Historisch
  • Omslag Tirade nr. 324
    Nr. 324, 1989
  • Omslag Tirade nr. 472
    Nr. 472, 2018
  • Omslag Tirade nr. 66
    Nr. 66, 1962
  • Omslag Tirade nr. 177
    Nr. 177, 1972
  • Omslag Tirade nr. 344
    Nr. 344, 1993
  • Omslag Tirade nr. 444
    Nr. 444, 2012
  • Omslag Tirade nr. 288
    Nr. 288, 1983
  • Omslag Tirade nr. 203
    Nr. 203, 1975
  • Omslag Tirade nr. 103
    Nr. 103, 1965
  • Omslag Tirade nr. 420
    Nr. 420, 2007
  • Omslag Tirade nr. 50
    Nr. 50, 1961
  • Omslag Tirade nr. 157
    Nr. 157, 1970
  • Omslag Tirade nr. 432
    Nr. 432, 2010
  • Omslag Tirade nr. 263
    Nr. 263, 1981
  • Omslag Tirade nr. 228
    Nr. 228, 1977
  • Omslag Tirade nr. 417
    Nr. 417, 2007
  • Omslag Tirade nr. 374
    Nr. 374, 1998
  • Omslag Tirade nr. 181
    Nr. 181, 1972
  • Omslag Tirade nr. 354
    Nr. 354, 1994
  • Omslag Tirade nr. 132
    Nr. 132, 1967
  • Omslag Tirade nr. 264
    Nr. 264, 1981
  • Omslag Tirade nr. 189
    Nr. 189, 1973
  • Omslag Tirade nr. 84
    Nr. 84, 1963
  • Omslag Tirade nr. 435
    Nr. 435, 2010
  • Omslag Tirade nr. 183
    Nr. 183, 1973

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    De oude leugen: Dulce et decorum est pro patria mori

    Een paar weken geleden ben ik begonnen gedichten uit mijn hoofd te leren. Een directe aanleiding was er niet, maar het leek me leuk om – wanneer de gelegenheid zich voordoet – een gedicht te kunnen declameren, zoals ik vroeger altijd wel wat kon pingelen als er ergens een piano stond (tegenwoordig ken ik helaas...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 7 Govert Flinck vs Rembrandt

    DE MENS ALS BIOPIC 7 Govert Flinck vs Rembrandt

    De schilder Govert Teunisz Flinck is opgenomen in het Amsterdamse Pesthuis en zegt: ‘Mijn hele leven heb ik gewacht tot al mijn critici aan de pest, cholera, of tyfus gestorven zijn. Wachten tot iedereen verdwenen en vergeten is, behalve ik. Ja, ik heb rottige gedachten gehad, mijn hele leven. En nu? Eén ding hamert, hámert...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Glittertand

    Glittertand

    Voorheen vervloekte ik de studiedagen van mijn dochters basisschool. Dat kwam deels doordat ik ze niet (als een georganiseerde ouder) aan het begin van elk jaar in mijn agenda zette. Gênant vaak heb ik balend voor die poort gestaan, opkijkend naar donkere lokalen. Sinds dit jaar staan alle studiedagen in mijn agenda en mijn hekel...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Ida Hondelink
    Ida Hondelink

    Ida Hondelink is schrijver en performer. Ze studeert momenteel af aan de studie Writing For Performance aan de HKU. Reeds is ze actief als dichter en essayist op verschillende platforms en podia, waaronder Notulen van het Onzichtbare, Hard//hoofd, Dichters in de Prinsentuin, de U-Slam en de Nacht van de Literatuur. Haar werk is fantasierijk, maatschappijkritisch en heeft doorgaans een poëtische ondertoon.
    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Aska Hayakawa
    Aska Hayakawa

    Aska Hayakawa groeide op als third-culture kid in Leiden. Haar verhalen gaan over eenzaamheid in het kapitalisme en de hedendaagse zoektocht naar geluk. Deze zomer studeert ze af van de studie Writing for Performance aan de HKU met het avondvullend toneelstuk Pièce de Résistance! en een scriptieonderzoek naar werkbare kwetsbaarheid. Eerder schreef ze theaterteksten voor Cecilia Moisio Company, Club Guy & Roni, Maas Theater en Dans en Bosfest. Haar kortverhalen werden gepubliceerd bij DIG, De Gids, Tirade Blog en De Revisor. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman bij Uitgeverij Pluim.

    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.