Op campagne (1)

Omdat je in Amerika altijd alles zelf moet doen, ben ik sinds een kleine week een campagne begonnen om Donald Trump eigenhandig uit het Witte Huis te weren.

Mijn campagne is honderd procent self-funded: ik neem geen cent aan van lobbyisten, noch van de farmaceutische industrie of oliemaatschappijen. Special interest groups hebben geen vat op mij; ik handel slechts namens mezelf en hoef aan niemand verantwoording af te leggen. Mijn enige belang is de toekomst van Amerika.

Onder de noemer Make America Sane Again heb ik ansichtkaarten laten drukken die weldenkende, vredelievende Amerikanen kunnen opsturen naar hun racistische oom, hun misogyne schoonvader, hun ontevreden overbuurman of andere Trump-aanhangers die ze kennen, om hen zo op andere gedachten te brengen.

Ik heb er hoge verwachtingen van.

Mijn uitvalsbasis is Austin, een liberale oase in de conservatieve Texaanse woestijn. Diverse gay bars en -boekwinkels, vleesvrije lunchcafés, rondrijdende tofurestaurants en hippe koffiehuizen fungeren als distributiecentra voor de kaarten, die meteen gretig aftrek vinden: de eerste duizend zijn al de deur uit.

Vanwege de aard van het medium waaiert mijn campagne per definitie uit over het hele land. Maximale spreiding met minimale middelen. Daar komt nog bij dat ik volgende week naar San Francisco vertrek om ook daar actief campagne te voeren. Californië – de hoofdprijs in de Republikeinse voorverkiezingen met 172 te verdelen kiesmannen – stemt op 7 juni, dus in die staat valt nog een wereld te winnen.

Een minstens zo belangrijk voordeel van mijn benadering is dat ik me primair richt op doelgroepen die me niet meteen op m’n bek zullen slaan: jonge, slanke homootjes, hipsters, veganisten en vrouwen hebben doorgaans een pacifistische inborst. Blij toe dat zij de kastanjes voor me uit het vuur zullen halen, zeker gezien mijn zeldzame talent om agressie op te wekken bij blanke analfabeten met overgewicht.

Mijn campagne lijkt misschien een druppel op de gloeiende plaat in een land met bijna 220 miljoen kiesgerechtigden, maar niets is minder waar: het grote publiek is murw gebeukt door een stortvloed aan televisiespotjes, robocalls, internetspam en massale verkiezingsbijeenkomsten. Het enige wat nog wel werkt, is retail politics: overtuiging door persoonlijk contact.

Met Make America Sane Again heb ik al mijn hoop gevestigd op de progressieve kleindochters en schoonzonen van Amerika, die met een minieme investering van één postzegel hun land voor de poorten van de hel weg kunnen slepen. Iedereen vindt het leuk om een kaartje te krijgen.

GOP 2016 TrumpKent u zelf een potentiële Trump-stemmer? Download dan hier uw eigen Make America Sane Again ansichtkaart en red de wereld!

Arjen van Lith is freelance journalist, parttime activist en schrijver. Hij debuteerde bij De Harmonie met de verhalenbundel Mijn Snor. De meeste maanden van het jaar woont hij in Austin (Texas), waar hij werkt aan een bundeling van de brieven die hij ooit aan zijn kapper schreef, en aan een roman over zijn opgroeien in dorpsmetropool Krommenie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Arjen van Lith

Arjen van Lith (1971) is journalist, schrijver en kunstenaar. Sinds acht jaar woont hij in de Verenigde Staten, eerst in Austin en nu in Pittsburgh, waar hij werkt aan zijn sleutelroman en andere projecten