Historisch
  • Omslag Tirade nr. 484
    Nr. 484, 2021
  • Omslag Tirade nr. 434
    Nr. 434, 2010
  • Omslag Tirade nr. 358
    Nr. 358, 1995
  • Omslag Tirade nr. 449
    Nr. 449, 2013
  • Omslag Tirade nr. 331
    Nr. 331, 1990
  • Omslag Tirade nr. 345
    Nr. 345, 1993
  • Omslag Tirade nr. 403
    Nr. 403, 2004
  • Omslag Tirade nr. 443
    Nr. 443, 2012
  • Omslag Tirade nr. 457
    Nr. 457, 2015
  • Omslag Tirade nr. 99
    Nr. 99, 1965
  • Omslag Tirade nr. 390
    Nr. 390, 2001
  • Omslag Tirade nr. 197
    Nr. 197, 1974
  • Omslag Tirade nr. 135
    Nr. 135, 1968
  • Omslag Tirade nr. 96
    Nr. 96, 1964
  • Omslag Tirade nr. 218
    Nr. 218, 1976
  • Omslag Tirade nr. 473
    Nr. 473, 2018
  • Omslag Tirade nr. 402
    Nr. 402, 2004
  • Omslag Tirade nr. 118
    Nr. 118, 1966
  • Omslag Tirade nr. 349
    Nr. 349, 1993
  • Omslag Tirade nr. 417
    Nr. 417, 2007
  • Omslag Tirade nr. 212
    Nr. 212, 1976
  • Omslag Tirade nr. 186
    Nr. 186, 1973
  • Omslag Tirade nr. 304
    Nr. 304, 1986
  • Omslag Tirade nr. 343
    Nr. 343, 1992
  • Omslag Tirade nr. 467
    Nr. 467, 2017

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Met de fiets naar de trein

    Met de fiets naar de trein

    Ik haastte me met flinke wind tegen naar het station. Terwijl ik zwoegend op de pedalen stond schoot me de titel van een gedicht van Obe Postma (1868-1963) te binnen: ‘Mei de auto nei de trein’ (Met de auto naar de trein), dat hij in 1927 publiceerde. De opeenvolging van de twee vervoersmiddelen, en vooral...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zwichten de varensmannen

    Zwichten de varensmannen

    Gezwicht ben ik, wist je dat wij varensmannen, de taal van de molenaars verstaan? Het is dan wel een andere taal, een landtaal maar de molenaars leven nu eenmaal ook van de wind. Met veel wind reven ze net als wij maar het minderen van de zeilen heet bij hen zwichten. Wat ik qua taal...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    Aan het eind van de film Der Untergang (2004) spreekt in de bunker onder de Rijkskanselarij Adolf Hitler zijn generaals toe. De Russen zijn al in Berlijn en Hitler perst er nog een paar bevelen uit. Hij houdt zijn handen op de rug en wij zien iets wat de generaals níet kunnen zien: de handen...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Julia Buijs
    Julia Buijs

    Julia Buijs is theater- en filmschrijver en manusje van alles. Deze zomer studeert ze af aan de opleiding Writing For Performance aan de HKU, met het scenario voor een bemoedigende animatiefilm over een station waar het altijd regent en niemand een gezicht heeft. Met dit en haar toekomstig werk wil ze proberen de lezer stil te laten staan, adem te laten halen en zichzelf en anderen te omarmen. Haar teksten zijn fantasierijk, gelaagd, experimenteel en persoonlijk. Ze werkt door middel van sprokkelen, puzzelen en plakken en gelooft binnen vijf jaar een eigen genre gecreëerd te hebben. Verder zal je haar kunnen vinden als vleermuisveldwerker, regisseur, festivalprogrammeur, creatief producent, saunameester, kinderboekenschrijver en juist ook voorloper van de ‘Kinderlijke’ Verhalen voor Volwassenen.

  • Foto van Aska Hayakawa
    Aska Hayakawa

    Aska Hayakawa groeide op als third-culture kid in Leiden. Haar verhalen gaan over eenzaamheid in het kapitalisme en de hedendaagse zoektocht naar geluk. Deze zomer studeert ze af van de studie Writing for Performance aan de HKU met het avondvullend toneelstuk Pièce de Résistance! en een scriptieonderzoek naar werkbare kwetsbaarheid. Eerder schreef ze theaterteksten voor Cecilia Moisio Company, Club Guy & Roni, Maas Theater en Dans en Bosfest. Haar kortverhalen werden gepubliceerd bij DIG, De Gids, Tirade Blog en De Revisor. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman bij Uitgeverij Pluim.

    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Femke Lucia
    Femke Lucia

    Femke Lucia (Bogota, 1998) is een eerlijke schrijver, die realistische, menselijke verhalen in een magisch daglicht zet. Ze schrijft omdat ze gelooft in de kracht van verhalen en hecht veel waarde aan gemeenschappelijkheid, haar voorouders en Latijns Amerikaanse muziek. Ze bevindt zich in een zoektocht naar de vorm en betekenis van het schrijverschap, en laat zich daarbij leiden door haar eigen ritme en intuïtie.