Tirade 487

In Tirade 487 een veelheid aan poëtische stemmen, van gelauwerde dichters als Ad Zuiderent en Delphine Lecompte, tot Tirade-bekenden als Rogier de Jong en Lars Ruben. En natuurlijk ook veel beginnende dichters: Joshua Snijders, Sasha Popowycz, Ka(a)te Dejonckheere en Senna Felius. Verder een verhaal van Omar Ghaly over een ontmoeting met een fabeldier bijvoorbeeld. En in het verhaal van Liesbeth Immink treffen we een iets alledaagser beest aan: de mol. In de kantoortuin waar Pieter Kranenborgs verhaal zich afspeelt, leven weer andere wezens. Kees Verheul geeft een rondleiding door een roman in aanbouw, Sander Kollaard schreef een essay over De jaren van Virginia Woolf, en onze eigen Lodewijk Verduin brengt een saluut aan de betreurde Jan Fontijn. De illustraties zijn van de hand van Iris Lam.

Nr. 487, 2022 | 

Lees meer

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 60
    Nr. 60, 1961
  • Omslag Tirade nr. 340
    Nr. 340, 1992
  • Omslag Tirade nr. 378
    Nr. 378, 1999
  • Omslag Tirade nr. 231
    Nr. 231, 1977
  • Omslag Tirade nr. 462
    Nr. 462, 2016
  • Omslag Tirade nr. 297
    Nr. 297, 1985
  • Omslag Tirade nr. 414
    Nr. 414, 2006
  • Omslag Tirade nr. 196
    Nr. 196, 1974
  • Omslag Tirade nr. 445
    Nr. 445, 2012
  • Omslag Tirade nr. 361
    Nr. 361, 1995
  • Omslag Tirade nr. 331
    Nr. 331, 1990
  • Omslag Tirade nr. 130
    Nr. 130, 1967
  • Omslag Tirade nr. 468
    Nr. 468, 2017
  • Omslag Tirade nr. 99
    Nr. 99, 1965
  • Omslag Tirade nr. 90
    Nr. 90, 1964
  • Omslag Tirade nr. 338
    Nr. 338, 1992
  • Omslag Tirade nr. 192
    Nr. 192, 1973
  • Omslag Tirade nr. 310
    Nr. 310, 1987
  • Omslag Tirade nr. 1
    Nr. 1, 1957
  • Omslag Tirade nr. 377
    Nr. 377, 1998
  • Omslag Tirade nr. 346
    Nr. 346, 1993
  • Omslag Tirade nr. 54
    Nr. 54, 1961
  • Omslag Tirade nr. 286
    Nr. 286, 1983
  • Omslag Tirade nr. 351
    Nr. 351, 1994
  • Omslag Tirade nr. 106
    Nr. 106, 1965

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Paddestoelen plukken

    Paddestoelen plukken

    Col was ergens in de nacht geland op Schiphol. Hij had me zijn aankomsttijd niet willen zeggen omdat hij niet wilde dat ik opstond om hem op te halen. De laatste tijd is het niet makkelijk te peilen hoe het met hem gaat. Deels een gevolg van de afstand: mijn maat woont afwisselend duizend en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Vergankelijkheid en ruimte

    Vergankelijkheid en ruimte

    Over het oeuvre van Tommy Wieringa. Deel 2 Dit zijn de namen speelt zich dus niet af in België, maar op de Oost-Europese steppe – waarschijnlijk in Oekraïne – al wordt de locatie nergens expliciet benoemd. Ik bedacht me dat ik de Belgische setting had onthouden van een boekpresentatie die een klasgenoot in de vijfde klas...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Naar huis gaan

    Naar huis gaan

    Als ik aan een roman werk probeert B me voor verjaardagen altijd cadeaus te geven die daaraan bijdragen. Bij Luis Martín was dat een ticket naar Madrid; aangezien mijn nieuwe boek zich deels zal afspelen in het Brabant van mijn jeugd, regelde ze een hotelovernachting in Vught. Ik heb wel eens enthousiaster gereageerd op een...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Lia Tilon
    Lia Tilon

    Lia Tilon (1965) debuteerde in 2002 met de roman Huizen van papier bij Uitgeverij De Arbeiderspers. In 2012 publiceerde Uitgeverij Cossee haar roman Zielhond, in 2017 gevolgd door Archivaris van de wereld. Tilon schrijft romans en korte verhalen. Zij blogt over emigratie en de vraag wat heimwee is. Is heimwee wel verbonden met een plek in je leven, of aan het gevoel dat je had toen je je op die plek bevond? En maakt het wat uit?

  • Foto van Femke Lucia
    Femke Lucia

    Femke Lucia (Bogota, 1998) is een eerlijke schrijver, die realistische, menselijke verhalen in een magisch daglicht zet. Ze schrijft omdat ze gelooft in de kracht van verhalen en hecht veel waarde aan gemeenschappelijkheid, haar voorouders en Latijns Amerikaanse muziek. Ze bevindt zich in een zoektocht naar de vorm en betekenis van het schrijverschap, en laat zich daarbij leiden door haar eigen ritme en intuïtie.

  • Foto van Anna op de Weegh
    Anna op de Weegh

    Anna op de Weegh schrijft experimenteel theater over honger, onhoudbare transformatie en de (her)ontdekking van een lichaam. Haar teksten zijn vlezig, tactiel en poëtisch. In de afgelopen vier jaar werkte ze o.a. als dramaturg, liep ze stage bij Theater Utrecht als regieassistent voor de voorstelling Panic Room en zette ze samen met Maggie Thedinga het tweekoppige collectief Disgusted & Horny op.