Skip to content
  • Nieuws
  • Oorshop
  • Auteurs
  • Uitgeverij / contact
    • Wie zijn wij
    • Rights
    • Manuscripten
    • Geschiedenis
    • Literaire prijzen
  • Prospectus
    • Najaarsaanbieding 2025
    • Zomeraanbieding 2025
    • Voorjaarsaanbieding 2025
    • Najaarsaanbieding 2024
    • Zomeraanbieding 2024
    • Voorjaarsaanbieding 2024
  • Podcast
  • Tirade
    • Blog
    • Tijdschrift
    • Abonneren
    • Archief
    • Over Tirade
    • Inzenden
  • De Parelduiker
 
  • Blog
  • Tijdschrift
  • Abonneren
  • Archief
  • Over Tirade
  • Inzenden
Tirade 97 / 1965
[p. 63]

Hollandse Nieuwe

Remco Campert: Nacht op de Kale Dweig (Bezige Bij)

Campert verzamelde in een Literaire Pocket een handvol korte verhalen en half-akters, ontstaan tussen 1951 en 1964. Van het tot dusver ongepubliceerde titelverhaal blijft na verwijdering van wat Nabokov, Queneau en Vestdijk beter deden inderdaad niet veel meer dan een kale dwerg over. ‘Een krop sla, droog en zanderig’ uit de bundel ‘De jongen met het mes’ wordt in het langere ‘Ademhalen’ opnieuw geserveerd, maar bijzonder appetijtelijk wordt die maaltijd toch niet. Daarna wordt thee gedronken, wat misschien een raar idee is. Pas in het laatste verhaal ‘In de trein’, een voortreffelijk geschreven, obsederende hallucinatie, vindt men Campert terug als de taalvirtuoos en spitse fantast, die de bla op het omslag ons beloofde.

M.V.

Nel Noordzij: Een etmaal leven (Bezige Bij).

De Nederlandse literatuur wordt op het ogenblik geteisterd door twee misverstanden: de mening dat boeken een erotische lading krijgen door de introductie van bepaalde lichaamsdelen, en de veronderstelling dat gruwelijke attributen een gruwelijk verhaal opleveren. (De enige die Sade gelezen heeft is nu eenmaal W.F. Hermans.)

Dat men daarentegen de gruwel van het bestaan uitstekend zichtbaar kan maken zonder een alledaagse werkelijkheid te verlaten bewijst de jongste serie verhalen van Nel Noordzij ‘Een etmaal leven’, of liever het slotverhaal ‘De plaatsvervangster’ daaruit, dat voor mijn gevoel de publikatie van deze bundel meer dan rechtvaardigt. Het beginverhaal ‘Het dove kind’ heeft verdiensten als jeugdherinnering; de andere drie blijven in het programmatische en psychologiserende steken.

J.E.K.-S.

Jaap Harten: Operatie Montycoat (Bezige Bij).

Misschien is het proza van Jaap Harten niet briljant en kan men het zelfs traditioneel noemen, maar ongetwijfeld schrijft hij zeer kundig en met een opvallend gevoel voor proporties. In zijn vijf verhalen, vooral in dat over Else Mauhs en het lange Operatie Montycoat, levert hij boeiende portretten; een niet gering observatievermogen en een selektieve woordkeus stempelen hem tot een degelijk vakman. Elk effektbejag ontbreekt in dit boek dat zijn spanning ontleent aan de discipline en het raffinement van de eenvoud, die de auteur op elke bladzij aan de dag legt.

M.V.

Ewald Vanvugt: Darwin en Gezellen (Bezige Bij).

‘Darwin en Gezellen’ is technisch een vooruitgang op ‘Een Bijzonder Vreemde Dief’ en is toch minder gaaf, wat kan doordat de opzet – een complete roman – ambitieuzer is. Gebreken springen in het oog; zo worden de romanfiguren snel onwerkelijk als ze zich in leeftijd of milieu gaan onderscheiden van de jonge hond die in het werk van Vanvugt de hoofdrol speelt. Dat is jammer, maar geen doodzonde bij een talentvol en zich snel ontwikkelend schrijver, die niet alleen over een persoonlijke visie beschikt, maar vooral ook over het vermogen om die nuchter en zonder literaire poespas op papier te krijgen. Ook dit boek, dat over de liefde voor meer dan één tegelijk gaat – een nog steeds niet helemaal opgehelderde zaak – en min of meer toevallig over homosexuelen, biedt van dat vermogen talrijke bewijzen.

