Tirade 491

Het lijkt erop dat de censuur wereldwijd in allerlei vormen toeneemt en dat heeft vaak desastreuze gevolgen voor schrijvers en lezers. Dit vindt plaats in een tijd waarin er steeds oppervlakkiger wordt gelezen, waardoor de nuance, de diepgang ontbreekt in de discussies over wat wel en niet in een boek gezegd kan worden. Want hoeveel mensen kennen het literaire werk dat ze willen verbieden nu werkelijk?

Dit themanummer van Tirade over ‘verboden stemmen’ gaat over censuur, verbod, bedreiging en het verlies van autonomie in de literatuur. Op dit thema wordt gereflecteerd in essays van Ted van Lieshout, Ken Mangroelal, Thomas Heij en Emma Ringelding. PEN Nederland verzorgt een introductie tot ‘bedreigde dichters’ Serhiy Zhadan, Liu Xiaobo, Nedim Türfent en Vera Pavlova. Verder zijn er bijdragen van Sasja Janssen, Erik Rozing, Dmitri Bykov, Roelof ten Napel, Kerim Göçmen, een pleidooi voor het vrije woord en de illustraties van Loes Faber.

Nr. 491, 2023 | 

Lees meer

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 345
    Nr. 345, 1993
  • Omslag Tirade nr. 73
    Nr. 73, 1963
  • Omslag Tirade nr. 157
    Nr. 157, 1970
  • Omslag Tirade nr. 128
    Nr. 128, 1967
  • Omslag Tirade nr. 113
    Nr. 113, 1966
  • Omslag Tirade nr. 359
    Nr. 359, 1995
  • Omslag Tirade nr. 103
    Nr. 103, 1965
  • Omslag Tirade nr. 342
    Nr. 342, 1992
  • Omslag Tirade nr. 121
    Nr. 121, 1967
  • Omslag Tirade nr. 451
    Nr. 451, 2013
  • Omslag Tirade nr. 175
    Nr. 175, 1972
  • Omslag Tirade nr. 88
    Nr. 88, 1964
  • Omslag Tirade nr. 173
    Nr. 173, 1972
  • Omslag Tirade nr. 181
    Nr. 181, 1972
  • Omslag Tirade nr. 86
    Nr. 86, 1964
  • Omslag Tirade nr. 415
    Nr. 415, 2006
  • Omslag Tirade nr. 301
    Nr. 301, 1986
  • Omslag Tirade nr. 190
    Nr. 190, 1973
  • Omslag Tirade nr. 400
    Nr. 400, 2003
  • Omslag Tirade nr. 192
    Nr. 192, 1973
  • Omslag Tirade nr. 424
    Nr. 424, 2008
  • Omslag Tirade nr. 295
    Nr. 295, 1984
  • Omslag Tirade nr. 74
    Nr. 74, 1963
  • Omslag Tirade nr. 1
    Nr. 1, 1957
  • Omslag Tirade nr. 302
    Nr. 302, 1986

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Uitje

    Uitje

    Drie jaar werk ik nu in Café De Druif; twee personeelsuitjes gingen aan mijn neus voorbij omdat die steeds in schoolvakanties vielen. De gemiddelde leeftijd van het personeel is zesentwintig – niemand heeft kinderen of schoolvakanties. Voor ik bij de Druif begon had ik geen kloof verwacht tussen mezelf als vijftiger en jongere collega’s. Misschien...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Veertien

    Veertien

    Bijna elk jaar is onze jongen jarig in de herfstvakantie. We zijn dan in Normandië, in een huis met een haard in de woonkamer en grasland voor de deur waar bonkige paardjes grazen. We wandelen er veel, ik koop voorraad op de markten en kook voor onze familie. Een man of tien, met kinderen en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Met de fiets naar de trein

    Met de fiets naar de trein

    Ik haastte me met flinke wind tegen naar het station. Terwijl ik zwoegend op de pedalen stond schoot me de titel van een gedicht van Obe Postma (1868-1963) te binnen: ‘Mei de auto nei de trein’ (Met de auto naar de trein), dat hij in 1927 publiceerde. De opeenvolging van de twee vervoersmiddelen, en vooral...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Menno van der Veen
    Menno van der Veen

    Menno van der Veen studeerde filosofie en wijsbegeerte. In 2019 publiceerde hij zijn tweede roman Ontweten bij Van Oorschot. Menno werkt ook als onderzoeker, consultant en trainer op het gebied van democratie, participatie en mensenrechten. Momenteel werkt hij aan zijn derde roman (werktitel Het profetenverbod). Die is naar verwachting klaar in 2022.

  • Foto van Menno Hartman
    Menno Hartman

    Menno Hartman (1971) is uitgever bij Van Oorschot.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.