Historisch
  • Omslag Tirade nr. 307
    Nr. 307, 1986
  • Omslag Tirade nr. 95
    Nr. 95, 1964
  • Omslag Tirade nr. 321
    Nr. 321, 1989
  • Omslag Tirade nr. 66
    Nr. 66, 1962
  • Omslag Tirade nr. 354
    Nr. 354, 1994
  • Omslag Tirade nr. 375
    Nr. 375, 1998
  • Omslag Tirade nr. 352
    Nr. 352, 1994
  • Omslag Tirade nr. 292
    Nr. 292, 1984
  • Omslag Tirade nr. 450
    Nr. 450, 2013
  • Omslag Tirade nr. 190
    Nr. 190, 1973
  • Omslag Tirade nr. 381
    Nr. 381, 1999
  • Omslag Tirade nr. 58
    Nr. 58, 1961
  • Omslag Tirade nr. 311
    Nr. 311, 1987
  • Omslag Tirade nr. 141
    Nr. 141, 1968
  • Omslag Tirade nr. 99
    Nr. 99, 1965
  • Omslag Tirade nr. 436
    Nr. 436, 2010
  • Omslag Tirade nr. 207
    Nr. 207, 1975
  • Omslag Tirade nr. 208
    Nr. 208, 1975
  • Omslag Tirade nr. 335
    Nr. 335, 1991
  • Omslag Tirade nr. 186
    Nr. 186, 1973
  • Omslag Tirade nr. 481
    Nr. 481, 2020
  • Omslag Tirade nr. 298
    Nr. 298, 1985
  • Omslag Tirade nr. 140
    Nr. 140, 1968
  • Omslag Tirade nr. 2
    Nr. 2, 1957
  • Omslag Tirade nr. 310
    Nr. 310, 1987

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Met de fiets naar de trein

    Met de fiets naar de trein

    Ik haastte me met flinke wind tegen naar het station. Terwijl ik zwoegend op de pedalen stond schoot me de titel van een gedicht van Obe Postma (1868-1963) te binnen: ‘Mei de auto nei de trein’ (Met de auto naar de trein), dat hij in 1927 publiceerde. De opeenvolging van de twee vervoersmiddelen, en vooral...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zwichten de varensmannen

    Zwichten de varensmannen

    Gezwicht ben ik, wist je dat wij varensmannen, de taal van de molenaars verstaan? Het is dan wel een andere taal, een landtaal maar de molenaars leven nu eenmaal ook van de wind. Met veel wind reven ze net als wij maar het minderen van de zeilen heet bij hen zwichten. Wat ik qua taal...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    Aan het eind van de film Der Untergang (2004) spreekt in de bunker onder de Rijkskanselarij Adolf Hitler zijn generaals toe. De Russen zijn al in Berlijn en Hitler perst er nog een paar bevelen uit. Hij houdt zijn handen op de rug en wij zien iets wat de generaals níet kunnen zien: de handen...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Sem van de Graaf
    Sem van de Graaf

    Sem van de Graaf (2002) schrijft absurde verhalen die uit de bocht vliegen en toch een sterke moraal communiceren. Zijn werk is komisch, vervreemdend en oprecht.Hij studeert af van Writing for Performance aan de HKU met het lange filmscenario ‘Een stoel, de dief en Elske’ en zijn onderzoek ‘Handen’. Verder schrijft hij toneel voor verschillende groepen, waaronder zijn eigen collectief ‘bröd’ waarmee hij met de gelijknamige voorstelling in Zaal 3 stond. Zijn VHS-korte films stonden op het Rotterdams Open Doek en het Gouds Filmfestival, waar hij de prijs won voor Beste Film Jong Talent.

  • Foto van Aska Hayakawa
    Aska Hayakawa

    Aska Hayakawa groeide op als third-culture kid in Leiden. Haar verhalen gaan over eenzaamheid in het kapitalisme en de hedendaagse zoektocht naar geluk. Deze zomer studeert ze af van de studie Writing for Performance aan de HKU met het avondvullend toneelstuk Pièce de Résistance! en een scriptieonderzoek naar werkbare kwetsbaarheid. Eerder schreef ze theaterteksten voor Cecilia Moisio Company, Club Guy & Roni, Maas Theater en Dans en Bosfest. Haar kortverhalen werden gepubliceerd bij DIG, De Gids, Tirade Blog en De Revisor. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman bij Uitgeverij Pluim.

    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Julia Buijs
    Julia Buijs

    Julia Buijs is theater- en filmschrijver en manusje van alles. Deze zomer studeert ze af aan de opleiding Writing For Performance aan de HKU, met het scenario voor een bemoedigende animatiefilm over een station waar het altijd regent en niemand een gezicht heeft. Met dit en haar toekomstig werk wil ze proberen de lezer stil te laten staan, adem te laten halen en zichzelf en anderen te omarmen. Haar teksten zijn fantasierijk, gelaagd, experimenteel en persoonlijk. Ze werkt door middel van sprokkelen, puzzelen en plakken en gelooft binnen vijf jaar een eigen genre gecreëerd te hebben. Verder zal je haar kunnen vinden als vleermuisveldwerker, regisseur, festivalprogrammeur, creatief producent, saunameester, kinderboekenschrijver en juist ook voorloper van de ‘Kinderlijke’ Verhalen voor Volwassenen.