Historisch
  • Omslag Tirade nr. 183
    Nr. 183, 1973
  • Omslag Tirade nr. 472
    Nr. 472, 2018
  • Omslag Tirade nr. 448
    Nr. 448, 2013
  • Omslag Tirade nr. 128
    Nr. 128, 1967
  • Omslag Tirade nr. 197
    Nr. 197, 1974
  • Omslag Tirade nr. 82
    Nr. 82, 1963
  • Omslag Tirade nr. 52
    Nr. 52, 1961
  • Omslag Tirade nr. 410
    Nr. 410, 2005
  • Omslag Tirade nr. 419
    Nr. 419, 2007
  • Omslag Tirade nr. 211
    Nr. 211, 1976
  • Omslag Tirade nr. 290
    Nr. 290, 1984
  • Omslag Tirade nr. 205
    Nr. 205, 1975
  • Omslag Tirade nr. 214
    Nr. 214, 1976
  • Omslag Tirade nr. 43
    Nr. 43, 1960
  • Omslag Tirade nr. 478
    Nr. 478, 2020
  • Omslag Tirade nr. 108
    Nr. 108, 1965
  • Omslag Tirade nr. 5
    Nr. 5, 1957
  • Omslag Tirade nr. 333
    Nr. 333, 1991
  • Omslag Tirade nr. 320
    Nr. 320, 1989
  • Omslag Tirade nr. 297
    Nr. 297, 1985
  • Omslag Tirade nr. 384
    Nr. 384, 2000
  • Omslag Tirade nr. 450
    Nr. 450, 2013
  • Omslag Tirade nr. 483
    Nr. 483, 2021
  • Omslag Tirade nr. 217
    Nr. 217, 1976
  • Omslag Tirade nr. 436
    Nr. 436, 2010

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Vooruitkijken / De dood

    Vooruitkijken / De dood

    Met vriendin Y spreek ik meestal af in het soort koffiezaak waar ik op eigen houtje niet kom. Ik ben klaar met specialty coffee; dat mag wel eens gezegd worden – die zure Ethiopische bonen waardeer ik niet, de honderden opties qua herkomst, branding, melk. Al het gelul. De recente verheerlijking van opgietkoffie stoort me...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Het Grote Voordat

    Het Grote Voordat

    Ik ben altijd een minuut of vijf te vroeg op afspraken; als ik mijn best doe om te laat te komen dan ben ik exact op tijd. Dit heeft allemaal te maken met het Voordat. De omvang van zo’n Voordat is verbonden aan hoe alledaags de afspraak is, hoezeer ik er tegenop zie en hoe...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Nog niet voorbij te zijn

    Nog niet voorbij te zijn

    We waren vroeg opgestaan, Ada (8) en ik. Vandaag zou ze gaan logeren op de Parade in Utrecht. Ada’s nichtje woont daar in een pipowagen op de personeelscamping. Als Ada op bezoek gaat dan krijgen de kinderen passen met Paradekind erop en mogen ze eindeloos in de zweefmolen, onbeperkt dierenpannenkoeken, snoep van de snoepmeisjes en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.

  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Lia Tilon
    Lia Tilon

    Lia Tilon (1965) debuteerde in 2002 met de roman Huizen van papier bij Uitgeverij De Arbeiderspers. In 2012 publiceerde Uitgeverij Cossee haar roman Zielhond, in 2017 gevolgd door Archivaris van de wereld. Tilon schrijft romans en korte verhalen. Zij blogt over emigratie en de vraag wat heimwee is. Is heimwee wel verbonden met een plek in je leven, of aan het gevoel dat je had toen je je op die plek bevond? En maakt het wat uit?