Historisch
  • Omslag Tirade nr. 60
    Nr. 60, 1961
  • Omslag Tirade nr. 373
    Nr. 373, 1998
  • Omslag Tirade nr. 456
    Nr. 456, 2014
  • Omslag Tirade nr. 92
    Nr. 92, 1964
  • Omslag Tirade nr. 324
    Nr. 324, 1989
  • Omslag Tirade nr. 109
    Nr. 109, 1966
  • Omslag Tirade nr. 174
    Nr. 174, 1972
  • Omslag Tirade nr. 179
    Nr. 179, 1972
  • Omslag Tirade nr. 94
    Nr. 94, 1964
  • Omslag Tirade nr. 202
    Nr. 202, 1975
  • Omslag Tirade nr. 319
    Nr. 319, 1988
  • Omslag Tirade nr. 338
    Nr. 338, 1992
  • Omslag Tirade nr. 322
    Nr. 322, 1989
  • Omslag Tirade nr. 38
    Nr. 38, 1960
  • Omslag Tirade nr. 377
    Nr. 377, 1998
  • Omslag Tirade nr. 211
    Nr. 211, 1976
  • Omslag Tirade nr. 478
    Nr. 478, 2020
  • Omslag Tirade nr. 3
    Nr. 3, 1957
  • Omslag Tirade nr. 490
    Nr. 490, 2022
  • Omslag Tirade nr. 290
    Nr. 290, 1984
  • Omslag Tirade nr. 196
    Nr. 196, 1974
  • Omslag Tirade nr. 287
    Nr. 287, 1983
  • Omslag Tirade nr. 362
    Nr. 362, 1996
  • Omslag Tirade nr. 228
    Nr. 228, 1977
  • Omslag Tirade nr. 361
    Nr. 361, 1995

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Warm

    Warm

    Hitte verbindt. Er wordt minder van je verwacht; je verwacht een stuk minder van anderen en veel minder van jezelf. Bij hitte doe ik alles langzaam en merk dan dat ik hetzelfde gedaan krijg – zelfs na vijf duiken in de gracht en anderhalf uur staren sluit ik mijn laptop in de middag met tevredenheid....
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Sem van de Graaf
    Sem van de Graaf

    Sem van de Graaf (2002) schrijft absurde verhalen die uit de bocht vliegen en toch een sterke moraal communiceren. Zijn werk is komisch, vervreemdend en oprecht.Hij studeert af van Writing for Performance aan de HKU met het lange filmscenario ‘Een stoel, de dief en Elske’ en zijn onderzoek ‘Handen’. Verder schrijft hij toneel voor verschillende groepen, waaronder zijn eigen collectief ‘bröd’ waarmee hij met de gelijknamige voorstelling in Zaal 3 stond. Zijn VHS-korte films stonden op het Rotterdams Open Doek en het Gouds Filmfestival, waar hij de prijs won voor Beste Film Jong Talent.

  • Foto van Julia Buijs
    Julia Buijs

    Julia Buijs is theater- en filmschrijver en manusje van alles. Deze zomer studeert ze af aan de opleiding Writing For Performance aan de HKU, met het scenario voor een bemoedigende animatiefilm over een station waar het altijd regent en niemand een gezicht heeft. Met dit en haar toekomstig werk wil ze proberen de lezer stil te laten staan, adem te laten halen en zichzelf en anderen te omarmen. Haar teksten zijn fantasierijk, gelaagd, experimenteel en persoonlijk. Ze werkt door middel van sprokkelen, puzzelen en plakken en gelooft binnen vijf jaar een eigen genre gecreëerd te hebben. Verder zal je haar kunnen vinden als vleermuisveldwerker, regisseur, festivalprogrammeur, creatief producent, saunameester, kinderboekenschrijver en juist ook voorloper van de ‘Kinderlijke’ Verhalen voor Volwassenen.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.