Daniel Kehlmann

Kehlmann

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 202
    Nr. 202, 1975
  • Omslag Tirade nr. 346
    Nr. 346, 1993
  • Omslag Tirade nr. 300
    Nr. 300, 1985
  • Omslag Tirade nr. 267
    Nr. 267, 1981
  • Omslag Tirade nr. 344
    Nr. 344, 1993
  • Omslag Tirade nr. 389
    Nr. 389, 2001
  • Omslag Tirade nr. 392
    Nr. 392, 2001
  • Omslag Tirade nr. 337
    Nr. 337, 1991
  • Omslag Tirade nr. 450
    Nr. 450, 2013
  • Omslag Tirade nr. 136
    Nr. 136, 1968
  • Omslag Tirade nr. 196
    Nr. 196, 1974
  • Omslag Tirade nr. 288
    Nr. 288, 1983
  • Omslag Tirade nr. 188
    Nr. 188, 1973
  • Omslag Tirade nr. 358
    Nr. 358, 1995
  • Omslag Tirade nr. 488
    Nr. 488, 2022
  • Omslag Tirade nr. 484
    Nr. 484, 2021
  • Omslag Tirade nr. 75
    Nr. 75, 1963
  • Omslag Tirade nr. 76
    Nr. 76, 1963
  • Omslag Tirade nr. 428
    Nr. 428, 2009
  • Omslag Tirade nr. 483
    Nr. 483, 2021
  • Omslag Tirade nr. 218
    Nr. 218, 1976
  • Omslag Tirade nr. 74
    Nr. 74, 1963
  • Omslag Tirade nr. 318
    Nr. 318, 1988
  • Omslag Tirade nr. 341
    Nr. 341, 1992
  • Omslag Tirade nr. 183
    Nr. 183, 1973

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Zwichten de varensmannen

    Zwichten de varensmannen

    Gezwicht ben ik, wist je dat wij varensmannen, de taal van de molenaars verstaan? Het is dan wel een andere taal, een landtaal maar de molenaars leven nu eenmaal ook van de wind. Met veel wind reven ze net als wij maar het minderen van de zeilen heet bij hen zwichten. Wat ik qua taal...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    Aan het eind van de film Der Untergang (2004) spreekt in de bunker onder de Rijkskanselarij Adolf Hitler zijn generaals toe. De Russen zijn al in Berlijn en Hitler perst er nog een paar bevelen uit. Hij houdt zijn handen op de rug en wij zien iets wat de generaals níet kunnen zien: de handen...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Kortsluiting

    Kortsluiting

    Vanochtend bracht ik Ada (8) naar school; het was nauwelijks licht en de hemel hing laag, gesloten. Mijn dochter fietst nu elke dag zelf, gaat bijna nooit meer op het zitje op mijn stang. Dat is een vorm van winst, maar ook een groot verlies. Ik laat haar voor me uit rijden omdat een jongen...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Thom Wijenberg
    Thom Wijenberg

    Thom Wijenberg (1996) schrijft poëzie en proza. Hij werkt als redacteur en programmamaker en studeert aan de Schrijversvakschool. Zijn werk verscheen onder andere op Notulen van het Onzichtbare, Tijdschrift Ei en in de Seizoenszine.

    Auteursfoto: Gaby Jongenelen

  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Dünya Calikci
    Dünya Calikci

    Dünya Calikci (28) is een echte Amsterdammer en schrijver pur sang. Als student aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU schrijft ze rauw, eerlijk en realistisch – altijd dicht op de huid. Haar werk draait om echte mensen en hun verhalen, zonder opsmuk of filter. Dünya zoekt de kwetsbaarheid op en vangt het alledaagse in woorden die blijven hangen.