- Leo Vroman
- De route van inkt en houtskool Katja Stam 1995
- Bas Heijne In het water
- Erik Menkveld
- Robert Anker Nijhoff en ik
- Marieke Jonkman
- René Stoute Als in een vreemd cocon
- Robert Anker
- Jan Baeke
- Toine Moerbeek Rodin II: La modernité
- Jeroen Brouwers Teirlinck, Butor, Mulisch, ik en Minne
- Herlezen Jan Hanlo ‘Zonder geluk valt niemand van het dak’
- Poëziekroniek
[p. 57]
Dit is een merkwaardig schilderij
van jonge maniakken
met het duurzame karakter van atleten.
Ze vullen de contouren van een buitenwijk.
Ze dansen in het hart van de vijand
als in hun eigen hart.
Ze demonteren de kreupele uren
met de nauwgezetheid van een klokkenmaker
met het vuur van slopers.
In het park, dichtbij de rand
zijn hun gezichten te ontcijferen.
Nomaden, verstrikt in hun musculatuur.
Colporteurs van de nacht
onder blikjes bier
geparkeerd in de tijd
als een bevroren pizza.
[p. 58]
Het zijn hun gracieuze bewegingen
die bewondering afdwingen.
Scherpe gelaatstrekken, complexe danspassen.
Wie zou de paarden niet benijden?
Werd het ons verboden hun salon te betreden
wij zouden ons voor hun voeten werpen
en smeken toegelaten te worden.
Ze hebben begrip voor onze vasthoudendheid
omdat ze, net als wij
ontelbare boeken bevolken
en zich allerlei wreedheden herinneren.
Het stemt ze nooit meewarig
die nieuwsgierigheid
naar welk paard ze van binnen zijn.
Ze vervolmaken hun choreografieën
en zweven in hun pas de deux
de rijkversierde kamers door.
De schittering wordt steeds intenser.
De paarden worden meer paard
bij iedere beweging.
[p. 59]
Er zijn redenen de paarden te vrezen.
Ze zijn niet in staat
een vuur te maken
of een venster te openen
maar ze hebben een geheugen als een paard.
Ze hebben aan hun verleden
een machtige en dierbare vriend.
Eén die ze van de twijfel kan beroven.
Eén die ze moed verleent
en toegang tot gevaren.
Wij mijden die gevaren.
Wij rekenen op een goed gesternte
in de opvatting dat een groeiende duisternis
ons iets kan leren
dat de paarden nog niet weten.
Wij vergelijken de paarden
met zeldzame ikonen.
Zien achter ons de schoonheid
die wij vrezen:
Het wetten van de paardehoeven
De zweep in onze handen.
We wachten op de paarden
als op onze ondergang.
Hoe sterker onze aandacht
des te stiller de paarden.
Lees de Tirade Blog
Post partum
In het tuinhuis van uitgeverij Atlas Contact verzamelde zich een aantal vrienden en collega’s, die met uitzondering van Jan van Mersbergen en ikzelf nog geen letter van de te presenteren roman Oevers hadden gelezen. Redacteur Marijn Hogenkamp zat wél retegoed in de materie en hield een mooi praatje over het nieuwe werk van Rob Waumans,...
Lees verderSchleppen
Sinds de kittens bij ons in huis zijn hebben ze niet veel hoeven lopen. Vrijwel altijd zie je een van de kinderen ermee; Mus en Mary liggen dan als stola over schouders, ondersteboven in armen, worden gedragen in dozen of tassen, en soms door de woonkamer geparadeerd op de kantoorstoel waarop ze in slaap gevallen...
Lees verderDansen, denken
In een prachtig essay van Willem Jan Otten dat deze zomer verschijnt, Wil je mij poëzie leren, leer ik niet alleen poëzie, maar ook dat poëzie soms in een film te vinden is, of zoals gisteren in dans. In de vier verbluffende choreografieën van Hans van Manen zag ik dat kijken naar mensen die bewegen...
Lees verder
Blog archief