Historisch
  • Omslag Tirade nr. 138
    Nr. 138, 1968
  • Omslag Tirade nr. 119
    Nr. 119, 1966
  • Omslag Tirade nr. 398
    Nr. 398, 2003
  • Omslag Tirade nr. 286
    Nr. 286, 1983
  • Omslag Tirade nr. 390
    Nr. 390, 2001
  • Omslag Tirade nr. 5
    Nr. 5, 1957
  • Omslag Tirade nr. 217
    Nr. 217, 1976
  • Omslag Tirade nr. 175
    Nr. 175, 1972
  • Omslag Tirade nr. 376
    Nr. 376, 1998
  • Omslag Tirade nr. 130
    Nr. 130, 1967
  • Omslag Tirade nr. 115
    Nr. 115, 1966
  • Omslag Tirade nr. 401
    Nr. 401, 2003
  • Omslag Tirade nr. 344
    Nr. 344, 1993
  • Omslag Tirade nr. 66
    Nr. 66, 1962
  • Omslag Tirade nr. 174
    Nr. 174, 1972
  • Omslag Tirade nr. 425
    Nr. 425, 2008
  • Omslag Tirade nr. 83
    Nr. 83, 1963
  • Omslag Tirade nr. 269
    Nr. 269, 1981
  • Omslag Tirade nr. 173
    Nr. 173, 1972
  • Omslag Tirade nr. 187
    Nr. 187, 1973
  • Omslag Tirade nr. 303
    Nr. 303, 1986
  • Omslag Tirade nr. 383
    Nr. 383, 2000
  • Omslag Tirade nr. 97
    Nr. 97, 1965
  • Omslag Tirade nr. 112
    Nr. 112, 1966
  • Omslag Tirade nr. 89
    Nr. 89, 1964

  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zo alleen… Zo alleen 

    Zo alleen… Zo alleen 

    (beeld: Don Duyns) Uit de hengstebron gedronken hebben.   Ik schrijf over gegeven paarden en ogen van naalden.  Over brood op de keukenplank muizen die op tafel dansen en   klokjes die tikken.  Had het meisje geantwoord.  Hij had haar rode kapje gevolgd en zijn besluit genomen.  Ik ben een poëet, had ze piepend gezegd.  Aan de...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Gregor Verwijmeren
    Gregor Verwijmeren

    Gregor Verwijmeren studeerde Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht en gitaar aan het conservatorium in dezelfde stad. Hij publiceerde fictie in onder meer De Gids en Flash: The International Short-Short Story Magazine. De vorm van geluid, zijn debuutroman, werd uitgegeven door Van Oorschot, en is wereldwijd de eerste roman over tinnitus (en muziek en geluiden) die door een mainstreamuitgeverij is uitgegeven. Gregor werkt momenteel aan zijn tweede roman, waarvoor hij een beurs ontving van het Nederlands Letterenfonds. In april 2021 zal hij Nederland vertegenwoordigen bij het European First Novel Festival in Boedapest (uitgesteld vanwege Covid). Hij is vader van drie kinderen en kookt en tennist graag in zijn vrije tijd.

  • Foto van Jos Versteegen
    Jos Versteegen

    Jos Versteegen (1956) schreef zeven dichtbundels, waarin hij zich vooral liet inspireren door zijn familie en zijn jeugd in Limburg. Voor zijn debuutbundel werd hij genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs. Zijn meest recente bundel is Woon ik hier, met herinneringen van oude mensen. In 2016 publiceerde hij zijn vertaling van de Duitse gedichten die Hans Keilson in 1944 in de onderduik schreef voor een geliefde: Sonnetten voor Hanna. Jos Versteegen werkt sinds begin 2017 aan de biografie van Hans Keilson.

  • Foto van Gilles van der Loo
    Gilles van der Loo

    Gilles van der Loo (Breda, 1973) is schrijver en schrijfdocent. Tussen 2011 en 2015 was hij redacteur van Tirade. Bij Van Oorschot publiceerde hij de verhalenbundel Hier sneeuwt het nooit en de romans Het laatste kind, Het jasje van Luis Martín, Dorp en  Café Dorian. Meest recent verscheen Mens blijven aan het front bij Hollands Diep, dat hij samen met zijn Oekraïense vriend Andrii Kobaliia schreef.