Historisch
  • Omslag Tirade nr. 429
    Nr. 429, 2009
  • Omslag Tirade nr. 88
    Nr. 88, 1964
  • Omslag Tirade nr. 351
    Nr. 351, 1994
  • Omslag Tirade nr. 196
    Nr. 196, 1974
  • Omslag Tirade nr. 304
    Nr. 304, 1986
  • Omslag Tirade nr. 1
    Nr. 1, 1957
  • Omslag Tirade nr. 161
    Nr. 161, 1970
  • Omslag Tirade nr. 462
    Nr. 462, 2016
  • Omslag Tirade nr. 54
    Nr. 54, 1961
  • Omslag Tirade nr. 384
    Nr. 384, 2000
  • Omslag Tirade nr. 457
    Nr. 457, 2015
  • Omslag Tirade nr. 313
    Nr. 313, 1987
  • Omslag Tirade nr. 203
    Nr. 203, 1975
  • Omslag Tirade nr. 410
    Nr. 410, 2005
  • Omslag Tirade nr. 133
    Nr. 133, 1968
  • Omslag Tirade nr. 98
    Nr. 98, 1965
  • Omslag Tirade nr. 118
    Nr. 118, 1966
  • Omslag Tirade nr. 138
    Nr. 138, 1968
  • Omslag Tirade nr. 415
    Nr. 415, 2006
  • Omslag Tirade nr. 177
    Nr. 177, 1972
  • Omslag Tirade nr. 443
    Nr. 443, 2012
  • Omslag Tirade nr. 136
    Nr. 136, 1968
  • Omslag Tirade nr. 124
    Nr. 124, 1967
  • Omslag Tirade nr. 450
    Nr. 450, 2013
  • Omslag Tirade nr. 99
    Nr. 99, 1965

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Warm

    Warm

    Hitte verbindt. Er wordt minder van je verwacht; je verwacht een stuk minder van anderen en veel minder van jezelf. Bij hitte doe ik alles langzaam en merk dan dat ik hetzelfde gedaan krijg – zelfs na vijf duiken in de gracht en anderhalf uur staren sluit ik mijn laptop in de middag met tevredenheid....
    Lees verder
  • Afbeelding bij Zomerverlies

    Zomerverlies

    Alle ramen stonden open en toch was het warm in mijn keuken. Ik sneed knoflook in dikke plakken en liet die bruinen in de lekkerste olijfolie, hakte een paar rijpe vleestomaten en voegde die toe, dopte hulkgroene erwtjes. Als ik buiten de deur ga eten maak ik voor vertrek iets voor de thuisblijvers; je bent...
    Lees verder
  • Afbeelding bij De bekende weg

    De bekende weg

    Het Zeeuwse dijkhuisje van B’s tante is al een jaar of twintig in mijn leven. Het is er stil, er is veel licht en de zee voelt heel dichtbij, maar rond de dijk is geen toerisme. Het enige wat er verandert is de tuin: er zijn meer rozen dan voorheen. De wilg is groter, en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Gregor Verwijmeren
    Gregor Verwijmeren

    Gregor Verwijmeren studeerde Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht en gitaar aan het conservatorium in dezelfde stad. Hij publiceerde fictie in onder meer De Gids en Flash: The International Short-Short Story Magazine. De vorm van geluid, zijn debuutroman, werd uitgegeven door Van Oorschot, en is wereldwijd de eerste roman over tinnitus (en muziek en geluiden) die door een mainstreamuitgeverij is uitgegeven. Gregor werkt momenteel aan zijn tweede roman, waarvoor hij een beurs ontving van het Nederlands Letterenfonds. In april 2021 zal hij Nederland vertegenwoordigen bij het European First Novel Festival in Boedapest (uitgesteld vanwege Covid). Hij is vader van drie kinderen en kookt en tennist graag in zijn vrije tijd.

  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Anna op de Weegh
    Anna op de Weegh

    Anna op de Weegh schrijft experimenteel theater over honger, onhoudbare transformatie en de (her)ontdekking van een lichaam. Haar teksten zijn vlezig, tactiel en poëtisch. In de afgelopen vier jaar werkte ze o.a. als dramaturg, liep ze stage bij Theater Utrecht als regieassistent voor de voorstelling Panic Room en zette ze samen met Maggie Thedinga het tweekoppige collectief Disgusted & Horny op.