Skip to content
  • Nieuws
  • Oorshop
  • Auteurs
  • Uitgeverij / contact
    • Wie zijn wij
    • Rights
    • Manuscripten
    • Geschiedenis
    • Literaire prijzen
  • Prospectus
    • Najaarsaanbieding 2025
    • Zomeraanbieding 2025
    • Voorjaarsaanbieding 2025
    • Najaarsaanbieding 2024
    • Zomeraanbieding 2024
    • Voorjaarsaanbieding 2024
  • Podcast
  • Tirade
    • Blog
    • Tijdschrift
    • Abonneren
    • Archief
    • Over Tirade
    • Inzenden
  • De Parelduiker
 
  • Blog
  • Tijdschrift
  • Abonneren
  • Archief
  • Over Tirade
  • Inzenden
Tirade 405 / 2004
[p. 39]

Edward van de Vendel
Gedichten

Eind van de lijn

 
Zo bekend als mij alles is in de metro
 
(want is het niet zo dat gezicht na gezicht op te bergen valt in plak-
 
doosjes met oude namen, type Amélie Nothomb, type Mary
 
Dresselhuys, en dat ik alle Aziatische jongens herken, de zuchtdun-
 
ne met zijn haar in een komma, de ene die zegt: ‘It’s not the things
 
you do’, en hij met zijn vlinderschoenen en een duizendnagelriem,
 
en als we hier vast zouden komen te zitten zou ik weten wat ieder
 
van ons bij draagt, bij eengemengde moed in een donkere tube, ik zie
 
al waar we onze behoeften zouden doen, wie het af zou schermen,
 
aan welke blik ik mijn glimlach het eerst zou wagen, een Terminator
 
mag landen, nieuw is dat niet, Hannibal Lector, ik heb het tenslotte
 
allemaal bedacht, hier, in deze vastomlijnde woorden), zo
 
onbekend is niks als wat komt na wat ik je moet zeggen,
 
straks,
 
de zinnen leeg en klaar in mijn hoofd als ozon,
 
sprong zonder valzekerheid,
 
likblind ben ik
 
en iedereen hier, elke afroep, elke halte, heeft meer begrip
 
meer leeservaring, meer drama opgeslagen dan ik,
 
schansloos moet het,
 
zometeen al,
 
wie ben je, wie ben je, weet nu al niet meer wie jij bent
[p. 40]

Jongen uit Bagdad

 
Hij is een roos. Ze hebben hem getroffen,
 
een tumor van verdriet puilt uit de krant.
 
Papieren jongen, huilend met een bek vol inkt.
 
Zijn vingers houdt hij trillend aan zijn kin,
 
misschien tenminste nog de onderkant van waarheid
 
bij elkaar.
 
Ze spoten dood in zijn familie.
 
En jongens kunnen allerlei injecties aan,
 
maar er moet een moeder naast die handen legt
 
als zwachtels op een prooi, een vader ook
 
die mompelt jong kom op maar
 
kijkt en blijft.
 
 
 
Hij is een roos. Hij smijt met schreeuwgeur,
 
bloedgeur van veroudering, van overslaand
 
leven, al moet hij zoveel jaar nog
 
foute tijd.
 
Hij kan al niet meer glijden.
 
Hij kan al niet meer gloeien om de vallende kant van
 
fuck.
 
Zijn meisje wordt vijftien, dat wel,
 
net als hij, maar zij is gespaard
 
en hij geen scootertje meer.
 
 
 
Kapot orgaan op kindersteel,
 
uitgemenselijkt tot smekend teken,
 
knapkind, breekboy.
 
Maar hij staat in de foto
[p. 41]
 
als in een vaas die overloopt.
 
Zijn vruchtbeginsel is gericht,
 
zijn bottende seconde kogelbloei
 
op onze ochtendschietschijf:
 
wij zijn getroffen.
 
In ons raken alle jongens loos,
 
daar is de dag, daar zijn de pijlen, houden we
 
handen voor de roos.
[p. 42]

Baltisch vuur

 
De lucht ruikt naar opengewerkte vlinders.
 
Tweeënzeventig kinderen in Kaunas, het
 
muziektheater.
 
Hun handen plakken nog van ijspapier of vaderzweet,
 
maar geeft niet, veeg af aan de banken,
 
een zusje, een broek.
 
Ideologisch zachten doen met overmoeie stemmen
 
hun best om rupsen in de kinderhoofden te omwikkelen terwijl
 
opeens een schreeuw klinkt:
 
buiten
 
steekt Romas Kalanta zichzelf in brand.
 
Er vlamt een atalanta uit hem op.
 
 
 
De kinderen worden weggetrokken,
 
maar dagenlang voelen zo
 
de berichten over bossen bloemen daar,
 
de verboden begrafenis, mensen op de Vrijheidsstraat, de vlag,
 
de stokken, de storm:
 
als een arm waaraan iemand sjort.
 
Sommige kinderen ontdekken sprieten.
 
 
 
Dan wapperen Sovjetwitjes over de stad
 
en Romas Kalanta, negentien jaar en dood, wordt tot as geslagen,
 
tot minder dan prop.
 
