Amsterdam, 1910. Tijdens een uitvoering in het Paleis voor Volksvlijt raakt een beginnend recensent volledig buiten zichzelf door de muziek. ‘Waarom nodig je die jongen niet eens uit?’ zegt de echtgenote van de componist als ze een dag later de lyrische bespreking leest. Zo begint het verhaal van een turbulente vriendschap tussen een oudere meester en zijn leerling. En het verhaal van een huwelijk in crisis en een vrouw die haar eigen plan trekt. Mengelberg zwaait de scepter in het Concertgebouw, Mahler en Debussy komen er hun muziek dirigeren. Tegen die achtergrond speelt deze breed opgezette roman over de vriendschap tussen twee Nederlandse componisten – een vriendschap die wortelt in bewondering en verheven idealen, en die strandt in overspel, verraad en de banale en meedogenloze realiteit van de Eerste Wereldoorlog.
Van Oorschot en Maxim Osipov starten tijdschrift voor Russische exil-schrijvers
Russische schrijvers kunnen niet meer vrij in hun moederland publiceren. Daarom start Uitgeverij Van Oorschot in samenwerking met de gevluchte Russische schrijver Maxim Osipov het tijdschrift Fifth Wave, een platform voor onafhankelijke Russische literatuur. Fifth Wave zal vier keer per jaar in het Russisch verschijnen. Een selectie daarvan verschijnt twee keer per jaar in het Engels. Het… Lees verder
Willem die Madoc maakte
Na een storm in het jaar 1196 halen kustvissers een kleuter uit de branding. Die blijkt de enige overlevende van een schipbreuk te zijn. De jongen, vermoedelijk een koningskind, brengt zijn jeugdjaren door in een klooster nabij Brugge. Dat ontvlucht hij om zijn familie terug te vinden. Onder de naam Madoc leidt hij een leven… Lees verder
De wereld is niet stuk te krijgen
In zijn krachtige, onsentimentele en verrassende verhalen richt de Russische schrijver Maxim Osipov zijn blik op mensen die door ingrijpende gebeurtenissen – verraad, maatschappelijke commotie, ziekte of dood – grote veranderingen ondergaan. Net zo geraffineerd en veelzijdig als in een roman belicht hij de mensen van verschillende kanten en legt hen bloot tot in de… Lees verder
Uwe Johnsons Jahrestage: meer lovende kritieken
Onlangs verscheen het magnum opus van Uwe Johnson voor het eerst in Nederlandse vertaling. Een jaar uit het leven van Gesine Cresspahl weet op overweldigende wijze een veelheid aan verhalen te vervlechten. Het is het dagdagelijkse relaas van Gesine en haar dochter Marie die naar New York zijn uitgeweken. Gesine vertelt haar dochter over haar… Lees verder
Pastorale alom juichend ontvangen
Met een korte roffel werd Pastorale van Stephan Enter verkozen tot Boek van de Maand november in De Wereld Draait Door. Het boekenpanel keek al lang uit naar dit boek, volgens Grietje Braaksma: ‘Kan Stephan Enter zich overtreffen? Ja dat kan-ie. (…) De zinnen zijn gebeeldhouwd en de metaforen zijn werkelijk om te smullen. Dit… Lees verder
Zwarte pracht
Aan de hand van schilderijen, tekeningen en voorwerpen verklaart Michiel van Kempen in Zwarte pracht allerlei aspecten uit de geschiedenis en cultuur van de voormalige Nederlandse koloniën. Natuurlijk gaat het daarbij over kolonialisme en slavernij. Maar het gaat ook over contractarbeid, over verzet en dekolonisatie, over muziek, erotiek, christendom en animisme, voedsel, mode en haardracht…. Lees verder
Het kind en ik
Het dijkhuisje waar Otto de Kat vele zomers doorbracht stond precies hoog genoeg om in de verte Slot Loevestein te kunnen zien liggen. Op zijn vijftiende reed hij erheen in de Renault Dauphine van zijn vader, over verlaten polderweggetjes waar niets of niemand te raken viel. Wanneer hij voor een onthaastende wandeling terugkeert naar het… Lees verder
De eeuw van Dudok
De vijf romans van Otto de Kat –Man in de verte, De inscheper, Julia, Bericht uit Berlijn en De langste nacht – werden lovend ontvangen in zowel Nederland als het buitenland. Op een terloopse manier, steeds weer een andere episode uitlichtend, heeft De Kat met dit vijfluik – met epiloog – een indrukwekkende familiesage geschreven…. Lees verder
Zeebeving
Rijke bundel over verlies, terugkeer en waar je thuis bent. In navolging van haar verrassende debuut Vruchtwatervuurlinie, waarmee Roberta Petzoldt de C. Buddingh’-prijs won, is Zeebeving opnieuw een verrassend werk dat zowel grote diepte als eenvoud heeft, zowel verrassing als berusting.