Matthijs van Boxsel

Boxsel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 6
    Nr. 6, 1957
  • Omslag Tirade nr. 103
    Nr. 103, 1965
  • Omslag Tirade nr. 286
    Nr. 286, 1983
  • Omslag Tirade nr. 211
    Nr. 211, 1976
  • Omslag Tirade nr. 324
    Nr. 324, 1989
  • Omslag Tirade nr. 153
    Nr. 153, 1970
  • Omslag Tirade nr. 409
    Nr. 409, 2005
  • Omslag Tirade nr. 215
    Nr. 215, 1976
  • Omslag Tirade nr. 83
    Nr. 83, 1963
  • Omslag Tirade nr. 92
    Nr. 92, 1964
  • Omslag Tirade nr. 119
    Nr. 119, 1966
  • Omslag Tirade nr. 95
    Nr. 95, 1964
  • Omslag Tirade nr. 299
    Nr. 299, 1985
  • Omslag Tirade nr. 9
    Nr. 9, 1957
  • Omslag Tirade nr. 442
    Nr. 442, 2012
  • Omslag Tirade nr. 270
    Nr. 270, 1981
  • Omslag Tirade nr. 213
    Nr. 213, 1976
  • Omslag Tirade nr. 263
    Nr. 263, 1981
  • Omslag Tirade nr. 421
    Nr. 421, 2007
  • Omslag Tirade nr. 424
    Nr. 424, 2008
  • Omslag Tirade nr. 460
    Nr. 460, 2015
  • Omslag Tirade nr. 377
    Nr. 377, 1998
  • Omslag Tirade nr. 210
    Nr. 210, 1975
  • Omslag Tirade nr. 357
    Nr. 357, 1995
  • Omslag Tirade nr. 371
    Nr. 371, 1997

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    Een paar weken geleden ben ik begonnen gedichten uit mijn hoofd te leren. Een directe aanleiding was er niet, maar het leek me leuk om – wanneer de gelegenheid zich voordoet – een gedicht te kunnen declameren, zoals ik vroeger altijd wel wat kon pingelen als er ergens een piano stond (tegenwoordig ken ik helaas...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 7 Govert Flinck vs Rembrandt

    DE MENS ALS BIOPIC 7 Govert Flinck vs Rembrandt

    De schilder Govert Teunisz Flinck is opgenomen in het Amsterdamse Pesthuis en zegt: ‘Mijn hele leven heb ik gewacht tot al mijn critici aan de pest, cholera, of tyfus gestorven zijn. Wachten tot iedereen verdwenen en vergeten is, behalve ik. Ja, ik heb rottige gedachten gehad, mijn hele leven. En nu? Eén ding hamert, hámert...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Glittertand

    Glittertand

    Voorheen vervloekte ik de studiedagen van mijn dochters basisschool. Dat kwam deels doordat ik ze niet (als een georganiseerde ouder) aan het begin van elk jaar in mijn agenda zette. Gênant vaak heb ik balend voor die poort gestaan, opkijkend naar donkere lokalen. Sinds dit jaar staan alle studiedagen in mijn agenda en mijn hekel...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Jente Jong
    Jente Jong

    Jente Jong werkt als actrice, theatermaker en schrijver. In 2017 debuteerde ze met de roman Het intieme vreemde bij uitgeverij Querido. Daarnaast schrijft ze toneelstukken voor onder andere de Toneelmakerij en speelt ze in een jeugdvoorstelling en een poëzieprogramma. Voor Tirade schrijft ze over haar (eerste) stappen in de schrijverswereld.

  • Foto van Jan Lodewijckx
    Jan Lodewijckx

    Jan Lodewijckx (1990) had het wel even gehad op kantoor. Hij kocht een zware fiets en een kleine tent en zegde zijn werk op en zijn appartement.

  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.