Tirade 487

In Tirade 487 een veelheid aan poëtische stemmen, van gelauwerde dichters als Ad Zuiderent en Delphine Lecompte, tot Tirade-bekenden als Rogier de Jong en Lars Ruben. En natuurlijk ook veel beginnende dichters: Joshua Snijders, Sasha Popowycz, Ka(a)te Dejonckheere en Senna Felius. Verder een verhaal van Omar Ghaly over een ontmoeting met een fabeldier bijvoorbeeld. En in het verhaal van Liesbeth Immink treffen we een iets alledaagser beest aan: de mol. In de kantoortuin waar Pieter Kranenborgs verhaal zich afspeelt, leven weer andere wezens. Kees Verheul geeft een rondleiding door een roman in aanbouw, Sander Kollaard schreef een essay over De jaren van Virginia Woolf, en onze eigen Lodewijk Verduin brengt een saluut aan de betreurde Jan Fontijn. De illustraties zijn van de hand van Iris Lam.

Nr. 487, 2022 | 

Lees meer

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 128
    Nr. 128, 1967
  • Omslag Tirade nr. 469
    Nr. 469, 2017
  • Omslag Tirade nr. 375
    Nr. 375, 1998
  • Omslag Tirade nr. 351
    Nr. 351, 1994
  • Omslag Tirade nr. 269
    Nr. 269, 1981
  • Omslag Tirade nr. 361
    Nr. 361, 1995
  • Omslag Tirade nr. 298
    Nr. 298, 1985
  • Omslag Tirade nr. 215
    Nr. 215, 1976
  • Omslag Tirade nr. 346
    Nr. 346, 1993
  • Omslag Tirade nr. 372
    Nr. 372, 1997
  • Omslag Tirade nr. 140
    Nr. 140, 1968
  • Omslag Tirade nr. 11
    Nr. 11, 1957
  • Omslag Tirade nr. 267
    Nr. 267, 1981
  • Omslag Tirade nr. 295
    Nr. 295, 1984
  • Omslag Tirade nr. 121
    Nr. 121, 1967
  • Omslag Tirade nr. 410
    Nr. 410, 2005
  • Omslag Tirade nr. 90
    Nr. 90, 1964
  • Omslag Tirade nr. 356
    Nr. 356, 1995
  • Omslag Tirade nr. 122
    Nr. 122, 1967
  • Omslag Tirade nr. 184
    Nr. 184, 1973
  • Omslag Tirade nr. 174
    Nr. 174, 1972
  • Omslag Tirade nr. 332
    Nr. 332, 1991
  • Omslag Tirade nr. 40
    Nr. 40, 1960
  • Omslag Tirade nr. 491
    Nr. 491, 2023
  • Omslag Tirade nr. 364
    Nr. 364, 1996

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Kortsluiting

    Kortsluiting

    Vanochtend bracht ik Ada (8) naar school; het was nauwelijks licht en de hemel hing laag, gesloten. Mijn dochter fietst nu elke dag zelf, gaat bijna nooit meer op het zitje op mijn stang. Dat is een vorm van winst, maar ook een groot verlies. Ik laat haar voor me uit rijden omdat een jongen...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Normaalverdeling

    Normaalverdeling

    Een jaar of wat geleden keek ik de Zomergastenaflevering van Paul Verhoeven terug. Het gaat op zeker moment over schoonheid. Naast de schoonheid in films, komt ook wiskundige schoonheid aan bod. Verhoeven vertelt dat er eens, toen hij lang geleden in Leiden wiskunde studeerde, een docent tijdens een mondeling in tranen was uitgebarsten: de beste...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    Een paar weken geleden ben ik begonnen gedichten uit mijn hoofd te leren. Een directe aanleiding was er niet, maar het leek me leuk om – wanneer de gelegenheid zich voordoet – een gedicht te kunnen declameren, zoals ik vroeger altijd wel wat kon pingelen als er ergens een piano stond (tegenwoordig ken ik helaas...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Greet Kuipers
    Greet Kuipers

    Greet Kuipers (1962) is psychiater. Onder het pseudoniem Minke Douwesz publiceerde zij bij uitgeverij Van Oorschot twee romans, Strikt en Weg. Voor de laatste ontving zij de Opzij Literatuurprijs 2009 en de Anna Bijns Prijs 2012.

  • Foto van Jente Jong
    Jente Jong

    Jente Jong werkt als actrice, theatermaker en schrijver. In 2017 debuteerde ze met de roman Het intieme vreemde bij uitgeverij Querido. Daarnaast schrijft ze toneelstukken voor onder andere de Toneelmakerij en speelt ze in een jeugdvoorstelling en een poëzieprogramma. Voor Tirade schrijft ze over haar (eerste) stappen in de schrijverswereld.

  • Foto van Dünya Calikci
    Dünya Calikci

    Dünya Calikci (28) is een echte Amsterdammer en schrijver pur sang. Als student aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU schrijft ze rauw, eerlijk en realistisch – altijd dicht op de huid. Haar werk draait om echte mensen en hun verhalen, zonder opsmuk of filter. Dünya zoekt de kwetsbaarheid op en vangt het alledaagse in woorden die blijven hangen.