Historisch
  • Omslag Tirade nr. 3
    Nr. 3, 1957
  • Omslag Tirade nr. 296
    Nr. 296, 1985
  • Omslag Tirade nr. 329
    Nr. 329, 1990
  • Omslag Tirade nr. 267
    Nr. 267, 1981
  • Omslag Tirade nr. 188
    Nr. 188, 1973
  • Omslag Tirade nr. 64
    Nr. 64, 1962
  • Omslag Tirade nr. 390
    Nr. 390, 2001
  • Omslag Tirade nr. 176
    Nr. 176, 1972
  • Omslag Tirade nr. 179
    Nr. 179, 1972
  • Omslag Tirade nr. 291
    Nr. 291, 1984
  • Omslag Tirade nr. 74
    Nr. 74, 1963
  • Omslag Tirade nr. 197
    Nr. 197, 1974
  • Omslag Tirade nr. 362
    Nr. 362, 1996
  • Omslag Tirade nr. 309
    Nr. 309, 1987
  • Omslag Tirade nr. 118
    Nr. 118, 1966
  • Omslag Tirade nr. 105
    Nr. 105, 1965
  • Omslag Tirade nr. 124
    Nr. 124, 1967
  • Omslag Tirade nr. 270
    Nr. 270, 1981
  • Omslag Tirade nr. 359
    Nr. 359, 1995
  • Omslag Tirade nr. 373
    Nr. 373, 1998
  • Omslag Tirade nr. 217
    Nr. 217, 1976
  • Omslag Tirade nr. 99
    Nr. 99, 1965
  • Omslag Tirade nr. 409
    Nr. 409, 2005
  • Omslag Tirade nr. 431
    Nr. 431, 2009
  • Omslag Tirade nr. 338
    Nr. 338, 1992

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 10 Soekarno

    DE MENS ALS BIOPIC 10 Soekarno

    Jochies waren we, op een lagere school in Amsterdam Noord. Nu staan we op een filmset achter het Tropenmuseum. Hans Hylkema regisseert er de televisiefilm Soekarno Blues. Ik schreef samen met hem het scenario en mag hier even figureren als particulier secretaris van koningin Juliana. Vanuit het Oosterpark zwaait de president van Indonesië naar ons....
    Lees verder
  • Afbeelding bij Dit feestje

    Dit feestje

    Na haar repetitie bij Orkater at vriendin M met mijn gezin mee. Sommige mensen kunnen na een hectische dag in je huishouden binnenkomen en daar iets lichts toevoegen, aandacht brengen in plaats van vragen. Vriendin M is zo iemand. Ik had saoto gemaakt op verzoek van de kinderen; we aten en daarna vroeg M of...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Tafel voor twee

    Tafel voor twee

    Omdat ik in mijn eentje in Parijs was en tussen het werk door ook moest eten, besloot ik naar restaurants te gaan die me door een kennis waren aangeraden. In de toeristische steden moet je op tijd zijn; wacht je te lang dan worden die fijne zaakjes erg druk of erg duur of allebei. Reserveren...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Menno van der Veen
    Menno van der Veen

    Menno van der Veen studeerde filosofie en wijsbegeerte. In 2019 publiceerde hij zijn tweede roman Ontweten bij Van Oorschot. Menno werkt ook als onderzoeker, consultant en trainer op het gebied van democratie, participatie en mensenrechten. Momenteel werkt hij aan zijn derde roman (werktitel Het profetenverbod). Die is naar verwachting klaar in 2022.

  • Foto van Julia Buijs
    Julia Buijs

    Julia Buijs is theater- en filmschrijver en manusje van alles. Deze zomer studeert ze af aan de opleiding Writing For Performance aan de HKU, met het scenario voor een bemoedigende animatiefilm over een station waar het altijd regent en niemand een gezicht heeft. Met dit en haar toekomstig werk wil ze proberen de lezer stil te laten staan, adem te laten halen en zichzelf en anderen te omarmen. Haar teksten zijn fantasierijk, gelaagd, experimenteel en persoonlijk. Ze werkt door middel van sprokkelen, puzzelen en plakken en gelooft binnen vijf jaar een eigen genre gecreëerd te hebben. Verder zal je haar kunnen vinden als vleermuisveldwerker, regisseur, festivalprogrammeur, creatief producent, saunameester, kinderboekenschrijver en juist ook voorloper van de ‘Kinderlijke’ Verhalen voor Volwassenen.

  • Foto van Kees Snoek
    Kees Snoek

    Kees Snoek (1952) doceerde Nederlandse taal en letterkunde aan universiteiten in Michigan, Indonesië, Nieuw-Zeeland en Frankrijk (Straatsburg en Parijs). Hij publiceerde onder meer de biografie van E. du Perron (2005) en vertaalde poëzie van Sitor Situmorang en Rendra. In augustus verscheen bij Van Oorschot Wissel op de toekomst, zijn keuze uit de brieven van Sjahrir (de eerste premier van Indonesië) aan zijn Hollandse geliefde.