Historisch
  • Omslag Tirade nr. 303
    Nr. 303, 1986
  • Omslag Tirade nr. 37
    Nr. 37, 1960
  • Omslag Tirade nr. 336
    Nr. 336, 1991
  • Omslag Tirade nr. 478
    Nr. 478, 2020
  • Omslag Tirade nr. 63
    Nr. 63, 1962
  • Omslag Tirade nr. 75
    Nr. 75, 1963
  • Omslag Tirade nr. 334
    Nr. 334, 1991
  • Omslag Tirade nr. 294
    Nr. 294, 1984
  • Omslag Tirade nr. 109
    Nr. 109, 1966
  • Omslag Tirade nr. 10
    Nr. 10, 1957
  • Omslag Tirade nr. 132
    Nr. 132, 1967
  • Omslag Tirade nr. 61
    Nr. 61, 1962
  • Omslag Tirade nr. 329
    Nr. 329, 1990
  • Omslag Tirade nr. 106
    Nr. 106, 1965
  • Omslag Tirade nr. 92
    Nr. 92, 1964
  • Omslag Tirade nr. 332
    Nr. 332, 1991
  • Omslag Tirade nr. 124
    Nr. 124, 1967
  • Omslag Tirade nr. 208
    Nr. 208, 1975
  • Omslag Tirade nr. 203
    Nr. 203, 1975
  • Omslag Tirade nr. 218
    Nr. 218, 1976
  • Omslag Tirade nr. 52
    Nr. 52, 1961
  • Omslag Tirade nr. 180
    Nr. 180, 1972
  • Omslag Tirade nr. 429
    Nr. 429, 2009
  • Omslag Tirade nr. 482
    Nr. 482, 2020
  • Omslag Tirade nr. 433
    Nr. 433, 2010

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Vooruitkijken / De dood

    Vooruitkijken / De dood

    Met vriendin Y spreek ik meestal af in het soort koffiezaak waar ik op eigen houtje niet kom. Ik ben klaar met specialty coffee; dat mag wel eens gezegd worden – die zure Ethiopische bonen waardeer ik niet, de honderden opties qua herkomst, branding, melk. Al het gelul. De recente verheerlijking van opgietkoffie stoort me...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Het Grote Voordat

    Het Grote Voordat

    Ik ben altijd een minuut of vijf te vroeg op afspraken; als ik mijn best doe om te laat te komen dan ben ik exact op tijd. Dit heeft allemaal te maken met het Voordat. De omvang van zo’n Voordat is verbonden aan hoe alledaags de afspraak is, hoezeer ik er tegenop zie en hoe...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Nog niet voorbij te zijn

    Nog niet voorbij te zijn

    We waren vroeg opgestaan, Ada (8) en ik. Vandaag zou ze gaan logeren op de Parade in Utrecht. Ada’s nichtje woont daar in een pipowagen op de personeelscamping. Als Ada op bezoek gaat dan krijgen de kinderen passen met Paradekind erop en mogen ze eindeloos in de zweefmolen, onbeperkt dierenpannenkoeken, snoep van de snoepmeisjes en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Femke Lucia
    Femke Lucia

    Femke Lucia (Bogota, 1998) is een eerlijke schrijver, die realistische, menselijke verhalen in een magisch daglicht zet. Ze schrijft omdat ze gelooft in de kracht van verhalen en hecht veel waarde aan gemeenschappelijkheid, haar voorouders en Latijns Amerikaanse muziek. Ze bevindt zich in een zoektocht naar de vorm en betekenis van het schrijverschap, en laat zich daarbij leiden door haar eigen ritme en intuïtie.

  • Foto van Jasmijn Kenselaar
    Jasmijn Kenselaar

    Jasmijn Kenselaar studeert in de zomer van 2025 af als toneel- en filmschrijver. Het samenbrengen van mensen en het aanbieden van nieuwe perspectieven kenmerken haar signatuur. Ze schrijft veel voor en over jongeren en plaatst haar verhalen vaak in werelden die een beetje – of heel erg – verschillen van de onze. Haar eindwerk De Ongewilden is een komische, sciencefiction-dramafilm over een zestienjarige wees die zich staande probeert te houden in een wereld die niet voor haar gemaakt is. Haar afstudeerscriptie As if! is een praktijkgericht onderzoek naar hoe schrijftechnieken kunnen worden ingezet om films en series te creeëren met een positieve impact op tieners. Voor afstuderend regisseur Julija Filipović schreef ze daarnaast De Golven – een vrije bewerking van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. Haar korte film GENIUS is in juni 2025 te zien tijdens het Rotterdams Open Doek Filmfestival.

  • Foto van Ida Hondelink
    Ida Hondelink

    Ida Hondelink is schrijver en performer. Ze studeert momenteel af aan de studie Writing For Performance aan de HKU. Reeds is ze actief als dichter en essayist op verschillende platforms en podia, waaronder Notulen van het Onzichtbare, Hard//hoofd, Dichters in de Prinsentuin, de U-Slam en de Nacht van de Literatuur. Haar werk is fantasierijk, maatschappijkritisch en heeft doorgaans een poëtische ondertoon.
    (portret: Lin Woldendorp)