Historisch
  • Omslag Tirade nr. 154
    Nr. 154, 1970
  • Omslag Tirade nr. 406
    Nr. 406, 2004
  • Omslag Tirade nr. 45
    Nr. 45, 1960
  • Omslag Tirade nr. 182
    Nr. 182, 1972
  • Omslag Tirade nr. 176
    Nr. 176, 1972
  • Omslag Tirade nr. 479
    Nr. 479, 2020
  • Omslag Tirade nr. 468
    Nr. 468, 2017
  • Omslag Tirade nr. 262
    Nr. 262, 1981
  • Omslag Tirade nr. 499
    Nr. 499, 2025
  • Omslag Tirade nr. 83
    Nr. 83, 1963
  • Omslag Tirade nr. 417
    Nr. 417, 2007
  • Omslag Tirade nr. 405
    Nr. 405, 2004
  • Omslag Tirade nr. 366
    Nr. 366, 1996
  • Omslag Tirade nr. 202
    Nr. 202, 1975
  • Omslag Tirade nr. 41
    Nr. 41, 1960
  • Omslag Tirade nr. 430
    Nr. 430, 2009
  • Omslag Tirade nr. 344
    Nr. 344, 1993
  • Omslag Tirade nr. 290
    Nr. 290, 1984
  • Omslag Tirade nr. 404
    Nr. 404, 2004
  • Omslag Tirade nr. 225
    Nr. 225, 1977
  • Omslag Tirade nr. 193
    Nr. 193, 1974
  • Omslag Tirade nr. 3
    Nr. 3, 1957
  • Omslag Tirade nr. 358
    Nr. 358, 1995
  • Omslag Tirade nr. 131
    Nr. 131, 1967
  • Omslag Tirade nr. 491
    Nr. 491, 2023

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 10 Soekarno

    DE MENS ALS BIOPIC 10 Soekarno

    Jochies waren we, op een lagere school in Amsterdam Noord. Nu staan we op een filmset achter het Tropenmuseum. Hans Hylkema regisseert er de televisiefilm Soekarno Blues. Ik schreef samen met hem het scenario en mag hier even figureren als particulier secretaris van koningin Juliana. Vanuit het Oosterpark zwaait de president van Indonesië naar ons....
    Lees verder
  • Afbeelding bij Dit feestje

    Dit feestje

    Na haar repetitie bij Orkater at vriendin M met mijn gezin mee. Sommige mensen kunnen na een hectische dag in je huishouden binnenkomen en daar iets lichts toevoegen, aandacht brengen in plaats van vragen. Vriendin M is zo iemand. Ik had saoto gemaakt op verzoek van de kinderen; we aten en daarna vroeg M of...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Tafel voor twee

    Tafel voor twee

    Omdat ik in mijn eentje in Parijs was en tussen het werk door ook moest eten, besloot ik naar restaurants te gaan die me door een kennis waren aangeraden. In de toeristische steden moet je op tijd zijn; wacht je te lang dan worden die fijne zaakjes erg druk of erg duur of allebei. Reserveren...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Femke Lucia
    Femke Lucia

    Femke Lucia (Bogota, 1998) is een eerlijke schrijver, die realistische, menselijke verhalen in een magisch daglicht zet. Ze schrijft omdat ze gelooft in de kracht van verhalen en hecht veel waarde aan gemeenschappelijkheid, haar voorouders en Latijns Amerikaanse muziek. Ze bevindt zich in een zoektocht naar de vorm en betekenis van het schrijverschap, en laat zich daarbij leiden door haar eigen ritme en intuïtie.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.