Historisch
  • Omslag Tirade nr. 125
    Nr. 125, 1967
  • Omslag Tirade nr. 365
    Nr. 365, 1996
  • Omslag Tirade nr. 431
    Nr. 431, 2009
  • Omslag Tirade nr. 186
    Nr. 186, 1973
  • Omslag Tirade nr. 414
    Nr. 414, 2006
  • Omslag Tirade nr. 292
    Nr. 292, 1984
  • Omslag Tirade nr. 265
    Nr. 265, 1981
  • Omslag Tirade nr. 154
    Nr. 154, 1970
  • Omslag Tirade nr. 426
    Nr. 426, 2008
  • Omslag Tirade nr. 357
    Nr. 357, 1995
  • Omslag Tirade nr. 214
    Nr. 214, 1976
  • Omslag Tirade nr. 416
    Nr. 416, 2006
  • Omslag Tirade nr. 446
    Nr. 446, 2012
  • Omslag Tirade nr. 74
    Nr. 74, 1963
  • Omslag Tirade nr. 289
    Nr. 289, 1983
  • Omslag Tirade nr. 208
    Nr. 208, 1975
  • Omslag Tirade nr. 203
    Nr. 203, 1975
  • Omslag Tirade nr. 294
    Nr. 294, 1984
  • Omslag Tirade nr. 137
    Nr. 137, 1968
  • Omslag Tirade nr. 132
    Nr. 132, 1967
  • Omslag Tirade nr. 201
    Nr. 201, 1975
  • Omslag Tirade nr. 327
    Nr. 327, 1990
  • Omslag Tirade nr. 307
    Nr. 307, 1986
  • Omslag Tirade nr. 94
    Nr. 94, 1964
  • Omslag Tirade nr. 410
    Nr. 410, 2005

  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zo alleen… Zo alleen 

    Zo alleen… Zo alleen 

    (beeld: Don Duyns) Uit de hengstebron gedronken hebben.   Ik schrijf over gegeven paarden en ogen van naalden.  Over brood op de keukenplank muizen die op tafel dansen en   klokjes die tikken.  Had het meisje geantwoord.  Hij had haar rode kapje gevolgd en zijn besluit genomen.  Ik ben een poëet, had ze piepend gezegd.  Aan de...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Gregor Verwijmeren
    Gregor Verwijmeren

    Gregor Verwijmeren studeerde Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht en gitaar aan het conservatorium in dezelfde stad. Hij publiceerde fictie in onder meer De Gids en Flash: The International Short-Short Story Magazine. De vorm van geluid, zijn debuutroman, werd uitgegeven door Van Oorschot, en is wereldwijd de eerste roman over tinnitus (en muziek en geluiden) die door een mainstreamuitgeverij is uitgegeven. Gregor werkt momenteel aan zijn tweede roman, waarvoor hij een beurs ontving van het Nederlands Letterenfonds. In april 2021 zal hij Nederland vertegenwoordigen bij het European First Novel Festival in Boedapest (uitgesteld vanwege Covid). Hij is vader van drie kinderen en kookt en tennist graag in zijn vrije tijd.

  • Foto van Willemijn Kranendonk
    Willemijn Kranendonk

    Willemijn Kranendonk (1994) is schrijver en dichter, voor zowel kinderen als volwassenen. Haar werk verscheen o.a. in Tirade, DW B, Liegend Konijn en op Lilith Magazine, Revisor, De Internet Gids, Hard//Hoofd en De Optimist. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman die dit jaar nog uit zal komen bij Uitgeverij Van Oorschot en volgt ze de master Jeugdliteratuur aan de Universiteit van Tilburg. Mei 2022 verschijnt haar eerste kinderboek bij Uitgeverij Billy Bones.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.