Over dit hoofdstuk/artikel

J.G. van Gelder


1.
Ongetwijfeld heeft Emmens hier gedacht aan de Leidse verzamelaar Johan de Bye die omstreeks 1665 met het hier besproken schilderij, nu in het Louvre te Parijs, niet minder dan 29 werken van Dou bezat, welke men in een kamer met noorderlicht aan de Breestraat vrij kon bezichtigen, al kon men in een daar opgehangen bus geld deponeren voor een goed doel.
2.
De tentoonstelling ?Hollandse schilderijen uit Franse musea? is van 6 maart tot 23 mei 1971 in het Rijksmuseum te Amsterdam te zien geweest. Gedurende deze expositie moet de tekst zijn geschreven. Tentoonstellingscatalogus Amsterdam nr. 49.
3.
Het opschrift om deze zeer kleine tekening (36 ? 47 mm) luidt aldus: ?Gheraert Spronck spreckt voor zyn bediet, sonder wyn en schoene vrauwen isde werelt niet. Ao 1581?. De maaltijden van D. Barendsz. zijn van 1580/1581.
4.
E. de Jongh, Zinne- en minnebeelden in de schilderkunst van de zeventiende eeuw, Openbaar Kunstbezit [Amsterdam] 1967, pp. 6 en 7, afb. 1 en 2.
5.
E. Panofsky, Studies in Iconology (1939), Harper Torchbooks, New York 1962, pp. 223-225, afb. 167.
6.
Did. Saavedra, Christelyke staets-vorst in hondert sin-spreuken afgebeeld. In ‘t Nederlands vertaelt [door M. Smallegange?]. Amsterdam,…, 1662, 8o.
7.
In het Obituary ?J.A. Emmens,? The Burlington Magazine, April 1972, schrijft E.K.J. Reznicek p. 246 ?…Emmens also told me recently that he had found a solution to Dou’s fine, small Trumpeter in the Louvre. He said it should be a symbol of Relief -…?.
8.
Uit J.G. Droysen (1808-1884), Grundriss der Historik, 1858, aangehaald door Kurt Badt, Eine Wissenschaftslehre der Kunstgeschichte, K?ln 1971, p. 103.