Matthijs van Boxsel

Boxsel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 318
    Nr. 318, 1988
  • Omslag Tirade nr. 343
    Nr. 343, 1992
  • Omslag Tirade nr. 305
    Nr. 305, 1986
  • Omslag Tirade nr. 385
    Nr. 385, 2000
  • Omslag Tirade nr. 409
    Nr. 409, 2005
  • Omslag Tirade nr. 399
    Nr. 399, 2003
  • Omslag Tirade nr. 405
    Nr. 405, 2004
  • Omslag Tirade nr. 189
    Nr. 189, 1973
  • Omslag Tirade nr. 300
    Nr. 300, 1985
  • Omslag Tirade nr. 1
    Nr. 1, 1957
  • Omslag Tirade nr. 221
    Nr. 221, 1977
  • Omslag Tirade nr. 315
    Nr. 315, 1988
  • Omslag Tirade nr. 45
    Nr. 45, 1960
  • Omslag Tirade nr. 139
    Nr. 139, 1968
  • Omslag Tirade nr. 462
    Nr. 462, 2016
  • Omslag Tirade nr. 490
    Nr. 490, 2022
  • Omslag Tirade nr. 271
    Nr. 271, 1981
  • Omslag Tirade nr. 461
    Nr. 461, 2015
  • Omslag Tirade nr. 407
    Nr. 407, 2005
  • Omslag Tirade nr. 284
    Nr. 284, 1983
  • Omslag Tirade nr. 375
    Nr. 375, 1998
  • Omslag Tirade nr. 489
    Nr. 489, 2022
  • Omslag Tirade nr. 298
    Nr. 298, 1985
  • Omslag Tirade nr. 270
    Nr. 270, 1981
  • Omslag Tirade nr. 195
    Nr. 195, 1974

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Zwichten de varensmannen

    Zwichten de varensmannen

    Gezwicht ben ik, wist je dat wij varensmannen, de taal van de molenaars verstaan? Het is dan wel een andere taal, een landtaal maar de molenaars leven nu eenmaal ook van de wind. Met veel wind reven ze net als wij maar het minderen van de zeilen heet bij hen zwichten. Wat ik qua taal...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    Aan het eind van de film Der Untergang (2004) spreekt in de bunker onder de Rijkskanselarij Adolf Hitler zijn generaals toe. De Russen zijn al in Berlijn en Hitler perst er nog een paar bevelen uit. Hij houdt zijn handen op de rug en wij zien iets wat de generaals níet kunnen zien: de handen...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Kortsluiting

    Kortsluiting

    Vanochtend bracht ik Ada (8) naar school; het was nauwelijks licht en de hemel hing laag, gesloten. Mijn dochter fietst nu elke dag zelf, gaat bijna nooit meer op het zitje op mijn stang. Dat is een vorm van winst, maar ook een groot verlies. Ik laat haar voor me uit rijden omdat een jongen...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Ida Hondelink
    Ida Hondelink

    Ida Hondelink is schrijver en performer. Ze studeert momenteel af aan de studie Writing For Performance aan de HKU. Reeds is ze actief als dichter en essayist op verschillende platforms en podia, waaronder Notulen van het Onzichtbare, Hard//hoofd, Dichters in de Prinsentuin, de U-Slam en de Nacht van de Literatuur. Haar werk is fantasierijk, maatschappijkritisch en heeft doorgaans een poëtische ondertoon.
    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Jos Versteegen
    Jos Versteegen

    Jos Versteegen (1956) schreef zeven dichtbundels, waarin hij zich vooral liet inspireren door zijn familie en zijn jeugd in Limburg. Voor zijn debuutbundel werd hij genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs. Zijn meest recente bundel is Woon ik hier, met herinneringen van oude mensen. In 2016 publiceerde hij zijn vertaling van de Duitse gedichten die Hans Keilson in 1944 in de onderduik schreef voor een geliefde: Sonnetten voor Hanna. Jos Versteegen werkt sinds begin 2017 aan de biografie van Hans Keilson.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.