Skip to content
  • Nieuws
  • Oorshop
  • Auteurs
  • Uitgeverij / contact
    • Wie zijn wij
    • Rights
    • Manuscripten
    • Geschiedenis
    • Literaire prijzen
  • Prospectus
    • Najaarsaanbieding 2025
    • Zomeraanbieding 2025
    • Voorjaarsaanbieding 2025
    • Najaarsaanbieding 2024
    • Zomeraanbieding 2024
    • Voorjaarsaanbieding 2024
  • Podcast
  • Tirade
    • Blog
    • Tijdschrift
    • Abonneren
    • Archief
    • Over Tirade
    • Inzenden
  • De Parelduiker
 
  • Blog
  • Tijdschrift
  • Abonneren
  • Archief
  • Over Tirade
  • Inzenden
Tirade 213 / 1976
[p. 160]

Verzet

Sumba

 
Ben ik een hond
 
die men roept en beveelt?
 
Ben ik een paard
 
dat men de oren snijdt
 
en een toom in de bek dwingt?
 
Ben ik een varken
 
die men de poten samenbindt
 
en aan een stok wegdraagt?
 
Ben ik een kalf
 
dat men de horens bindt
 
en leidt naar de slachtplaats?
 
Ben ik een hondevlo
 
of een menseluis
 
die men tussen de nagels doodknijpt?
 
Ben ik een aap,
 
gevangen in het bos,
 
die men de staart afhakt
 
en bindt aan een huispaal?
 
Ben ik een tortelduif
 
die men in een kooi zet,
 
hangend aan een boomtak?
 
 
 
Als ik zo was,
 
dan zou ik zwijgen
 
en mij onderwerpen.
 
Maar ik ben een zoon
 
van rode krokodillen,
 
met geen haak te vangen,
 
met geen touw te binden.
 
Ik ben een zoon der slangen
 
die kronkelend
[p. 161]
 
een varken vermorzelen.
 
Ik ben een zoon der buffels
 
die met scherpe horens
 
dreunend rennen
 
en alles verpletteren.
 
Ik ben een hengst van de vlakte
 
die de kudde bijeenhoudt,
 
die zijn merries verdedigt.
 
Ik ben een zoon van de stormwind
 
die klapperbomen breekt.
 
Ik ben een zoon van de regen
 
die watervloeden schept
 
en huizen meesleurt.
 
 
 
Zal ik dan buigen als een riet?
 
Zal ik dan wuiven als een palmblad?
 
Zal ik sidderen
 
als een opgeschrikt hert?
 
Zal ik angstig opzien
 
als een hond naar een opgeheven stok?
 
Zal ik tranen laten vloeien
 
als een geslagen kind?
 
 
 
Vader en Moeder Overzee
 
zijn machtig en sterk,
 
maar Vader en Moeder op het Land
 
zijn lang van haar
 
en volwassen van gezicht.
 
Zij zullen ons niet bevelen
 
en wij zullen hen niet volgen.
 
Hier is ónze gewoonte en óns land,
 
dáár is hun gebied en hun zede.
[p. 162]
 
Mannen van naam,
 
mannen van kracht,
 
zullen wij ons buigen
 
als slaven voor ‘s meesters woord?
 
Zullen wij gaan als slaven
 
op ‘s meesters stem?
 
Laat ons weigeren te antwoorden
 
en terugzenden het bericht.
 
Wie heeft te spreken met ons,
 
moet komen op het dorpsplein
 
voor het huis met de dodenboom.
 
Dan zullen wij onderzoeken de zaak
 
en antwoorden naar recht.
 
Maar gaan naar de kust,
 
gehoorzamend de stem
 
van de jongere broeder,
 
is ons geen gewoonte,
 
is ons geen zede.
 
 
 
Laat ons staan als mannen,
 
laten wij ons gedragen als dapperen.
 
 
 
*
 
 
 
Waarom zou ik,
 
Heer der vlakte,
 
getrokken worden met touwen
 
naar de verre havenplaats,
 
waarheen ik niet wil gaan?
 
Waarom zou ik als een paard
 
gesneden worden de oren
 
en getemd met harde toom,
 
om bereden te worden door een man?
 
Als een havik der luchten,
[p. 163]
 
als een krokodil der wateren,
 
als een hert der dalen,
 
heb ik steeds gezocht
 
mijn eigen weg,
 
ben ik steeds gegaan
 
mijn eigen pad.
 
 
 
Heb ik Vader en Moeder van Overzee
 
geroepen of bevelen gegeven?
 
Ik zal hen niet beoorlogen
 
als mensen van vijandelijke stam.
 
Maar waarom komen dan de soldaten
 
en schieten met ver dragend geweer?
 
Ik geef geen bevelen in hun dorpen
 
aan de overzijde der zee.
 
Waarom willen zij zich dan indringen
 
in onze dalen en op onze vlakten?
 
