Historisch
  • Omslag Tirade nr. 381
    Nr. 381, 1999
  • Omslag Tirade nr. 392
    Nr. 392, 2001
  • Omslag Tirade nr. 264
    Nr. 264, 1981
  • Omslag Tirade nr. 490
    Nr. 490, 2022
  • Omslag Tirade nr. 190
    Nr. 190, 1973
  • Omslag Tirade nr. 354
    Nr. 354, 1994
  • Omslag Tirade nr. 468
    Nr. 468, 2017
  • Omslag Tirade nr. 99
    Nr. 99, 1965
  • Omslag Tirade nr. 406
    Nr. 406, 2004
  • Omslag Tirade nr. 323
    Nr. 323, 1989
  • Omslag Tirade nr. 46
    Nr. 46, 1960
  • Omslag Tirade nr. 367
    Nr. 367, 1997
  • Omslag Tirade nr. 38
    Nr. 38, 1960
  • Omslag Tirade nr. 448
    Nr. 448, 2013
  • Omslag Tirade nr. 471
    Nr. 471, 2018
  • Omslag Tirade nr. 297
    Nr. 297, 1985
  • Omslag Tirade nr. 228
    Nr. 228, 1977
  • Omslag Tirade nr. 111
    Nr. 111, 1966
  • Omslag Tirade nr. 378
    Nr. 378, 1999
  • Omslag Tirade nr. 138
    Nr. 138, 1968
  • Omslag Tirade nr. 321
    Nr. 321, 1989
  • Omslag Tirade nr. 83
    Nr. 83, 1963
  • Omslag Tirade nr. 130
    Nr. 130, 1967
  • Omslag Tirade nr. 73
    Nr. 73, 1963
  • Omslag Tirade nr. 462
    Nr. 462, 2016

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Hoe ik een paardenmeisje werd

    Hoe ik een paardenmeisje werd

    Larousse 21 Er verbergen zich veel verschillende mensen in onze inborst. Je zult er op zeker moment achter komen dat je iemand geworden bent die je niet wist dat je in je had. Ik ben de afgelopen jaren veel mensen geweest, en de afgelopen maanden weer heel veel anderen. Maar nu ben ik een paardenmeisje...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Gouden Bergen

    Gouden Bergen

    Deze week ben ik in Bergen aan Zee; een lief huis in de duinen, waar ik samen met vier schrijversvrienden van ’s ochtends vroeg tot vlak voor het avondeten werk aan onze komende romans. Mijn tijd hier wil ik altijd optimaal gebruiken, ik maak dan grote stappen. De concentratie die in de woonkamer van ons...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Uitje

    Uitje

    Drie jaar werk ik nu in Café De Druif; twee personeelsuitjes gingen aan mijn neus voorbij omdat die steeds in schoolvakanties vielen. De gemiddelde leeftijd van het personeel is zesentwintig – niemand heeft kinderen of schoolvakanties. Voor ik bij de Druif begon had ik geen kloof verwacht tussen mezelf als vijftiger en jongere collega’s. Misschien...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Twan Vet
    Twan Vet

    Twan Vet (1998) schrijft poëzie, proza en liedteksten. Hij blogt wekelijks voor Tirade.

    Zijn gedichten verschenen eerder in literaire tijdschriften zoals De Revisor, DW B en Het Liegend Konijn en in kranten zoals NRC en AD.

    De komende jaren werkt hij aan een dichtbundel, een non-fictieboek en een roman bij De Bezige Bij.

    Foto: Roderique Arisiaman

  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Ida Hondelink
    Ida Hondelink

    Ida Hondelink is schrijver en performer. Ze studeert momenteel af aan de studie Writing For Performance aan de HKU. Reeds is ze actief als dichter en essayist op verschillende platforms en podia, waaronder Notulen van het Onzichtbare, Hard//hoofd, Dichters in de Prinsentuin, de U-Slam en de Nacht van de Literatuur. Haar werk is fantasierijk, maatschappijkritisch en heeft doorgaans een poëtische ondertoon.
    (portret: Lin Woldendorp)