Weten waar iemands huis woont

‘Private Policy Update’, ‘We nemen je privacy serieus’, ‘Mogen wij je op de hoogte blijven houden?’ Ieders mailbox stroomt over van dit soort vragen dankzij de nieuwe wet over persoonsgegevensbescherming, die vandaag ingaat. Een mooi moment om schoon schip te maken met alle accounts die ik blijkbaar heb verzameld. Of, zoals iemand op het journaal opgeruimd zei: ‘Ik flikker al die mailtjes weg.’

Het lijkt wel een regenton in een stortbui, die mailbox van mij. Wist ik veel dat mijn gegevens bij de Bijenkorf bekend waren. Een mens koopt weleens wat – en zegt op het verkeerde moment ‘ja’ en raakt vast verstrikt in de netten der klantenbinding. De hoeveelheid mailtjes verbaasde me eerlijk gezegd niet. De meeste bedrijven, bij wijze van spreken zelfs de bakker en de slager, sturen keurig een bericht.

Opvallend is wel dat een paar grote jongens dat (nog) niet doen. Ik wacht nog steeds op NS en ING. En waar blijft spamkoningin Booking.com? Het lijkt me sterk dat die niets verzamelen.

De hoeveelheid data die je achterlaat, daar schrok ik wel een beetje van. Bij een simpele webshopbestelling heb je je ziel eigenlijk al aan de duivel verkocht. Naam en adres natuurlijk, maar combineer alles maar eens: ip-adres, rekeningnummer, misschien je geboortedatum en, niet te vergeten, de tracking cookies. Kijk, dat tikt aan.

De meeste bedrijven lieten daar al die tijd een sleepnet op los zonder dat wij wisten wat ze met al die data deden. Inzicht in je omzwervingen op de interwebs verkrijgen bijvoorbeeld. ‘Wij weten waar u vlees koopt en hoe vaak,’ schrijft Piet Gerbrandy. Lijkt me precies iets om voor jezelf te houden, net als naar de hoeren gaan, maar wij hebben alles al zelf buiten gehangen. ‘Uw surfgedrag is doorsnee en beklemmend. / De woorden die u zoekt verfoeien hits.’ Als je iemands adres kent kan je z’n ruiten ingooien, dus wat je met de rest al niet kan doen…

 

Marko van der Wal (1989) is opgeleid als classicus, redacteur van Tirade en werkt bij Uitgeverij Van Oorschot. Sinds enkele jaren blogt hij (onregelmatig) voor tirade.nu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Marko van der Wal

Marko van der Wal (1989) is opgeleid als classicus, redacteur van Tirade en werkt bij Uitgeverij Van Oorschot. Sinds enkele jaren blogt hij (onregelmatig) voor tirade.nu.