Historisch
  • Omslag Tirade nr. 87
    Nr. 87, 1964
  • Omslag Tirade nr. 204
    Nr. 204, 1975
  • Omslag Tirade nr. 451
    Nr. 451, 2013
  • Omslag Tirade nr. 178
    Nr. 178, 1972
  • Omslag Tirade nr. 158
    Nr. 158, 1970
  • Omslag Tirade nr. 10
    Nr. 10, 1957
  • Omslag Tirade nr. 75
    Nr. 75, 1963
  • Omslag Tirade nr. 263
    Nr. 263, 1981
  • Omslag Tirade nr. 7
    Nr. 7, 1957
  • Omslag Tirade nr. 1
    Nr. 1, 1957
  • Omslag Tirade nr. 314
    Nr. 314, 1988
  • Omslag Tirade nr. 80
    Nr. 80, 1963
  • Omslag Tirade nr. 353
    Nr. 353, 1994
  • Omslag Tirade nr. 54
    Nr. 54, 1961
  • Omslag Tirade nr. 419
    Nr. 419, 2007
  • Omslag Tirade nr. 85
    Nr. 85, 1964
  • Omslag Tirade nr. 465
    Nr. 465, 2016
  • Omslag Tirade nr. 327
    Nr. 327, 1990
  • Omslag Tirade nr. 49
    Nr. 49, 1961
  • Omslag Tirade nr. 338
    Nr. 338, 1992
  • Omslag Tirade nr. 458
    Nr. 458, 2015
  • Omslag Tirade nr. 195
    Nr. 195, 1974
  • Omslag Tirade nr. 299
    Nr. 299, 1985
  • Omslag Tirade nr. 456
    Nr. 456, 2014
  • Omslag Tirade nr. 351
    Nr. 351, 1994

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Normaalverdeling

    Normaalverdeling

    Een jaar of wat geleden keek ik de Zomergastenaflevering van Paul Verhoeven terug. Het gaat op zeker moment over schoonheid. Naast de schoonheid in films, komt ook wiskundige schoonheid aan bod. Verhoeven vertelt dat er eens, toen hij lang geleden in Leiden wiskunde studeerde, een docent tijdens een mondeling in tranen was uitgebarsten: de beste...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    Een paar weken geleden ben ik begonnen gedichten uit mijn hoofd te leren. Een directe aanleiding was er niet, maar het leek me leuk om – wanneer de gelegenheid zich voordoet – een gedicht te kunnen declameren, zoals ik vroeger altijd wel wat kon pingelen als er ergens een piano stond (tegenwoordig ken ik helaas...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 7 Govert Flinck vs Rembrandt

    DE MENS ALS BIOPIC 7 Govert Flinck vs Rembrandt

    De schilder Govert Teunisz Flinck is opgenomen in het Amsterdamse Pesthuis en zegt: ‘Mijn hele leven heb ik gewacht tot al mijn critici aan de pest, cholera, of tyfus gestorven zijn. Wachten tot iedereen verdwenen en vergeten is, behalve ik. Ja, ik heb rottige gedachten gehad, mijn hele leven. En nu? Eén ding hamert, hámert...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Senna Felius
    Senna Felius

    Senna Felius (1997) is dichter. Ze studeert filosofie en Arabisch en woont in Egypte. Haar poëziedebuut staat in Tirade 487.

  • Foto van Femke Lucia
    Femke Lucia

    Femke Lucia (Bogota, 1998) is een eerlijke schrijver, die realistische, menselijke verhalen in een magisch daglicht zet. Ze schrijft omdat ze gelooft in de kracht van verhalen en hecht veel waarde aan gemeenschappelijkheid, haar voorouders en Latijns Amerikaanse muziek. Ze bevindt zich in een zoektocht naar de vorm en betekenis van het schrijverschap, en laat zich daarbij leiden door haar eigen ritme en intuïtie.