Historisch
  • Omslag Tirade nr. 222
    Nr. 222, 1977
  • Omslag Tirade nr. 53
    Nr. 53, 1961
  • Omslag Tirade nr. 109
    Nr. 109, 1966
  • Omslag Tirade nr. 356
    Nr. 356, 1995
  • Omslag Tirade nr. 348
    Nr. 348, 1993
  • Omslag Tirade nr. 188
    Nr. 188, 1973
  • Omslag Tirade nr. 367
    Nr. 367, 1997
  • Omslag Tirade nr. 296
    Nr. 296, 1985
  • Omslag Tirade nr. 458
    Nr. 458, 2015
  • Omslag Tirade nr. 404
    Nr. 404, 2004
  • Omslag Tirade nr. 424
    Nr. 424, 2008
  • Omslag Tirade nr. 138
    Nr. 138, 1968
  • Omslag Tirade nr. 299
    Nr. 299, 1985
  • Omslag Tirade nr. 405
    Nr. 405, 2004
  • Omslag Tirade nr. 182
    Nr. 182, 1972
  • Omslag Tirade nr. 158
    Nr. 158, 1970
  • Omslag Tirade nr. 381
    Nr. 381, 1999
  • Omslag Tirade nr. 121
    Nr. 121, 1967
  • Omslag Tirade nr. 390
    Nr. 390, 2001
  • Omslag Tirade nr. 463
    Nr. 463, 2016
  • Omslag Tirade nr. 468
    Nr. 468, 2017
  • Omslag Tirade nr. 294
    Nr. 294, 1984
  • Omslag Tirade nr. 218
    Nr. 218, 1976
  • Omslag Tirade nr. 499
    Nr. 499, 2025
  • Omslag Tirade nr. 71
    Nr. 71, 1962

  • Afbeelding bij Terug

    Terug

    Na drie dagen rijden kwamen we aan in Cilento, waar de hitte middagslaapjes afdwong in ons huisje op de steile heuvel aan zee. Er waren geen buitenlandse toeristen in San Marco di Castellabate. Hoewel mijn Italiaans beter was, stonden de jongens die een kiosk aan de kade beheerden er steeds op Engels met me te...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 5 Ayaan Hirsi Ali

    DE MENS ALS BIOPIC 5 Ayaan Hirsi Ali

    Laat ik met een citaat beginnen: ‘Ik hoop vurig dat naast de scheiding van kerk en staat de scheiding van emotie en ratio beter wordt geaccepteerd. Ik voel me in de publieke sfeer, in de politiek, niet geroepen om uiting te geven aan mijn gevoelens.’ Ayaan Hirsi Ali sprak deze woorden op 31 augustus 2006...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Warm

    Warm

    Hitte verbindt. Er wordt minder van je verwacht; je verwacht een stuk minder van anderen en veel minder van jezelf. Bij hitte doe ik alles langzaam en merk dan dat ik hetzelfde gedaan krijg – zelfs na vijf duiken in de gracht en anderhalf uur staren sluit ik mijn laptop in de middag met tevredenheid....
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Gilles van der Loo
    Gilles van der Loo

    Gilles van der Loo (Breda, 1973) is schrijver en schrijfdocent. Tussen 2011 en 2015 was hij redacteur van Tirade. Bij Van Oorschot publiceerde hij de verhalenbundel Hier sneeuwt het nooit en de romans Het laatste kind, Het jasje van Luis Martín, Dorp en  Café Dorian. Meest recent verscheen Mens blijven aan het front bij Hollands Diep, dat hij samen met zijn Oekraïense vriend Andrii Kobaliia schreef.

  • Foto van Ida Hondelink
    Ida Hondelink

    Ida Hondelink is schrijver en performer. Ze studeert momenteel af aan de studie Writing For Performance aan de HKU. Reeds is ze actief als dichter en essayist op verschillende platforms en podia, waaronder Notulen van het Onzichtbare, Hard//hoofd, Dichters in de Prinsentuin, de U-Slam en de Nacht van de Literatuur. Haar werk is fantasierijk, maatschappijkritisch en heeft doorgaans een poëtische ondertoon.
    (portret: Lin Woldendorp)