Tirade 477

De derde week van maart 2019 was ronduit schokkend. De white surpremacist Brenton Tarrant hield gruwelijk huis in twee moskeeën in Christchurch, Gökmen T. opende uit geloofsoverwegingen het vuur in een tram in Utrecht en de nationalistische partij van Thierry Baudet won de Provinciale Statenverkiezingen won. Onder het moto keep your friends close but your enemies closer schreef Julien Ignacio ‘Dagboek van een boreaal’: die week in maart gezien door de ogen van een alt-right-aficionado. Het verschijnen van Stephan Enters roman Pastorale was aanleiding voor collega-schrijver Sander Kollaard om een essay over Enters werk te schrijven: een fraaie oefening in close reading van een oeuvre.

Verder trakteert Tirade op fris, nieuw en afwisselend werk van Twan Zegers, Lizette van Geene, Ineke Riem, Marita Mathijsen, Shirley Jackson, Elfie Tromp, Martijn den Ouden, Delphine Lecompte, Daan Doesborgh, Hans van Pinxteren en Sasja Janssen. De illustraties zijn van Jeska Verstegen.

Nr. 477, 2019 | 

Lees meer

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 310
    Nr. 310, 1987
  • Omslag Tirade nr. 417
    Nr. 417, 2007
  • Omslag Tirade nr. 341
    Nr. 341, 1992
  • Omslag Tirade nr. 288
    Nr. 288, 1983
  • Omslag Tirade nr. 484
    Nr. 484, 2021
  • Omslag Tirade nr. 92
    Nr. 92, 1964
  • Omslag Tirade nr. 489
    Nr. 489, 2022
  • Omslag Tirade nr. 74
    Nr. 74, 1963
  • Omslag Tirade nr. 307
    Nr. 307, 1986
  • Omslag Tirade nr. 330
    Nr. 330, 1990
  • Omslag Tirade nr. 411
    Nr. 411, 2005
  • Omslag Tirade nr. 481
    Nr. 481, 2020
  • Omslag Tirade nr. 189
    Nr. 189, 1973
  • Omslag Tirade nr. 130
    Nr. 130, 1967
  • Omslag Tirade nr. 7
    Nr. 7, 1957
  • Omslag Tirade nr. 262
    Nr. 262, 1981
  • Omslag Tirade nr. 363
    Nr. 363, 1996
  • Omslag Tirade nr. 304
    Nr. 304, 1986
  • Omslag Tirade nr. 2
    Nr. 2, 1957
  • Omslag Tirade nr. 108
    Nr. 108, 1965
  • Omslag Tirade nr. 64
    Nr. 64, 1962
  • Omslag Tirade nr. 298
    Nr. 298, 1985
  • Omslag Tirade nr. 414
    Nr. 414, 2006
  • Omslag Tirade nr. 179
    Nr. 179, 1972
  • Omslag Tirade nr. 47
    Nr. 47, 1960

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Veertien

    Veertien

    Bijna elk jaar is onze jongen jarig in de herfstvakantie. We zijn dan in Normandië, in een huis met een haard in de woonkamer en grasland voor de deur waar bonkige paardjes grazen. We wandelen er veel, ik koop voorraad op de markten en kook voor onze familie. Een man of tien, met kinderen en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Met de fiets naar de trein

    Met de fiets naar de trein

    Ik haastte me met flinke wind tegen naar het station. Terwijl ik zwoegend op de pedalen stond schoot me de titel van een gedicht van Obe Postma (1868-1963) te binnen: ‘Mei de auto nei de trein’ (Met de auto naar de trein), dat hij in 1927 publiceerde. De opeenvolging van de twee vervoersmiddelen, en vooral...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zwichten de varensmannen

    Zwichten de varensmannen

    Gezwicht ben ik, wist je dat wij varensmannen, de taal van de molenaars verstaan? Het is dan wel een andere taal, een landtaal maar de molenaars leven nu eenmaal ook van de wind. Met veel wind reven ze net als wij maar het minderen van de zeilen heet bij hen zwichten. Wat ik qua taal...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Hans van Pinxteren
    Hans van Pinxteren

    Hans van Pinxteren is dichter en vertaler

  • Foto van Ida Hondelink
    Ida Hondelink

    Ida Hondelink is schrijver en performer. Ze studeert momenteel af aan de studie Writing For Performance aan de HKU. Reeds is ze actief als dichter en essayist op verschillende platforms en podia, waaronder Notulen van het Onzichtbare, Hard//hoofd, Dichters in de Prinsentuin, de U-Slam en de Nacht van de Literatuur. Haar werk is fantasierijk, maatschappijkritisch en heeft doorgaans een poëtische ondertoon.
    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Dünya Calikci
    Dünya Calikci

    Dünya Calikci (28) is een echte Amsterdammer en schrijver pur sang. Als student aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU schrijft ze rauw, eerlijk en realistisch – altijd dicht op de huid. Haar werk draait om echte mensen en hun verhalen, zonder opsmuk of filter. Dünya zoekt de kwetsbaarheid op en vangt het alledaagse in woorden die blijven hangen.