Historisch
  • Omslag Tirade nr. 390
    Nr. 390, 2001
  • Omslag Tirade nr. 103
    Nr. 103, 1965
  • Omslag Tirade nr. 140
    Nr. 140, 1968
  • Omslag Tirade nr. 263
    Nr. 263, 1981
  • Omslag Tirade nr. 356
    Nr. 356, 1995
  • Omslag Tirade nr. 105
    Nr. 105, 1965
  • Omslag Tirade nr. 141
    Nr. 141, 1968
  • Omslag Tirade nr. 450
    Nr. 450, 2013
  • Omslag Tirade nr. 267
    Nr. 267, 1981
  • Omslag Tirade nr. 384
    Nr. 384, 2000
  • Omslag Tirade nr. 303
    Nr. 303, 1986
  • Omslag Tirade nr. 448
    Nr. 448, 2013
  • Omslag Tirade nr. 410
    Nr. 410, 2005
  • Omslag Tirade nr. 174
    Nr. 174, 1972
  • Omslag Tirade nr. 414
    Nr. 414, 2006
  • Omslag Tirade nr. 405
    Nr. 405, 2004
  • Omslag Tirade nr. 142
    Nr. 142, 1968
  • Omslag Tirade nr. 335
    Nr. 335, 1991
  • Omslag Tirade nr. 299
    Nr. 299, 1985
  • Omslag Tirade nr. 338
    Nr. 338, 1992
  • Omslag Tirade nr. 106
    Nr. 106, 1965
  • Omslag Tirade nr. 351
    Nr. 351, 1994
  • Omslag Tirade nr. 202
    Nr. 202, 1975
  • Omslag Tirade nr. 326
    Nr. 326, 1990
  • Omslag Tirade nr. 307
    Nr. 307, 1986

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Tafel voor twee

    Tafel voor twee

    Omdat ik in mijn eentje in Parijs was en tussen het werk door ook moest eten, besloot ik naar restaurants te gaan die me door een kennis waren aangeraden. In de toeristische steden moet je op tijd zijn; wacht je te lang dan worden die fijne zaakjes erg druk of erg duur of allebei. Reserveren...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Een vroege sigaret

    Een vroege sigaret

    Dat mijn oudoom Sybe Sybesma (1924-1986) in zijn tijd een bekende Friese dichter was, wist ik. Op de middelbare school heb ik zelfs een keer een presentatie over hem gehouden. Maar dat hij nog steeds een zekere bekendheid genoot, had ik niet verwacht. De afgelopen maanden ben ik voor archiefonderzoek vrij vaak in Friesland geweest,...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 9 Mama Wilders

    DE MENS ALS BIOPIC 9 Mama Wilders

    Op 6 september is Geert Wilders jarig. Dat is altijd een sacraal gebeuren, want op die dag komt hij langs bij zijn moeder Maria Ording Wilders in Grubbenvorst. Maar vandaag niet. Vandaag moet hij in verband met een kabinetsformatie – alweer – op bezoek bij koningin Beatrix. Dat vindt zijn moeder onbegrijpelijk, verdrietig en schandalig....
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Julia Buijs
    Julia Buijs

    Julia Buijs is theater- en filmschrijver en manusje van alles. Deze zomer studeert ze af aan de opleiding Writing For Performance aan de HKU, met het scenario voor een bemoedigende animatiefilm over een station waar het altijd regent en niemand een gezicht heeft. Met dit en haar toekomstig werk wil ze proberen de lezer stil te laten staan, adem te laten halen en zichzelf en anderen te omarmen. Haar teksten zijn fantasierijk, gelaagd, experimenteel en persoonlijk. Ze werkt door middel van sprokkelen, puzzelen en plakken en gelooft binnen vijf jaar een eigen genre gecreëerd te hebben. Verder zal je haar kunnen vinden als vleermuisveldwerker, regisseur, festivalprogrammeur, creatief producent, saunameester, kinderboekenschrijver en juist ook voorloper van de ‘Kinderlijke’ Verhalen voor Volwassenen.

  • Foto van Ida Hondelink
    Ida Hondelink

    Ida Hondelink is schrijver en performer. Ze studeert momenteel af aan de studie Writing For Performance aan de HKU. Reeds is ze actief als dichter en essayist op verschillende platforms en podia, waaronder Notulen van het Onzichtbare, Hard//hoofd, Dichters in de Prinsentuin, de U-Slam en de Nacht van de Literatuur. Haar werk is fantasierijk, maatschappijkritisch en heeft doorgaans een poëtische ondertoon.
    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.