Zal ik buigen voor de Litina
 
met zijn harde blauwe ogen
 
en gehoorzamen zijn stem?
 
 
 
Neen, laat mij maar sterven,
 
eenzaam en verlaten.
 
Ik zal gaan naar de plaats
 
vanwaar niemand wederkeert
 
en daar spreken het woord:
 
‘Goden en zielen,
 
heb ik u niet trouw gediend?
 
Waarom hebt gij mij dan niet geholpen
 
in de strijd tegen de witte vreemdelingen?’
  • Rob Nieuwenhuys Volkspoëzie van Indonesië
  • Schepping
  • Liefde
  • Spel
  • Natuur
  • Slangen
  • Verzet
  • Strijd
  • Gebeden
  • Ziekte
  • Dood en sterven
  • Toelichting
Tweet

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Kortsluiting

    Kortsluiting

    Vanochtend bracht ik Ada (8) naar school; het was nauwelijks licht en de hemel hing laag, gesloten. Mijn dochter fietst nu elke dag zelf, gaat bijna nooit meer op het zitje op mijn stang. Dat is een vorm van winst, maar ook een groot verlies. Ik laat haar voor me uit rijden omdat een jongen...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Normaalverdeling

    Normaalverdeling

    Een jaar of wat geleden keek ik de Zomergastenaflevering van Paul Verhoeven terug. Het gaat op zeker moment over schoonheid. Naast de schoonheid in films, komt ook wiskundige schoonheid aan bod. Verhoeven vertelt dat er eens, toen hij lang geleden in Leiden wiskunde studeerde, een docent tijdens een mondeling in tranen was uitgebarsten: de beste...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    Een paar weken geleden ben ik begonnen gedichten uit mijn hoofd te leren. Een directe aanleiding was er niet, maar het leek me leuk om – wanneer de gelegenheid zich voordoet – een gedicht te kunnen declameren, zoals ik vroeger altijd wel wat kon pingelen als er ergens een piano stond (tegenwoordig ken ik helaas...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Sem van de Graaf
    Sem van de Graaf

    Sem van de Graaf (2002) schrijft absurde verhalen die uit de bocht vliegen en toch een sterke moraal communiceren. Zijn werk is komisch, vervreemdend en oprecht.Hij studeert af van Writing for Performance aan de HKU met het lange filmscenario ‘Een stoel, de dief en Elske’ en zijn onderzoek ‘Handen’. Verder schrijft hij toneel voor verschillende groepen, waaronder zijn eigen collectief ‘bröd’ waarmee hij met de gelijknamige voorstelling in Zaal 3 stond. Zijn VHS-korte films stonden op het Rotterdams Open Doek en het Gouds Filmfestival, waar hij de prijs won voor Beste Film Jong Talent.

  • Foto van Femke Lucia
    Femke Lucia

    Femke Lucia (Bogota, 1998) is een eerlijke schrijver, die realistische, menselijke verhalen in een magisch daglicht zet. Ze schrijft omdat ze gelooft in de kracht van verhalen en hecht veel waarde aan gemeenschappelijkheid, haar voorouders en Latijns Amerikaanse muziek. Ze bevindt zich in een zoektocht naar de vorm en betekenis van het schrijverschap, en laat zich daarbij leiden door haar eigen ritme en intuïtie.

  • Foto van Julien Ignacio
    Julien Ignacio

    De Nederlands-Arubaanse schrijver Julien Ignacio (1969) studeerde af als literatuurwetenschapper. Hij publiceerde theaterteksten, blogs en korte verhalen. In 2008 ontving hij de El Hizjraliteratuurprijs voor zijn toneelstuk Hotel Atlantis. Hij was redacteur van literair tijdschrift Tirade en is bestuurslid van de Werkgroep Caraïbische Letteren. In 2018 verscheen zijn debuutroman Kus (nominatie Bronzen Uil). Met collega-schrijvers Michiel van Kempen en Raoul de Jong stelde hij Dat wij zongen samen, een bloemlezing Caraïbische literatuur die in 2022 uitkwam bij uitgeverij Das Mag. In september 2023 verscheen zijn tweede roman Goudjakhals, een kralenketting van historische en futuristische migrantenverhalen, die zich afspelen in onder meer Amsterdam en Aruba, Beiroet en Lesbos.

Blog archief
  • 2025
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2024
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2023
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2022
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2021
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2020
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2019
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2018
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2017
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2016
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2015
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2014
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2013
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2012
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
  • 2011
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • juli
    • juni
    • mei
    • maart
    • februari
  • 2010
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2009
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juli
    • juni
  • 2000
    • januari
  • Tirade bloggers
  • Over Tirade
  • Honorering
  • Abonneren
  • Inzenden
Voorwaarden © 2019 Van Oorschot
  • Facebook
  • Twitter