intro

We leven in bijzondere tijden. Trump stuurt aan op de vernietiging van de oude wereldorde. Videoscheidsrechters bepalen wie de WK-beker mee naar huis neemt. In het recent verschenen essay ‘Schrijver, laat de lezer weer geloven in de
werkelijkheid’ pleit Salman Rushdie voor een nieuwe taal, built from the ground up, als tegenwicht tegen het schaamteloos verdraaien van feiten en de opkomst van fake news.

Intussen wordt er in het La La Land van de Nederlandse literatuur hard gewerkt. Tijdens de redactievergaderingen die ik als kersvers redactielid heb mogen bijwonen, vielen mij drie dingen op. Ten eerste: tenminste één collega koestert Deadpool als guilty pleasure. Mijn bescheiden mening: een superheld die tijdens een bliksembezoek aan de hemel zijn dode vriendin smeekt: ‘Don’t fuck Elvis’ is my kind of guy. Ten tweede zijn Tirade-tijgers Anja Sicking en Marko van der Wal behept met een feilloos gevoel voor talent en kwaliteit. Ten derde: de ingetogen Daan Doesborgh en de flamboyante Dean Bowen, onze poëzie-experts, vullen elkaar beter aan dan Stan Laurel en Oliver Hardy.

In dit nummer trakteren we de lezer op een eigentijdse hervertelling van Nescio door Tessa Kortmulder, verhaalt Ralph de Jong in ‘Voor het interview’ over een fotoshoot voor de Elle, en laat Ruud Osborne ons poëtisch dwalen door zalen van herinnering in ‘De trap’. De fijne pen van Carel Peeters polst Gebrek is een groot woord van Nina Polak. Daphne de Heer haalt heerlijk uit in haar tirade. Verder niet te missen bijdragen van Femke Vindevogel, Evelien Vos, Felix van de Vorst plus ondergetekende. De illustraties van Ludwig Volbeda zijn de spreekwoordelijke slagroom op de taart.

Heeft u Tirade 472 uit before you know it? De volgende keer wacht u een exclusief poëzienummer om van te watertanden.

Bestellen kan hier.

Nr. 472, 2018 | 

Lees meer

Historisch
  • Nr. 288, 1983
  • Nr. 404, 2004
  • Nr. 476, 2019
  • Nr. 422, 2008
  • Nr. 334, 1991
  • Nr. 339, 1992
  • Nr. 411, 2005
  • Nr. 478, 2020
  • Nr. 182, 1972
  • Nr. 370, 1997
  • Nr. 419, 2007
  • Nr. 153, 1970
  • Nr. 113, 1966
  • Nr. 468, 2017
  • Nr. 315, 1988
  • Nr. 307, 1986
  • Nr. 380, 1999
  • Nr. 366, 1996
  • Nr. 484, 2021
  • Nr. 131, 1967
  • Nr. 310, 1987
  • Nr. 321, 1989
  • Nr. 200, 1974
  • Nr. 456, 2014
  • Nr. 387, 2000

Lees de Tirade Blog

  • Vrienden, voelen

    Op een vlakke, druilerige, haast doodgewone woensdagavond zat ik aan een tafel in mijn stamkroeg, met een kopstoot voor mijn neus. In mijn binnenzak zat een gedicht. Ik ben niet iemand die de godganse dag met een gedicht van eigen hand in zijn binnenzak rondloopt, gelukkig: rond een uur of twee zou ik gebeld worden...
    Lees verder
  • Gaatjes

    Op haar zesde verjaardag wilde ik Ada gaatjes voor oorbellen geven. Het leek me een mooi vader-dochtermoment en de dochter in kwestie reageerde enthousiast. Ondanks onze inspanningen om haar genderblauwdrukvrij te laten opgroeien, is Ada een meisje geworden dat van roze houdt en dat het liefst op glitterhakken loopt. Ik moet wel aantekenen dat ze...
    Lees verder
  • Mechaniek van de ontroering

    Na de uitreiking van mijn middelbareschooldiploma gingen mijn broer, schoonzus, mijn ouders en ik ergens eten. Mijn broer had wat boekjes voor mij gekocht, als cadeau: een dichtbundel van Sybren Polet (om de naam), gorgelrijmen van C. Buddingh’, gedichten van Gerrit Komrij en een boekje van Rutger Kopland: Het mechaniek van de ontroering. Ik las...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Mira Aluç

    Mira Aluç (1993) schrijft korte verhalen en beschouwingen. Haar werk is sinds 2015 onder andere verschenen op Mister Motley, in Streven, De Revisor en De Gids en werd meermaals gepubliceerd op DIG (De Internet Gids) en in Tirade. In 2020 werd haar verhaal Backspace opgenomen in Rebel, Rebel, de bundel van Uitgeverij Prometheus ter gelegenheid van de Boekenweek. Ook maakte zij de podcast Balkon voor Sprekende Letteren.

  • Jente Jong

    Jente Jong werkt als actrice, theatermaker en schrijver. In 2017 debuteerde ze met de roman Het intieme vreemde bij uitgeverij Querido. Daarnaast schrijft ze toneelstukken voor onder andere de Toneelmakerij en speelt ze in een jeugdvoorstelling en een poëzieprogramma. Voor Tirade schrijft ze over haar (eerste) stappen in de schrijverswereld.

  • Anne Steenhoff

    Anne Steenhoff (1996) schrijft fictie en voor films. Ze studeerde in 2019 af aan de master Beroepsspecialisatie Film aan de UvA. Ze werkt momenteel als parttime leerkracht en schrijfster van kortverhalen bij Ella Global. Eerder verscheen haar werk bij De Optimist, Writenow en het NRC.