Historisch
  • Omslag Tirade nr. 128
    Nr. 128, 1967
  • Omslag Tirade nr. 203
    Nr. 203, 1975
  • Omslag Tirade nr. 331
    Nr. 331, 1990
  • Omslag Tirade nr. 319
    Nr. 319, 1988
  • Omslag Tirade nr. 195
    Nr. 195, 1974
  • Omslag Tirade nr. 363
    Nr. 363, 1996
  • Omslag Tirade nr. 491
    Nr. 491, 2023
  • Omslag Tirade nr. 380
    Nr. 380, 1999
  • Omslag Tirade nr. 138
    Nr. 138, 1968
  • Omslag Tirade nr. 288
    Nr. 288, 1983
  • Omslag Tirade nr. 442
    Nr. 442, 2012
  • Omslag Tirade nr. 55
    Nr. 55, 1961
  • Omslag Tirade nr. 364
    Nr. 364, 1996
  • Omslag Tirade nr. 7
    Nr. 7, 1957
  • Omslag Tirade nr. 474
    Nr. 474, 2019
  • Omslag Tirade nr. 96
    Nr. 96, 1964
  • Omslag Tirade nr. 323
    Nr. 323, 1989
  • Omslag Tirade nr. 86
    Nr. 86, 1964
  • Omslag Tirade nr. 342
    Nr. 342, 1992
  • Omslag Tirade nr. 341
    Nr. 341, 1992
  • Omslag Tirade nr. 329
    Nr. 329, 1990
  • Omslag Tirade nr. 489
    Nr. 489, 2022
  • Omslag Tirade nr. 82
    Nr. 82, 1963
  • Omslag Tirade nr. 417
    Nr. 417, 2007
  • Omslag Tirade nr. 106
    Nr. 106, 1965

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zo alleen… Zo alleen 

    Zo alleen… Zo alleen 

    (beeld: Don Duyns) Uit de hengstebron gedronken hebben.   Ik schrijf over gegeven paarden en ogen van naalden.  Over brood op de keukenplank muizen die op tafel dansen en   klokjes die tikken.  Had het meisje geantwoord.  Hij had haar rode kapje gevolgd en zijn besluit genomen.  Ik ben een poëet, had ze piepend gezegd.  Aan de...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Lia Tilon
    Lia Tilon

    Lia Tilon (1965) debuteerde in 2002 met de roman Huizen van papier bij Uitgeverij De Arbeiderspers. In 2012 publiceerde Uitgeverij Cossee haar roman Zielhond, in 2017 gevolgd door Archivaris van de wereld. Tilon schrijft romans en korte verhalen. Zij blogt over emigratie en de vraag wat heimwee is. Is heimwee wel verbonden met een plek in je leven, of aan het gevoel dat je had toen je je op die plek bevond? En maakt het wat uit?

  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Femke Lucia
    Femke Lucia

    Femke Lucia (Bogota, 1998) is een eerlijke schrijver, die realistische, menselijke verhalen in een magisch daglicht zet. Ze schrijft omdat ze gelooft in de kracht van verhalen en hecht veel waarde aan gemeenschappelijkheid, haar voorouders en Latijns Amerikaanse muziek. Ze bevindt zich in een zoektocht naar de vorm en betekenis van het schrijverschap, en laat zich daarbij leiden door haar eigen ritme en intuïtie.