intro

In zijn befaamde en veelkantige essay ‘De troost der pornografie’ uit Rudy Kousbroek zijn verbazing over het feit dat pornografie altijd op zoveel morele afkeuring stuit. Tegelijkertijd erkent hij dat er op kunstzinnig vlak nog weinig eervols is bereikt binnen het genre. Hij besluit zijn betoog als volgt: ‘Ik schrijf nog wel eens een brochure met De tien meest gemaakte elementaire fouten en hoe ze te vermijden, gevolgd door Twintig nieuwe ideeën voor de eerste drie minuten van een pornografische film.’
‘Het feit dat het mogelijk is,’ vervolgt Kousbroek dan ‘ – in zestig seconden als het moet – een situatie te scheppen die maakt dat je de daaropvolgende handelingen ervaart als een vervulling, dat je alles, zowel die handelingen als de deelnemers, dan met heel andere ogen bekijkt, zelfs dit hoogst eenvoudige principe hebben die mensen nog altijd niet ontdekt.’

Tirade vroeg achttien schrijvers zich te verhouden tot Kousbroeks opvattingen over pornografie, en vroeg ze concreet een voorstel te doen voor de eerste drie minuten van een pornofilm. Dit levert uiteenlopende essays en scenario’s op. U maakt kennis met het fenomeen van de ‘einhandsurfer’ in het essay van Asher Boersma, Marcel Möring weet dat de porno-acteur eruitziet als een ‘onbetrouwbaar ogende Opel-bezitter’, en als Janneke van der Horst iets schattigs had willen zien, dan was ze wel naar de stokstaartjes in Artis gegaan.
Achttien diverse bijdragen over een onderwerp dat behoort tot de laatste taboes die we nog hebben: porno.

Verder bijdragen van Manon Uphoff, A.H.J. Dautzenberg, Heleen Mees, Arjen van Veelen, Marja Pruis, Karin Amatmoekrim, Andreas Vonder, Bianca Stigter, Maartje Wortel, Binnert de Beaufort, Nathan Vecht, Marjoleine de Vos, Christiaan Weijts, Tijs Goldschmidt en Carel Peeters.

Nr. 444, 2012
Historisch
  • Nr. 210, 1975
  • Nr. 10, 1957
  • Nr. 323, 1989
  • Nr. 422, 2008
  • Nr. 403, 2004
  • Nr. 82, 1963
  • Nr. 126, 1967
  • Nr. 161, 1970
  • Nr. 96, 1964
  • Nr. 322, 1989
  • Nr. 178, 1972
  • Nr. 321, 1989
  • Nr. 377, 1998
  • Nr. 108, 1965
  • Nr. 182, 1972
  • Nr. 115, 1966
  • Nr. 312, 1987
  • Nr. 381, 1999
  • Nr. 447, 2013
  • Nr. 5, 1957
  • Nr. 284, 1983
  • Nr. 135, 1968
  • Nr. 100, 1965
  • Nr. 301, 1986
  • Nr. 74, 1963

Lees de Tirade Blog

  • ETEN

    De mini-appgroep ETEN ontstond tijdens de tweede lockdown: vier liefhebbers die het niet meer uithielden en desnoods in het geheim bij elkaar zouden komen om te koken en te eten. Omdat ons viertal uit twee restaurateurs en twee restaurantrecensenten bestond, is er van een illegale samenscholing uiteindelijk niets gekomen. We vonden toch dat we het...
    Lees verder
  • Wachten op Taniguchi

    Dikke boeken blijven lang hangen: Oorlog en vrede, De toverberg, Diepe wildernis, de wegen van João Guimarães Rosa, misschien alleen al vanwege hun omvang en hoe lang je er dus mee leefde, etsen ze het verhaal in je ziel. En de tijdspanne die verteld wordt lijkt overeen te komen met de omvang van het boek....
    Lees verder
  • Post partum

    In het tuinhuis van uitgeverij Atlas Contact verzamelde zich een aantal vrienden en collega’s, die met uitzondering van Jan van Mersbergen en ikzelf nog geen letter van de te presenteren roman Oevers hadden gelezen. Redacteur Marijn Hogenkamp zat retegoed in de materie en hield een mooi praatje over het nieuwe werk van Rob Waumans, waarin...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Michaël Van Remoortere

    Michaël Van Remoortere (1991) is schrijver. Hij publiceert essays, verhalen en gedichten in een aanzienlijk aantal tijdschriften. Daarnaast maakt hij ook theaterperformances en installaties. Momenteel werkt hij aan de gedichtenbundel mythomaniën en de roman Autodafe.

  • Jos Versteegen

    Jos Versteegen (1956) schreef zeven dichtbundels, waarin hij zich vooral liet inspireren door zijn familie en zijn jeugd in Limburg. Voor zijn debuutbundel werd hij genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs. Zijn meest recente bundel is Woon ik hier, met herinneringen van oude mensen. In 2016 publiceerde hij zijn vertaling van de Duitse gedichten die Hans Keilson in 1944 in de onderduik schreef voor een geliefde: Sonnetten voor Hanna. Jos Versteegen werkt sinds begin 2017 aan de biografie van Hans Keilson.

  • Anne Steenhoff

    Anne Steenhoff (1996) schrijft fictie en voor films. Ze studeerde in 2019 af aan de master Beroepsspecialisatie Film aan de UvA. Ze werkt momenteel als parttime leerkracht en schrijfster van kortverhalen bij Ella Global. Eerder verscheen haar werk bij De Optimist, Writenow en het NRC.