intro

In zijn befaamde en veelkantige essay ‘De troost der pornografie’ uit Rudy Kousbroek zijn verbazing over het feit dat pornografie altijd op zoveel morele afkeuring stuit. Tegelijkertijd erkent hij dat er op kunstzinnig vlak nog weinig eervols is bereikt binnen het genre. Hij besluit zijn betoog als volgt: ‘Ik schrijf nog wel eens een brochure met De tien meest gemaakte elementaire fouten en hoe ze te vermijden, gevolgd door Twintig nieuwe ideeën voor de eerste drie minuten van een pornografische film.’
‘Het feit dat het mogelijk is,’ vervolgt Kousbroek dan ‘ – in zestig seconden als het moet – een situatie te scheppen die maakt dat je de daaropvolgende handelingen ervaart als een vervulling, dat je alles, zowel die handelingen als de deelnemers, dan met heel andere ogen bekijkt, zelfs dit hoogst eenvoudige principe hebben die mensen nog altijd niet ontdekt.’

Tirade vroeg achttien schrijvers zich te verhouden tot Kousbroeks opvattingen over pornografie, en vroeg ze concreet een voorstel te doen voor de eerste drie minuten van een pornofilm. Dit levert uiteenlopende essays en scenario’s op. U maakt kennis met het fenomeen van de ‘einhandsurfer’ in het essay van Asher Boersma, Marcel Möring weet dat de porno-acteur eruitziet als een ‘onbetrouwbaar ogende Opel-bezitter’, en als Janneke van der Horst iets schattigs had willen zien, dan was ze wel naar de stokstaartjes in Artis gegaan.
Achttien diverse bijdragen over een onderwerp dat behoort tot de laatste taboes die we nog hebben: porno.

Verder bijdragen van Manon Uphoff, A.H.J. Dautzenberg, Heleen Mees, Arjen van Veelen, Marja Pruis, Karin Amatmoekrim, Andreas Vonder, Bianca Stigter, Maartje Wortel, Binnert de Beaufort, Nathan Vecht, Marjoleine de Vos, Christiaan Weijts, Tijs Goldschmidt en Carel Peeters.

Nr. 444, 2012
Historisch
  • Nr. 477, 2019
  • Nr. 230, 1977
  • Nr. 413, 2006
  • Nr. 63, 1962
  • Nr. 305, 1986
  • Nr. 291, 1984
  • Nr. 318, 1988
  • Nr. 66, 1962
  • Nr. 190, 1973
  • Nr. 191, 1973
  • Nr. 98, 1965
  • Nr. 296, 1985
  • Nr. 92, 1964
  • Nr. 430, 2009
  • Nr. 355, 1994
  • Nr. 54, 1961
  • Nr. 157, 1970
  • Nr. 463, 2016
  • Nr. 337, 1991
  • Nr. 460, 2015
  • Nr. 103, 1965
  • Nr. 335, 1991
  • Nr. 471, 2018
  • Nr. 315, 1988
  • Nr. 231, 1977

Lees de Tirade Blog

  • Vrienden, voelen

    Op een vlakke, druilerige, haast doodgewone woensdagavond zat ik aan een tafel in mijn stamkroeg, met een kopstoot voor mijn neus. In mijn binnenzak zat een gedicht. Ik ben niet iemand die de godganse dag met een gedicht van eigen hand in zijn binnenzak rondloopt, gelukkig: rond een uur of twee zou ik gebeld worden...
    Lees verder
  • Gaatjes

    Op haar zesde verjaardag wilde ik Ada gaatjes voor oorbellen geven. Het leek me een mooi vader-dochtermoment en de dochter in kwestie reageerde enthousiast. Ondanks onze inspanningen om haar genderblauwdrukvrij te laten opgroeien, is Ada een meisje geworden dat van roze houdt en dat het liefst op glitterhakken loopt. Ik moet wel aantekenen dat ze...
    Lees verder
  • Mechaniek van de ontroering

    Na de uitreiking van mijn middelbareschooldiploma gingen mijn broer, schoonzus, mijn ouders en ik ergens eten. Mijn broer had wat boekjes voor mij gekocht, als cadeau: een dichtbundel van Sybren Polet (om de naam), gorgelrijmen van C. Buddingh’, gedichten van Gerrit Komrij en een boekje van Rutger Kopland: Het mechaniek van de ontroering. Ik las...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Lodewijk Verduin

    Lodewijk Verduin (1994) studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schrijft over literatuur en is redacteur van Tirade.

  • Nicole Montagne

    Nicole Montagne studeerde Vrije Grafiek aan de kunstacademie in Utrecht en Cultuurwetenschappen aan de Open Universiteit. Zij debuteerde in 2005 met de essay- en verhalenbundel De neef van Delvaux. Onlangs verscheen bij Wereldbibliotheek haar nieuwste essay- en verhalenbundel: De verzuimcoördinator.

  • Jos Versteegen

    Jos Versteegen (1956) schreef zeven dichtbundels, waarin hij zich vooral liet inspireren door zijn familie en zijn jeugd in Limburg. Voor zijn debuutbundel werd hij genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs. Zijn meest recente bundel is Woon ik hier, met herinneringen van oude mensen. In 2016 publiceerde hij zijn vertaling van de Duitse gedichten die Hans Keilson in 1944 in de onderduik schreef voor een geliefde: Sonnetten voor Hanna. Jos Versteegen werkt sinds begin 2017 aan de biografie van Hans Keilson.