Historisch
  • Omslag Tirade nr. 154
    Nr. 154, 1970
  • Omslag Tirade nr. 182
    Nr. 182, 1972
  • Omslag Tirade nr. 408
    Nr. 408, 2005
  • Omslag Tirade nr. 371
    Nr. 371, 1997
  • Omslag Tirade nr. 291
    Nr. 291, 1984
  • Omslag Tirade nr. 117
    Nr. 117, 1966
  • Omslag Tirade nr. 178
    Nr. 178, 1972
  • Omslag Tirade nr. 319
    Nr. 319, 1988
  • Omslag Tirade nr. 390
    Nr. 390, 2001
  • Omslag Tirade nr. 230
    Nr. 230, 1977
  • Omslag Tirade nr. 456
    Nr. 456, 2014
  • Omslag Tirade nr. 176
    Nr. 176, 1972
  • Omslag Tirade nr. 375
    Nr. 375, 1998
  • Omslag Tirade nr. 193
    Nr. 193, 1974
  • Omslag Tirade nr. 71
    Nr. 71, 1962
  • Omslag Tirade nr. 50
    Nr. 50, 1961
  • Omslag Tirade nr. 446
    Nr. 446, 2012
  • Omslag Tirade nr. 94
    Nr. 94, 1964
  • Omslag Tirade nr. 92
    Nr. 92, 1964
  • Omslag Tirade nr. 62
    Nr. 62, 1962
  • Omslag Tirade nr. 40
    Nr. 40, 1960
  • Omslag Tirade nr. 153
    Nr. 153, 1970
  • Omslag Tirade nr. 180
    Nr. 180, 1972
  • Omslag Tirade nr. 474
    Nr. 474, 2019
  • Omslag Tirade nr. 90
    Nr. 90, 1964

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Met de fiets naar de trein

    Met de fiets naar de trein

    Ik haastte me met flinke wind tegen naar het station. Terwijl ik zwoegend op de pedalen stond schoot me de titel van een gedicht van Obe Postma (1868-1963) te binnen: ‘Mei de auto nei de trein’ (Met de auto naar de trein), dat hij in 1927 publiceerde. De opeenvolging van de twee vervoersmiddelen, en vooral...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zwichten de varensmannen

    Zwichten de varensmannen

    Gezwicht ben ik, wist je dat wij varensmannen, de taal van de molenaars verstaan? Het is dan wel een andere taal, een landtaal maar de molenaars leven nu eenmaal ook van de wind. Met veel wind reven ze net als wij maar het minderen van de zeilen heet bij hen zwichten. Wat ik qua taal...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    Aan het eind van de film Der Untergang (2004) spreekt in de bunker onder de Rijkskanselarij Adolf Hitler zijn generaals toe. De Russen zijn al in Berlijn en Hitler perst er nog een paar bevelen uit. Hij houdt zijn handen op de rug en wij zien iets wat de generaals níet kunnen zien: de handen...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Marian van der Pluijm
    Marian van der Pluijm

    Marian van der Pluijm (1997) is historica. Momenteel woont ze in Boedapest, waar ze Hongaarse Taal en Cultuur studeert. Voor VPRO-radioprogramma OVT maakte zij een documentaire over de Hongaarse dichter Miklós Radnóti. Zondag 7 november werd de documentaire uitgezonden op NPO Radio 1.

  • Foto van Jack de Boer
    Jack de Boer

    Jack de Boer (1966) is leerkracht in het speciaal basisonderwijs. Zijn meer dan vijfentwintig jaar aan onderwijservaring heeft hij opgedaan in Amsterdam en Franeker, en vormt een belangrijke bron voor zijn schrijverschap.

    Zijn fraaie, essayistische  De gelukkigste klas toont wat het betekent basischoolkinderen door een jaar heen te begeleiden, op weg naar een betere toekomst.