Maar tot pop. Jarenlang nog opnieuw geboren, kinderen
 
sterven niet in kinderen,
 
opgloeiend embrio,
 
smeulend peultje,
 
eerste Litouwer
 
vulkaan.
[p. 43]

Kinderkaartjes

 
Duw je claxonbaby’s maar voor je uit, wolk van wandelwagen, dub-
 
belwild vlees all over the place, met dat geschreeuw van je als barbe-
 
cuetang om hun koppies. Dat jij nou precies zulke piepkleine plaats-
 
bewijsjes nodig hebt als wij en niet een stuk wapperkarton met ze-
 
ven stempels en identificatieplicht –
 
Waarom wilde je ze?
 
Waarom liet je hen opspatten inje tssss?
 
Tijdens wat voor nacht kwam er iemand roeren?
 
En hoe moet het als je ze niet meer beschuldigend voor je uit tillen
 
kunt? Als ze woorden leren die over dejouwe lappen en dan zijn het
 
er ook nog eens twee. Ga met me mee.
 
Ik heb een balkon en daar nemen we
 
ze ieder op een arm
 
en wijzen
 
koolmeesjes
 
aan.
 
Ik heb stilte genoeg voor een omkering.
 
Ik ben streng en alleen en ik smelt al bij een moedermeisje
 
in de verte van een trein.
 
Hoor je me niet?
 
Nou dan:
 
Boezembabe, hier moet je zijn!
[p. 44]

Stuur

 
‘Overal in de stad liggen kinderen platgevallen, verstrengeld in hun
 
fiets, moeders staan ernaast op hun swatch te kijken. Pleisters zijn
 
schaars en troost is iets voor gevorderden. We worden iets aanvaard-
 
baars en rap, want tijd is een klap op het asfalt en aandacht helpt
 
niemand aan geplakte banden. Kijk wie er onder je ligt, ja, dat is
 
diezelfde moeder, en op je? je eigen kind dat roept. Klem. Alleen
 
fietsen hebben een rem.’
 
 
 
Ik zit tegenover je.
 
Ik begrijp het niet,
 
Doe het nog eens, dat van die fietsen.
 
Maak er een redenering van, zal ik
 
halverwege zeggen: nee.
 
 
 
Ik rommel wel wat met het frame, ik
 
beweeg met je mee, of een soort slipcursus!
 
 
 
Ik haal je wel uit elkaar en schuif er
 
sleuteltjes tussen, ik geef niet op,
 
doe het nog eens en wat zijn
 
pleisters?
 
 
 
Sta dan op.
 
Pak mijn hand.
 
Mijn horloge groeit helemaal, helemaal
 
heen om jou.
 
Ja, ik heb je gehoord maar schakel me nou.
  • Thomas Benjamin De trap
  • Eva Gerlach Situaties
  • Erik Menkveld Brief aan John Coltrane
  • Arjan Peters in gesprek met P.F. Thomése ‘Dingen bestaan pas als ze worden verwoord’
  • Edward van de Vendel Gedichten
  • Arjen Duinker Gedichten
  • Eli Hamel Drie verhalen
  • Toine Moerbeek De narcist die geen narcist was
  • Willem Jan Otten Gedichten
  • Wim Hofman Gedichten
  • Esther Gerritsen De Ideale Bibliotheek: In mijn bibliotheek kan dat
  • Medewerkers aan dit nummer
Tweet

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Warm

    Warm

    Hitte verbindt. Er wordt minder van je verwacht; je verwacht een stuk minder van anderen en veel minder van jezelf. Bij hitte doe ik alles langzaam en merk dan dat ik hetzelfde gedaan krijg – zelfs na vijf duiken in de gracht en anderhalf uur staren sluit ik mijn laptop in de middag met tevredenheid....
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Greet Kuipers
    Greet Kuipers

    Greet Kuipers (1962) is psychiater. Onder het pseudoniem Minke Douwesz publiceerde zij bij uitgeverij Van Oorschot twee romans, Strikt en Weg. Voor de laatste ontving zij de Opzij Literatuurprijs 2009 en de Anna Bijns Prijs 2012.

  • Foto van Anna op de Weegh
    Anna op de Weegh

    Anna op de Weegh schrijft experimenteel theater over honger, onhoudbare transformatie en de (her)ontdekking van een lichaam. Haar teksten zijn vlezig, tactiel en poëtisch. In de afgelopen vier jaar werkte ze o.a. als dramaturg, liep ze stage bij Theater Utrecht als regieassistent voor de voorstelling Panic Room en zette ze samen met Maggie Thedinga het tweekoppige collectief Disgusted & Horny op.

  • Foto van Lia Tilon
    Lia Tilon

    Lia Tilon (1965) debuteerde in 2002 met de roman Huizen van papier bij Uitgeverij De Arbeiderspers. In 2012 publiceerde Uitgeverij Cossee haar roman Zielhond, in 2017 gevolgd door Archivaris van de wereld. Tilon schrijft romans en korte verhalen. Zij blogt over emigratie en de vraag wat heimwee is. Is heimwee wel verbonden met een plek in je leven, of aan het gevoel dat je had toen je je op die plek bevond? En maakt het wat uit?

Blog archief
  • 2025
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2024
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2023
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2022
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2021
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2020
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2019
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2018
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2017
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2016
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2015
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2014
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2013
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2012
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
  • 2011
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • juli
    • juni
    • mei
    • maart
    • februari
  • 2010
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2009
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
  • 2000
    • januari
  • Tirade bloggers
  • Over Tirade
  • Honorering
  • Abonneren
  • Inzenden
Voorwaarden © 2019 Van Oorschot
  • Facebook
  • Twitter