Historisch
  • Omslag Tirade nr. 85
    Nr. 85, 1964
  • Omslag Tirade nr. 47
    Nr. 47, 1960
  • Omslag Tirade nr. 480
    Nr. 480, 2020
  • Omslag Tirade nr. 313
    Nr. 313, 1987
  • Omslag Tirade nr. 110
    Nr. 110, 1966
  • Omslag Tirade nr. 325
    Nr. 325, 1989
  • Omslag Tirade nr. 162
    Nr. 162, 1970
  • Omslag Tirade nr. 312
    Nr. 312, 1987
  • Omslag Tirade nr. 192
    Nr. 192, 1973
  • Omslag Tirade nr. 98
    Nr. 98, 1965
  • Omslag Tirade nr. 125
    Nr. 125, 1967
  • Omslag Tirade nr. 264
    Nr. 264, 1981
  • Omslag Tirade nr. 311
    Nr. 311, 1987
  • Omslag Tirade nr. 450
    Nr. 450, 2013
  • Omslag Tirade nr. 285
    Nr. 285, 1983
  • Omslag Tirade nr. 427
    Nr. 427, 2009
  • Omslag Tirade nr. 82
    Nr. 82, 1963
  • Omslag Tirade nr. 39
    Nr. 39, 1960
  • Omslag Tirade nr. 468
    Nr. 468, 2017
  • Omslag Tirade nr. 340
    Nr. 340, 1992
  • Omslag Tirade nr. 219
    Nr. 219, 1976
  • Omslag Tirade nr. 367
    Nr. 367, 1997
  • Omslag Tirade nr. 182
    Nr. 182, 1972
  • Omslag Tirade nr. 377
    Nr. 377, 1998
  • Omslag Tirade nr. 490
    Nr. 490, 2022

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Uitje

    Uitje

    Drie jaar werk ik nu in Café De Druif; twee personeelsuitjes gingen aan mijn neus voorbij omdat die steeds in schoolvakanties vielen. De gemiddelde leeftijd van het personeel is zesentwintig – niemand heeft kinderen of schoolvakanties. Voor ik bij de Druif begon had ik geen kloof verwacht tussen mezelf als vijftiger en jongere collega’s. Misschien...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Veertien

    Veertien

    Bijna elk jaar is onze jongen jarig in de herfstvakantie. We zijn dan in Normandië, in een huis met een haard in de woonkamer en grasland voor de deur waar bonkige paardjes grazen. We wandelen er veel, ik koop voorraad op de markten en kook voor onze familie. Een man of tien, met kinderen en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Met de fiets naar de trein

    Met de fiets naar de trein

    Ik haastte me met flinke wind tegen naar het station. Terwijl ik zwoegend op de pedalen stond schoot me de titel van een gedicht van Obe Postma (1868-1963) te binnen: ‘Mei de auto nei de trein’ (Met de auto naar de trein), dat hij in 1927 publiceerde. De opeenvolging van de twee vervoersmiddelen, en vooral...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Sem van de Graaf
    Sem van de Graaf

    Sem van de Graaf (2002) schrijft absurde verhalen die uit de bocht vliegen en toch een sterke moraal communiceren. Zijn werk is komisch, vervreemdend en oprecht.Hij studeert af van Writing for Performance aan de HKU met het lange filmscenario ‘Een stoel, de dief en Elske’ en zijn onderzoek ‘Handen’. Verder schrijft hij toneel voor verschillende groepen, waaronder zijn eigen collectief ‘bröd’ waarmee hij met de gelijknamige voorstelling in Zaal 3 stond. Zijn VHS-korte films stonden op het Rotterdams Open Doek en het Gouds Filmfestival, waar hij de prijs won voor Beste Film Jong Talent.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.