intro

Sciencefiction kan van alles zijn, maar het is in ieder geval ook een afspiegeling van onze eigen wereld. Of de auteur die wereld, met alle oogkleppen van dien, nu klakkeloos overneemt, of het heden juist gebruikt als afzetpunt. Tirade zou niet zo ver willen gaan als Martijn Lindeboom, die in zijn essay concludeert dat sciencefiction de toekomst van de literatuur is – maar nu is de tijd om grenzen te slechten. Juist sciencefiction maakt soms verrassend duidelijk dat die schijnbaar zo verre toekomst in feite al hier is. Sta er eens bij stil, bijvoorbeeld als u zich over Schiphol beweegt, door bodyscanners en automatische paspoortcontroles, en langs de grijze, anonieme ruimtes waarvan u de angstaanjagende binnenkant nooit te zien zult krijgen – u bent immers een burger. De toekomst is hier, dus brengt Tirade een literair sciencefictionnummer. Spring eens met ons over een muur heen. Nu het nog kan.

Nr. 468, 2017 | 

Lees meer

Historisch
  • Omslag Tirade nr. 423
    Nr. 423, 2008
  • Omslag Tirade nr. 128
    Nr. 128, 1967
  • Omslag Tirade nr. 467
    Nr. 467, 2017
  • Omslag Tirade nr. 433
    Nr. 433, 2010
  • Omslag Tirade nr. 7
    Nr. 7, 1957
  • Omslag Tirade nr. 489
    Nr. 489, 2022
  • Omslag Tirade nr. 215
    Nr. 215, 1976
  • Omslag Tirade nr. 136
    Nr. 136, 1968
  • Omslag Tirade nr. 118
    Nr. 118, 1966
  • Omslag Tirade nr. 436
    Nr. 436, 2010
  • Omslag Tirade nr. 422
    Nr. 422, 2008
  • Omslag Tirade nr. 335
    Nr. 335, 1991
  • Omslag Tirade nr. 187
    Nr. 187, 1973
  • Omslag Tirade nr. 352
    Nr. 352, 1994
  • Omslag Tirade nr. 379
    Nr. 379, 1999
  • Omslag Tirade nr. 447
    Nr. 447, 2013
  • Omslag Tirade nr. 4
    Nr. 4, 1957
  • Omslag Tirade nr. 158
    Nr. 158, 1970
  • Omslag Tirade nr. 488
    Nr. 488, 2022
  • Omslag Tirade nr. 378
    Nr. 378, 1999
  • Omslag Tirade nr. 468
    Nr. 468, 2017
  • Omslag Tirade nr. 177
    Nr. 177, 1972
  • Omslag Tirade nr. 173
    Nr. 173, 1972
  • Omslag Tirade nr. 291
    Nr. 291, 1984
  • Omslag Tirade nr. 380
    Nr. 380, 1999

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Uitje

    Uitje

    Drie jaar werk ik nu in Café De Druif; twee personeelsuitjes gingen aan mijn neus voorbij omdat die steeds in schoolvakanties vielen. De gemiddelde leeftijd van het personeel is zesentwintig – niemand heeft kinderen of schoolvakanties. Voor ik bij de Druif begon had ik geen kloof verwacht tussen mezelf als vijftiger en jongere collega’s. Misschien...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Veertien

    Veertien

    Bijna elk jaar is onze jongen jarig in de herfstvakantie. We zijn dan in Normandië, in een huis met een haard in de woonkamer en grasland voor de deur waar bonkige paardjes grazen. We wandelen er veel, ik koop voorraad op de markten en kook voor onze familie. Een man of tien, met kinderen en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Met de fiets naar de trein

    Met de fiets naar de trein

    Ik haastte me met flinke wind tegen naar het station. Terwijl ik zwoegend op de pedalen stond schoot me de titel van een gedicht van Obe Postma (1868-1963) te binnen: ‘Mei de auto nei de trein’ (Met de auto naar de trein), dat hij in 1927 publiceerde. De opeenvolging van de twee vervoersmiddelen, en vooral...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Inez van de Ven
    Inez van de Ven

    Inez van de Ven is een schrijfster van Nederlands-Surinaamse afkomst. Haar focus ligt vooral op geschiedenis en fictie, waarin ze altijd op zoek is naar het sociaal maatschappelijk knelpunt. Naast haar schrijfwerk is ze freelance model en IT consultant.

  • Foto van Marian van der Pluijm
    Marian van der Pluijm

    Marian van der Pluijm (1997) is historica. Momenteel woont ze in Boedapest, waar ze Hongaarse Taal en Cultuur studeert. Voor VPRO-radioprogramma OVT maakte zij een documentaire over de Hongaarse dichter Miklós Radnóti. Zondag 7 november werd de documentaire uitgezonden op NPO Radio 1.

  • Foto van Femke Lucia
    Femke Lucia

    Femke Lucia (Bogota, 1998) is een eerlijke schrijver, die realistische, menselijke verhalen in een magisch daglicht zet. Ze schrijft omdat ze gelooft in de kracht van verhalen en hecht veel waarde aan gemeenschappelijkheid, haar voorouders en Latijns Amerikaanse muziek. Ze bevindt zich in een zoektocht naar de vorm en betekenis van het schrijverschap, en laat zich daarbij leiden door haar eigen ritme en intuïtie.