- A. Alberts Herinnering aan A. Koolhaas
- Robert Anker Grensliederen
- Hans van den Bergh Het Ware dieren-verhaal
- T. van Deel Ik zou nog tuimelen
- Een zee van eieren Juryrapport P.C. Hooftprijs 1992
- Doeschka Meijsing A. Koolhaas
- Willem Jan Otten Onbezonnen volmaakt
- Leo Vroman Brief
- Vonne van der Meer Nachtgoed
- Pieter A. Kuyk
- H. Brandt Corstius Het geweer
- Herman Coenen
- Willem Jan Otten Het innerlijke schip Over Arthur van Schendel: het fregatschip
- L.F. Rosen
- Poëziekroniek
[p. 60]
Afgeslagen van de autoroute, gevlucht
voor het heetst van de dag waar
fossiele brandstof de voertuigen door
trillende vergezichten voortdrijft, –
de jongste met hoofdpijn, de anderen
als vis op het droge de monden
om adem omhoog – vinden wij
een pleisterplaats. Anonieme oase
door onzichtbare handen geschapen
voor nooit geziene passanten.
Wonderlijk kunstwerk gewijd op
het altaar van het reizen. Koele
ligstoel in beton, gebogen naar
de ruglijn van wie zich maar
aan het klimop en het krijsende dak
van de groene veranda overgeeft.
Wie neerzit vindt gladgepolijste steen
om van te eten. Zalmkleurige
trappen leiden omhoog naar
een plataan waar water stralend
verstuift, het licht fragmenteert tot
glans van de verdoofde huid. Lig neer,
mijn kind, wie dit voor ons deed
weten wij niet, maar hier is
een beker, een poeder voor je pijn.
Neem het kussen, sluit je ogen,
mijn hand ligt op je slaap. Zink
voor een uur in de marmeren put
[p. 61]
van het onbekende, en keer weer met
een blos, zodat we dit naamloos
terzijde, deze pijnbomen tuin van
tijdeigen stèles, grafperk vol zonnig
dwalende schimmen, weer achter ons laten.
Hoor het geronk achter mijn rug,
aan het eind van dit spoor
staat een schaduwrijk bos met
bekende stemmen, vertrouwde gezichten,
een plek vol nabije herinnering
die de winter door met geduld
heeft liggen wachten, als speelgoed
bij het slapengaan uit je handen gevallen.
[p. 62]
Hoe jong de hand, of hoe
volwassen, schuift opeens in een lege
streep van de kamer, het bed,
verlaten kussen, even schrik je, verlegen
in het halfdonker van het bad
vanwaar je, maar alleen die hand
en het witte bord met
drie minieme gele puntjes zelf
gebakken en een dot oranje jam.
Hoeveel grote gedachten je bijna,
na het vuur, de nachtelijke beelden,
de krantefoto’s, maar dat bleef
zo ver zo lang je er niet, en hier
alleen dit lege bed
waarover nu een baan helder
herfstlicht met schaduwen als
kleine wandelende vlammetjes
[p. 63]
Je had het, heel die rondtollende
baaierd van zwarte kapitalen,
verkoolde boomstaken volgehangen
met microfoons, met lenzen,
heel die chaos van luide
zinsneden, afgelegde verklaringen,
officiële woorden, had je willen
omsmelten, ja een gedicht
zoals de oven die daar
de hele nacht door moest hebben
geraasd. Maar geen kaars, geen
lucifer, geen vonk waarmee je
nog eens het vuur – tot na
een week ergens een zin klonk
die alles onder water zette,
de roerloze kop koffie, de
opengeslagen krant.
[p. 64]
Strandvliet is hier huizen, baksteen,
beton; dreven zijn van asfalt,
gaasperplas het grijsgewassen cement
van een metrolijn. Dat je hier
moest landen uit een continent
waar rondom altijd meer was
dan je onderkomen, je dak
een kleine zitplaats van de hemel
die haar voeten overal baden
kon in het luid gerucht van
grappen en gezang, het neuriën
van grootmoeders tussen glimmend kroost.
Ja, de droogte was hier vele malen
droger, en zo stil, zo doodstil, dat je
niet eens schrok toen op een avond de hemel
je met hels geraas terug was komen halen.
Lees de Tirade Blog
Chopin
Om mijn verhuizing naar Utrecht te vieren ging ik naar de bladmuziekzaak Broekmans en Van Poppel. Ik was er al lang niet geweest: de laatste jaren bestel ik mijn bladmuziek in hun webshop. Vroeger, toen mijn broer nog in Utrecht woonde, kwam ik er voor mijn gevoel regelmatig. Als we door de binnenstad liepen, vroeg...
Lees verderPaddestoelen plukken
Col was ergens in de nacht geland op Schiphol. Hij had me zijn aankomsttijd niet willen zeggen omdat hij niet wilde dat ik opstond om hem op te halen. De laatste tijd is het niet makkelijk te peilen hoe het met hem gaat. Deels een gevolg van de afstand: mijn maat woont afwisselend duizend en...
Lees verderVergankelijkheid en ruimte
Over het oeuvre van Tommy Wieringa. Deel 2 Dit zijn de namen speelt zich dus niet af in België, maar op de Oost-Europese steppe – waarschijnlijk in Oekraïne – al wordt de locatie nergens expliciet benoemd. Ik bedacht me dat ik de Belgische setting had onthouden van een boekpresentatie die een klasgenoot in de vijfde klas...
Lees verder
Blog archief