intro

In zijn befaamde en veelkantige essay ‘De troost der pornografie’ uit Rudy Kousbroek zijn verbazing over het feit dat pornografie altijd op zoveel morele afkeuring stuit. Tegelijkertijd erkent hij dat er op kunstzinnig vlak nog weinig eervols is bereikt binnen het genre. Hij besluit zijn betoog als volgt: ‘Ik schrijf nog wel eens een brochure met De tien meest gemaakte elementaire fouten en hoe ze te vermijden, gevolgd door Twintig nieuwe ideeën voor de eerste drie minuten van een pornografische film.’
‘Het feit dat het mogelijk is,’ vervolgt Kousbroek dan ‘ – in zestig seconden als het moet – een situatie te scheppen die maakt dat je de daaropvolgende handelingen ervaart als een vervulling, dat je alles, zowel die handelingen als de deelnemers, dan met heel andere ogen bekijkt, zelfs dit hoogst eenvoudige principe hebben die mensen nog altijd niet ontdekt.’

Tirade vroeg achttien schrijvers zich te verhouden tot Kousbroeks opvattingen over pornografie, en vroeg ze concreet een voorstel te doen voor de eerste drie minuten van een pornofilm. Dit levert uiteenlopende essays en scenario’s op. U maakt kennis met het fenomeen van de ‘einhandsurfer’ in het essay van Asher Boersma, Marcel Möring weet dat de porno-acteur eruitziet als een ‘onbetrouwbaar ogende Opel-bezitter’, en als Janneke van der Horst iets schattigs had willen zien, dan was ze wel naar de stokstaartjes in Artis gegaan.
Achttien diverse bijdragen over een onderwerp dat behoort tot de laatste taboes die we nog hebben: porno.

Verder bijdragen van Manon Uphoff, A.H.J. Dautzenberg, Heleen Mees, Arjen van Veelen, Marja Pruis, Karin Amatmoekrim, Andreas Vonder, Bianca Stigter, Maartje Wortel, Binnert de Beaufort, Nathan Vecht, Marjoleine de Vos, Christiaan Weijts, Tijs Goldschmidt en Carel Peeters.

Nr. 444, 2012
Historisch
  • Omslag Tirade nr. 473
    Nr. 473, 2018
  • Omslag Tirade nr. 456
    Nr. 456, 2014
  • Omslag Tirade nr. 319
    Nr. 319, 1988
  • Omslag Tirade nr. 436
    Nr. 436, 2010
  • Omslag Tirade nr. 483
    Nr. 483, 2021
  • Omslag Tirade nr. 351
    Nr. 351, 1994
  • Omslag Tirade nr. 40
    Nr. 40, 1960
  • Omslag Tirade nr. 2
    Nr. 2, 1957
  • Omslag Tirade nr. 289
    Nr. 289, 1983
  • Omslag Tirade nr. 55
    Nr. 55, 1961
  • Omslag Tirade nr. 321
    Nr. 321, 1989
  • Omslag Tirade nr. 177
    Nr. 177, 1972
  • Omslag Tirade nr. 399
    Nr. 399, 2003
  • Omslag Tirade nr. 364
    Nr. 364, 1996
  • Omslag Tirade nr. 121
    Nr. 121, 1967
  • Omslag Tirade nr. 263
    Nr. 263, 1981
  • Omslag Tirade nr. 213
    Nr. 213, 1976
  • Omslag Tirade nr. 356
    Nr. 356, 1995
  • Omslag Tirade nr. 92
    Nr. 92, 1964
  • Omslag Tirade nr. 433
    Nr. 433, 2010
  • Omslag Tirade nr. 314
    Nr. 314, 1988
  • Omslag Tirade nr. 339
    Nr. 339, 1992
  • Omslag Tirade nr. 362
    Nr. 362, 1996
  • Omslag Tirade nr. 94
    Nr. 94, 1964
  • Omslag Tirade nr. 357
    Nr. 357, 1995

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Warm

    Warm

    Hitte verbindt. Er wordt minder van je verwacht; je verwacht een stuk minder van anderen en veel minder van jezelf. Bij hitte doe ik alles langzaam en merk dan dat ik hetzelfde gedaan krijg – zelfs na vijf duiken in de gracht en anderhalf uur staren sluit ik mijn laptop in de middag met tevredenheid....
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Koen Dobbelaer
    Koen Dobbelaer

    Koen Dobbelaer (2000) is schrijver, scenarist en voormalig kindacteur. Deze zomer studeert hij af van de studie Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met het filmscenario Een Film Over Familie, een absurdistisch drama over de drang naar maakbaarheid. Dit najaar verschijnt de door hem geschreven film De Laatste Dag in het Leven van Walterus.

  • Foto van Plonia Westendorp
    Plonia Westendorp

    Plonia Westendorp (1998) is verpleegkundige en student Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.

  • Foto van Femke Lucia
    Femke Lucia

    Femke Lucia (Bogota, 1998) is een eerlijke schrijver, die realistische, menselijke verhalen in een magisch daglicht zet. Ze schrijft omdat ze gelooft in de kracht van verhalen en hecht veel waarde aan gemeenschappelijkheid, haar voorouders en Latijns Amerikaanse muziek. Ze bevindt zich in een zoektocht naar de vorm en betekenis van het schrijverschap, en laat zich daarbij leiden door haar eigen ritme en intuïtie.