Tirade 489

Tirade 489 is een editie vol muziek. In Shusaku Endo’s ‘Pianoconcert nr. 21’ klinkt het andante van Mozarts pianoconcert als er iets gruwelijks plaatsvindt. In ‘De Tutcheffs. Mensen zonder kinderen: Notities voor een roman’ van Kees Verheul is ‘een opera maar zonder intrige’ te horen. Fluitmuziek. Hoornsignalen. Slagwerk. In het proza van Thomas Heerma van Voss klinken vooral elektrische zagen en stemmen op de radio. De hoofdpersoon probeert eraan te ontsnappen door zijn oortjes in te doen en naar James Newton Howard, Nick Cave en Mark Kozelek te luisteren. In de kroeg van het verhaal van Jan van Mersbergen wordt nog wel wat muziek gedraaid, maar als er een man met een gitaarkoffer binnenkomt, moet zijn instrument in de koffer blijven. ‘Ga anders maar alvast buiten staan met je gitaar. Hier geen selfkickerij, oké!’ In stilte door naar de poëzie. Yasmin Veenman debuteert; verder nieuw werk van Kevin Amse, Steff Geelen, Ferdy Karto, Idwer de la Parra en Harm Hendrik ten Napel. Maarten Buser schreef een inleiding bij gedichten van Gail McConnell, die hij ook vertaalde. Arjaan van Nimwegen en Orsolya Réthelyi vertaalden werk van Miklós Radnóti: ‘Al tijden probeer ik het jou uit te leggen: / mijn stelsel van liefde – zoals dat van sterren; / een wezenlijk beeld moet het ooit kunnen zeggen.’

Nr. 489, 2022 | 

Read more

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 363
    Nr. 363, 1996
  • Omslag Tirade nr. 50
    Nr. 50, 1961
  • Omslag Tirade nr. 271
    Nr. 271, 1981
  • Omslag Tirade nr. 371
    Nr. 371, 1997
  • Omslag Tirade nr. 487
    Nr. 487, 2022
  • Omslag Tirade nr. 295
    Nr. 295, 1984
  • Omslag Tirade nr. 294
    Nr. 294, 1984
  • Omslag Tirade nr. 301
    Nr. 301, 1986
  • Omslag Tirade nr. 473
    Nr. 473, 2018
  • Omslag Tirade nr. 317
    Nr. 317, 1988
  • Omslag Tirade nr. 117
    Nr. 117, 1966
  • Omslag Tirade nr. 299
    Nr. 299, 1985
  • Omslag Tirade nr. 84
    Nr. 84, 1963
  • Omslag Tirade nr. 222
    Nr. 222, 1977
  • Omslag Tirade nr. 456
    Nr. 456, 2014
  • Omslag Tirade nr. 296
    Nr. 296, 1985
  • Omslag Tirade nr. 190
    Nr. 190, 1973
  • Omslag Tirade nr. 106
    Nr. 106, 1965
  • Omslag Tirade nr. 205
    Nr. 205, 1975
  • Omslag Tirade nr. 392
    Nr. 392, 2001
  • Omslag Tirade nr. 267
    Nr. 267, 1981
  • Omslag Tirade nr. 211
    Nr. 211, 1976
  • Omslag Tirade nr. 308
    Nr. 308, 1987
  • Omslag Tirade nr. 486
    Nr. 486, 2021
  • Omslag Tirade nr. 312
    Nr. 312, 1987

  • Afbeelding bij Warm

    Warm

    Hitte verbindt. Er wordt minder van je verwacht; je verwacht een stuk minder van anderen en veel minder van jezelf. Bij hitte doe ik alles langzaam en merk dan dat ik hetzelfde gedaan krijg – zelfs na vijf duiken in de gracht en anderhalf uur staren sluit ik mijn laptop in de middag met tevredenheid....
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Anna op de Weegh
    Anna op de Weegh

    Anna op de Weegh schrijft experimenteel theater over honger, onhoudbare transformatie en de (her)ontdekking van een lichaam. Haar teksten zijn vlezig, tactiel en poëtisch. In de afgelopen vier jaar werkte ze o.a. als dramaturg, liep ze stage bij Theater Utrecht als regieassistent voor de voorstelling Panic Room en zette ze samen met Maggie Thedinga het tweekoppige collectief Disgusted & Horny op.

  • Foto van Dünya Calikci
    Dünya Calikci

    Dünya Calikci (28) is een echte Amsterdammer en schrijver pur sang. Als student aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU schrijft ze rauw, eerlijk en realistisch – altijd dicht op de huid. Haar werk draait om echte mensen en hun verhalen, zonder opsmuk of filter. Dünya zoekt de kwetsbaarheid op en vangt het alledaagse in woorden die blijven hangen.

  • Foto van Milo van Bokkum
    Milo van Bokkum

    Milo van Bokkum (Amsterdam, 1994)  is economieverslaggever bij NRC.