Skip to content
  • Shop
  • Contact
 
Tirade 45 / 1960

Pinguin-eiland

De laatste katalogus van de Frankfurter Buchmesse die zojuist gehouden is, bevat 100.000 titels en is een decimeter dik. De laatste lijst van Penguins bevat er 1200 en meet nog geen halve centimeter. Terwijl de eerste de onpersoonlijkheid van een universiteitsbibliotheek heeft, kan men zich van de laatste nog voorstellen dat het de opsomming is van een partikuliere boekerij, die misschien toebehoort aan een zonderling met universele belangstelling, maar goed, dat maakt hem niet minder partikulier. De aanleiding tot deze notitie bestaat uit het feit dat op de Buchmesse de wereldreceptie is gehouden ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig bestaan van die opmerkelijke vetganzensoort, waarvan de broedplaats niet in de Antarctica maar te Harmondsworth, Middlesex gelegen is. Al duidt deze herkomst ook ten onrechte in de richting van hermafroditisme, toch blijft ook zonder dat de natuurlijke historie van deze beestjes uit ornithologisch oogpunt bijzonder boeiend. In 1935 werd er in Engeland – l’île des pingouins – een kolonie van tien geslachten uitgezet, waaronder al twee jaar later een mutatie optrad: de evolutionnaire sprong tot Pelican. Een zijtak van Koningspinguins kon zich maar een paar jaar handhaven en stierf evenals vele andere vorstenhuizen uit wegens exorbitante prokreatiekosten. Een nieuwe mutatie gaf het aanzien aan de papegaaiduiker (Puffin Puffin L.), waarvan nu al honderdvijftig geslachten in handen van de jeugd vielen.

Het aantal verkochte exemplaren bedroeg in het jaar 1959 maar liefst dertien miljoen. In het jubileumboeltje wordt een korte passage gewijd aan de moeilijkheden van de afzet in Nederland, die voortspruiten uit de konkurrentie van inheemse dierenfarms: bezige bijenimkers, salamandertelers, zwarte berenhouders, witte olifantenfokkers, oolevaartjeskruisers, boekvinkentouwslagers, een hele dierentuin van in een heftige struggle for life gewikkelde boekenwezens.

Het sukses van de pinguinfamilie lijkt te schuilen in de kombinatie van stoutmoedigheid en behoudzucht. Er was ongetwijfeld moed voor nodig om in de slappe jaren dertig een pocketboekenreeks van deze allure op te zetten, zoals sir Allen Lane heeft gedaan. Wel waren er al ‘pennydreadfuls’, maar die mikten op een ander publiek. De lezerskring van de Penguins bestond veeleer, als ik het goed zie, uit degenen die een grote dorst naar ontwikkeling en kennis paarden aan een smalle beurs, d.w.z. de slachtoffers van de arbeidersverheffers; reden waarom de diensten van socialistische kennisoptimisten als Wells en Shaw in de beginjaren een grote rol speelden. Tallozen hebben hiervan kunnen profiteren.

De serie was anderzijds alleen levensvatbaar wanneer er titels in werden opgenomen, die hun kwaliteit al bij andere uitgevers bewezen hadden. Ook het uiterlijk van de Penguins mikte op gestrenge respektabiliteit, en nu nog is ‘breastselling’ niet de meest opvallende funktie van het omslag, al wordt de presentering gaandeweg wat luchtiger nu de serie niet meer het gevaar loopt verward te worden met geschriften uit dezelfde prijsklasse waarvan Koningin Victoria de lezing nooit zou hebben aanbevolen.

Het konservatieve element schuilt nog steeds in de samenstelling van de romanlijst, waarin geen oorspronkelijke titels voorkomen; in de Pelicans bedrijft men daarentegen wel de waaghalzerij om monografieën en populairwetenschappelijke boeken speciaal voor de firma te laten schrijven. Omdat er onder de laatste een flink aantal zijn die wij niet graag hadden willen missen, evenmin trouwens als een aantal Penguins in engere zin, voegen wij graag onze gelukwensen bij die van de velen, die niet door omstandigheden buiten hun wil verhinderd waren de receptie in Frankfurt bij te wonen.

REDAKTIE

  • Tibor Déry Een wintermorgen
  • Wiessing's Gedenkschriften door Josine W.L. Meijer
  • Vijf vrolijke verhalen door Gerard Kornelis van het Reve
  • Ieder zijn standje door H.A. Gomperts
  • vervolg van pag. 252
  • Literatuur van het jaar nul (III) Interview met Martin Walser door H.L. Mulder
  • Pinguin-eiland
  • Eenheidscheppende factoren in Vestdijk's roman ‘Ierse Nachten’ door C. Ternoo
  • Ingezonden Mystiek, Religie, Godsdienst, Mythologie of Geloof?
  • Griekse gedichten
  • Hommage aan het Brits museum
  • Twee gedichten door Bill Kroekon
Tweet

  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zo alleen… Zo alleen 

    Zo alleen… Zo alleen 

    (beeld: Don Duyns) Uit de hengstebron gedronken hebben.   Ik schrijf over gegeven paarden en ogen van naalden.  Over brood op de keukenplank muizen die op tafel dansen en   klokjes die tikken.  Had het meisje geantwoord.  Hij had haar rode kapje gevolgd en zijn besluit genomen.  Ik ben een poëet, had ze piepend gezegd.  Aan de...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Tim Veeter
    Tim Veeter

    Tim Veeter

    Tim Veeter (1991) is acteur en schrijver. Hij studeerde af als Theaterwetenschapper aan de UvA en genoot diverse acteeropleidingen. In zijn schrijfwerk speelt hij met taal en legt de nadruk op het perspectief en de ontwikkeling van de personages. Zijn verhalen zijn vaak licht absurdistisch, maar toch herkenbaar. Tim is woonachtig in Amsterdam.

  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Hans van Pinxteren
    Hans van Pinxteren

    Hans van Pinxteren is dichter en vertaler

Blog archief
  • 2025
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2024
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2023
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2022
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2021
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2020
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2019
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2018
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2017
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2016
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2015
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2014
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2013
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2012
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
    • May
    • April
  • 2011
    • December
    • November
    • October
    • September
    • July
    • June
    • May
    • March
    • February
  • 2010
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • June
    • May
    • April
    • March
    • February
    • January
  • 2009
    • December
    • November
    • October
    • September
    • August
    • July
    • June
  • 2000
    • January
  • Honorering
Voorwaarden © 2019 Van Oorschot
  • Facebook
  • Twitter