Historisch
  • Omslag Tirade nr. 123
    Nr. 123, 1967
  • Omslag Tirade nr. 322
    Nr. 322, 1989
  • Omslag Tirade nr. 363
    Nr. 363, 1996
  • Omslag Tirade nr. 221
    Nr. 221, 1977
  • Omslag Tirade nr. 41
    Nr. 41, 1960
  • Omslag Tirade nr. 425
    Nr. 425, 2008
  • Omslag Tirade nr. 451
    Nr. 451, 2013
  • Omslag Tirade nr. 336
    Nr. 336, 1991
  • Omslag Tirade nr. 379
    Nr. 379, 1999
  • Omslag Tirade nr. 368
    Nr. 368, 1997
  • Omslag Tirade nr. 436
    Nr. 436, 2010
  • Omslag Tirade nr. 444
    Nr. 444, 2012
  • Omslag Tirade nr. 49
    Nr. 49, 1961
  • Omslag Tirade nr. 471
    Nr. 471, 2018
  • Omslag Tirade nr. 38
    Nr. 38, 1960
  • Omslag Tirade nr. 474
    Nr. 474, 2019
  • Omslag Tirade nr. 427
    Nr. 427, 2009
  • Omslag Tirade nr. 385
    Nr. 385, 2000
  • Omslag Tirade nr. 311
    Nr. 311, 1987
  • Omslag Tirade nr. 135
    Nr. 135, 1968
  • Omslag Tirade nr. 208
    Nr. 208, 1975
  • Omslag Tirade nr. 136
    Nr. 136, 1968
  • Omslag Tirade nr. 389
    Nr. 389, 2001
  • Omslag Tirade nr. 210
    Nr. 210, 1975
  • Omslag Tirade nr. 420
    Nr. 420, 2007

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 9 Mama Wilders

    DE MENS ALS BIOPIC 9 Mama Wilders

    Op 6 september is Geert Wilders jarig. Dat is altijd een sacraal gebeuren, want op die dag komt hij langs bij zijn moeder Maria Ording Wilders in Grubbenvorst. Maar vandaag niet. Vandaag moet hij in verband met een kabinetsformatie – alweer – op bezoek bij koningin Beatrix. Dat vindt zijn moeder onbegrijpelijk, verdrietig en schandalig....
    Lees verder
  • Afbeelding bij Hoe ik een paardenmeisje werd

    Hoe ik een paardenmeisje werd

    Larousse 21 Er verbergen zich veel verschillende mensen in onze inborst. Je zult er op zeker moment achter komen dat je iemand geworden bent die je niet wist dat je in je had. Ik ben de afgelopen jaren veel mensen geweest, en de afgelopen maanden weer heel veel anderen. Maar nu ben ik een paardenmeisje...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Gouden Bergen

    Gouden Bergen

    Deze week ben ik in Bergen aan Zee; een lief huis in de duinen, waar ik samen met vier schrijversvrienden van ’s ochtends vroeg tot vlak voor het avondeten werk aan onze komende romans. Mijn tijd hier wil ik altijd optimaal gebruiken, ik maak dan grote stappen. De concentratie die in de woonkamer van ons...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Julia Buijs
    Julia Buijs

    Julia Buijs is theater- en filmschrijver en manusje van alles. Deze zomer studeert ze af aan de opleiding Writing For Performance aan de HKU, met het scenario voor een bemoedigende animatiefilm over een station waar het altijd regent en niemand een gezicht heeft. Met dit en haar toekomstig werk wil ze proberen de lezer stil te laten staan, adem te laten halen en zichzelf en anderen te omarmen. Haar teksten zijn fantasierijk, gelaagd, experimenteel en persoonlijk. Ze werkt door middel van sprokkelen, puzzelen en plakken en gelooft binnen vijf jaar een eigen genre gecreëerd te hebben. Verder zal je haar kunnen vinden als vleermuisveldwerker, regisseur, festivalprogrammeur, creatief producent, saunameester, kinderboekenschrijver en juist ook voorloper van de ‘Kinderlijke’ Verhalen voor Volwassenen.

  • Foto van Menno van der Veen
    Menno van der Veen

    Menno van der Veen studeerde filosofie en wijsbegeerte. In 2019 publiceerde hij zijn tweede roman Ontweten bij Van Oorschot. Menno werkt ook als onderzoeker, consultant en trainer op het gebied van democratie, participatie en mensenrechten. Momenteel werkt hij aan zijn derde roman (werktitel Het profetenverbod). Die is naar verwachting klaar in 2022.

  • Foto van Gilles van der Loo
    Gilles van der Loo

    Gilles van der Loo (Breda, 1973) is schrijver en schrijfdocent. Tussen 2011 en 2015 was hij redacteur van Tirade. Bij Van Oorschot publiceerde hij de verhalenbundel Hier sneeuwt het nooit en de romans Het laatste kind, Het jasje van Luis Martín, Dorp en  Café Dorian. Meest recent verscheen Mens blijven aan het front bij Hollands Diep, dat hij samen met zijn Oekraïense vriend Andrii Kobaliia schreef.