Tirade 480

In Tirade 480 sprankelende nieuwe poëzie van Tonnus Oosterhoff en van schrijfster en beeldend kunstenares Maria Barnas, en van Twan Schenkels, Merlijn Huntjens en Hanz Mirck. De kersverse Libris-winnaar Sander Kollaard schreef een essay over Onderdak, de tweede roman van Elisabeth van Nimwegen. Andere essays zijn er van Guido van Hengel, over straathonden in voormalig Joegslavië, en van Johan Kuiper, over het late werk van Harry Mulisch. Caspar Wijers vertaalde ‘Een doodgewone vrijdag’, een verhaal van Langston Hughes, een voorname exponent van de Harlem Renaissance, een literaire stroming onder zwarte Amerikaanse schrijvers in de jaren twintig vorige eeuw (en op het moment des te actueler). Samira Elomari schreef het prachtige verhaal ‘Waar de lucht eindigt’. Als eerste vrucht van de samenwerking tussen De Nieuwe Garde en Tirade verdient het essay ‘Tsarinakapsels en metershoge grafstenen’ van Julia Khusainova, een Russin die in het Nederlands schrijft, bijzondere aandacht. De illustraties, geïnspireerd op Guernica van Picasso, en het omslag, geïnspireerd op het werk van fotograaf Berthil Leonard Reymound, zijn van de hand van Ylja Band.

Nr. 480, 2020 | 

Buy now

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 263
    Nr. 263, 1981
  • Omslag Tirade nr. 386
    Nr. 386, 2000
  • Omslag Tirade nr. 214
    Nr. 214, 1976
  • Omslag Tirade nr. 333
    Nr. 333, 1991
  • Omslag Tirade nr. 405
    Nr. 405, 2004
  • Omslag Tirade nr. 376
    Nr. 376, 1998
  • Omslag Tirade nr. 65
    Nr. 65, 1962
  • Omslag Tirade nr. 292
    Nr. 292, 1984
  • Omslag Tirade nr. 311
    Nr. 311, 1987
  • Omslag Tirade nr. 476
    Nr. 476, 2019
  • Omslag Tirade nr. 368
    Nr. 368, 1997
  • Omslag Tirade nr. 418
    Nr. 418, 2007
  • Omslag Tirade nr. 105
    Nr. 105, 1965
  • Omslag Tirade nr. 85
    Nr. 85, 1964
  • Omslag Tirade nr. 344
    Nr. 344, 1993
  • Omslag Tirade nr. 43
    Nr. 43, 1960
  • Omslag Tirade nr. 178
    Nr. 178, 1972
  • Omslag Tirade nr. 361
    Nr. 361, 1995
  • Omslag Tirade nr. 287
    Nr. 287, 1983
  • Omslag Tirade nr. 58
    Nr. 58, 1961
  • Omslag Tirade nr. 57
    Nr. 57, 1961
  • Omslag Tirade nr. 201
    Nr. 201, 1975
  • Omslag Tirade nr. 340
    Nr. 340, 1992
  • Omslag Tirade nr. 196
    Nr. 196, 1974
  • Omslag Tirade nr. 100
    Nr. 100, 1965

  • Afbeelding bij Veertien jaar

    Veertien jaar

    Lieve Gijs, Na je overlijden in 2011 schreef ik elk jaar een stukje over je op de website van literair tijdschrift Tirade. Ik nummerde die stukjes; je was één jaar dood, toen twee, toen drie en dat ging zo door tot tien. Als laatste schreef ik: Op een ijzige februarinacht tien jaar geleden raakte je...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Vooruitkijken / De dood

    Vooruitkijken / De dood

    Met vriendin Y spreek ik meestal af in het soort koffiezaak waar ik op eigen houtje niet kom. Ik ben klaar met specialty coffee; dat mag wel eens gezegd worden – die zure Ethiopische bonen waardeer ik niet, de honderden opties qua herkomst, branding, melk. Al het gelul. De recente verheerlijking van opgietkoffie stoort me...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Het Grote Voordat

    Het Grote Voordat

    Ik ben altijd een minuut of vijf te vroeg op afspraken; als ik mijn best doe om te laat te komen dan ben ik exact op tijd. Dit heeft allemaal te maken met het Voordat. De omvang van zo’n Voordat is verbonden aan hoe alledaags de afspraak is, hoezeer ik er tegenop zie en hoe...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.

  • Foto van Anna op de Weegh
    Anna op de Weegh

    Anna op de Weegh schrijft experimenteel theater over honger, onhoudbare transformatie en de (her)ontdekking van een lichaam. Haar teksten zijn vlezig, tactiel en poëtisch. In de afgelopen vier jaar werkte ze o.a. als dramaturg, liep ze stage bij Theater Utrecht als regieassistent voor de voorstelling Panic Room en zette ze samen met Maggie Thedinga het tweekoppige collectief Disgusted & Horny op.

  • Foto van Dünya Calikci
    Dünya Calikci

    Dünya Calikci (28) is een echte Amsterdammer en schrijver pur sang. Als student aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU schrijft ze rauw, eerlijk en realistisch – altijd dicht op de huid. Haar werk draait om echte mensen en hun verhalen, zonder opsmuk of filter. Dünya zoekt de kwetsbaarheid op en vangt het alledaagse in woorden die blijven hangen.