Over dit hoofdstuk/artikel

Maarten ‘t Hart


1
K. Hammer, W.A. Mozart, Eine theologische Deuting, Z?rich, 1964
2
W.A. Mozart, Briefe und Afzeichnungen, Band 3, Kassel 1963
3
A. Einstein, Mozart, Londen, 1977
1
K. Hammer, W.A. Mozart, Eine theologische Deuting, Z?rich, 1964
4
H. Gal, Franz Schubert oder die Melodie. Frankfurt am Main, 1970.
In dit boek tracht Gal in het hoofdstuk Unvollendetes aannemelijk te maken dat Schubert zeer veel onvoltooid liet omdat dat bij zijn karakter paste (snel enthousiast over iets maar ook weer snel ontmoedigd) Gal maakt inderdaad aannemelijk dat Schubert veel niet afmaakte omdat hij snel werkte maar ook snel geneigd was een eenmaal aangevangen werk weer terzijde te schuiven. Onverklaard blijft op deze wijze echter waarom nu juist meesterwerken als Lazarus, de Unvollendente en de sonate in C-groot (Reliquie) onvoltooid bleven.
4
H. Gal, Franz Schubert oder die Melodie. Frankfurt am Main, 1970.
In dit boek tracht Gal in het hoofdstuk Unvollendetes aannemelijk te maken dat Schubert zeer veel onvoltooid liet omdat dat bij zijn karakter paste (snel enthousiast over iets maar ook weer snel ontmoedigd) Gal maakt inderdaad aannemelijk dat Schubert veel niet afmaakte omdat hij snel werkte maar ook snel geneigd was een eenmaal aangevangen werk weer terzijde te schuiven. Onverklaard blijft op deze wijze echter waarom nu juist meesterwerken als Lazarus, de Unvollendente en de sonate in C-groot (Reliquie) onvoltooid bleven.
5
M.E. Brown, Essays on Schubert, Londen 1966
6
H.E. Truscott in R. Simpson, The Symphony, vol 1, Pelican books, 1969
7
M.E. Brown, Schubert, a critical biography, Londen, 1968