A.N.

Ewald Vanvugt: Darwin en Gezellen (Bezige Bij).

categorie: puberboek
type: dolce vita
personages: homo (prostitué-achtig)
intrige: vriend sterft aan hartkwaal
presentatie: vlotte pen
uitvoering: geen drukfouten
titel: grafschennis
nachtconcert: Fats Domino
religie: afwezig
sex: }geen aanwinsten, voor zover ik zie
viezigheid: }geen aanwinsten, voor zover ik zie
drank: }geen aanwinsten, voor zover ik zie
geweld: }geen aanwinsten, voor zover ik zie
conclusie geen bestseller

Kees Stempels: Rook in het hoofd (Arbeiderspers)

Met nauwelijks het Ik Jan Cremer achter de rug verneemt men niet zonder ongerustheid uit de mond van de uitgever, dat in het boek van Stempels niet weinig wordt gevrijd. Tenslotte weet je in dat soort werken nooit of de schrijver voor tijdige en genoegzame reiniging van al dat inderhaast uit te trekken dames- en herenondergoed en voor fris bedlinnen heeft gezorgd. Blijkens de foto op de achterkant heeft Stempels meer van een televisie- dagsluiter dan van een Lebemann en het valt met dat gevrij ook best mee. Voordat een kimono een schalks stukje open valt of een schort over de volle lengte wordt opengescheurd, is de belangstelling echter al geabsorbeerd door een brij van breedsprakige mededelingen, in uiterst konventionele taal en zonder een zweem van temperament opgeschreven.

M.V.

Over dit hoofdstuk/artikel

Joke Kool-Smit

Aad Nuis

Mattheus Verdaasdonk

over Remco Campert

over Marce Noordenbos

over Jaap Harten

over Ewald Vanvugt

over Kees Stempels


  • Raoul Chapkis Lewis Carroll
  • Wijnand van der Burcht Kako, 2
  • [Gedichten]
  • J. Bernlef De schaduw van een vlek
  • Jaap Hillenius
  • Andreas Burnier De verschrikkingen van het noorden
  • Driemaal Gorter
  • Film tragi-komedie
  • Babel
  • Hollandse Nieuwe
Tweet

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Warm

    Warm

    Hitte verbindt. Er wordt minder van je verwacht; je verwacht een stuk minder van anderen en veel minder van jezelf. Bij hitte doe ik alles langzaam en merk dan dat ik hetzelfde gedaan krijg – zelfs na vijf duiken in de gracht en anderhalf uur staren sluit ik mijn laptop in de middag met tevredenheid....
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Ida Hondelink
    Ida Hondelink

    Ida Hondelink is schrijver en performer. Ze studeert momenteel af aan de studie Writing For Performance aan de HKU. Reeds is ze actief als dichter en essayist op verschillende platforms en podia, waaronder Notulen van het Onzichtbare, Hard//hoofd, Dichters in de Prinsentuin, de U-Slam en de Nacht van de Literatuur. Haar werk is fantasierijk, maatschappijkritisch en heeft doorgaans een poëtische ondertoon.
    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Sem van de Graaf
    Sem van de Graaf

    Sem van de Graaf (2002) schrijft absurde verhalen die uit de bocht vliegen en toch een sterke moraal communiceren. Zijn werk is komisch, vervreemdend en oprecht.Hij studeert af van Writing for Performance aan de HKU met het lange filmscenario ‘Een stoel, de dief en Elske’ en zijn onderzoek ‘Handen’. Verder schrijft hij toneel voor verschillende groepen, waaronder zijn eigen collectief ‘bröd’ waarmee hij met de gelijknamige voorstelling in Zaal 3 stond. Zijn VHS-korte films stonden op het Rotterdams Open Doek en het Gouds Filmfestival, waar hij de prijs won voor Beste Film Jong Talent.

Blog archief
  • 2025
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2024
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2023
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2022
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2021
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2020
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2019
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2018
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2017
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2016
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2015
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2014
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2013
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2012
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
  • 2011
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • juli
    • juni
    • mei
    • maart
    • februari
  • 2010
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2009
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
  • 2000
    • januari
  • Tirade bloggers
  • Over Tirade
  • Honorering
  • Abonneren
  • Inzenden
Voorwaarden © 2019 Van Oorschot
  • Facebook
  • Twitter