Historisch
  • Omslag Tirade nr. 204
    Nr. 204, 1975
  • Omslag Tirade nr. 78
    Nr. 78, 1963
  • Omslag Tirade nr. 209
    Nr. 209, 1975
  • Omslag Tirade nr. 198
    Nr. 198, 1974
  • Omslag Tirade nr. 95
    Nr. 95, 1964
  • Omslag Tirade nr. 49
    Nr. 49, 1961
  • Omslag Tirade nr. 203
    Nr. 203, 1975
  • Omslag Tirade nr. 368
    Nr. 368, 1997
  • Omslag Tirade nr. 285
    Nr. 285, 1983
  • Omslag Tirade nr. 399
    Nr. 399, 2003
  • Omslag Tirade nr. 202
    Nr. 202, 1975
  • Omslag Tirade nr. 388
    Nr. 388, 2001
  • Omslag Tirade nr. 195
    Nr. 195, 1974
  • Omslag Tirade nr. 421
    Nr. 421, 2007
  • Omslag Tirade nr. 121
    Nr. 121, 1967
  • Omslag Tirade nr. 477
    Nr. 477, 2019
  • Omslag Tirade nr. 389
    Nr. 389, 2001
  • Omslag Tirade nr. 350
    Nr. 350, 1994
  • Omslag Tirade nr. 338
    Nr. 338, 1992
  • Omslag Tirade nr. 201
    Nr. 201, 1975
  • Omslag Tirade nr. 335
    Nr. 335, 1991
  • Omslag Tirade nr. 133
    Nr. 133, 1968
  • Omslag Tirade nr. 11
    Nr. 11, 1957
  • Omslag Tirade nr. 309
    Nr. 309, 1987
  • Omslag Tirade nr. 218
    Nr. 218, 1976

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Vooruitkijken / De dood

    Vooruitkijken / De dood

    Met vriendin Y spreek ik meestal af in het soort koffiezaak waar ik op eigen houtje niet kom. Ik ben klaar met specialty coffee; dat mag wel eens gezegd worden – die zure Ethiopische bonen waardeer ik niet, de honderden opties qua herkomst, branding, melk. Al het gelul. De recente verheerlijking van opgietkoffie stoort me...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Het Grote Voordat

    Het Grote Voordat

    Ik ben altijd een minuut of vijf te vroeg op afspraken; als ik mijn best doe om te laat te komen dan ben ik exact op tijd. Dit heeft allemaal te maken met het Voordat. De omvang van zo’n Voordat is verbonden aan hoe alledaags de afspraak is, hoezeer ik er tegenop zie en hoe...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Nog niet voorbij te zijn

    Nog niet voorbij te zijn

    We waren vroeg opgestaan, Ada (8) en ik. Vandaag zou ze gaan logeren op de Parade in Utrecht. Ada’s nichtje woont daar in een pipowagen op de personeelscamping. Als Ada op bezoek gaat dan krijgen de kinderen passen met Paradekind erop en mogen ze eindeloos in de zweefmolen, onbeperkt dierenpannenkoeken, snoep van de snoepmeisjes en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Michaël Van Remoortere
    Michaël Van Remoortere

    Michaël Van Remoortere (1991) is schrijver. Hij publiceert essays, verhalen en gedichten in een aanzienlijk aantal tijdschriften. Daarnaast maakt hij ook theaterperformances en installaties. Momenteel werkt hij aan de gedichtenbundel mythomaniën en de roman Autodafe.

  • Foto van Gregor Verwijmeren
    Gregor Verwijmeren

    Gregor Verwijmeren studeerde Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht en gitaar aan het conservatorium in dezelfde stad. Hij publiceerde fictie in onder meer De Gids en Flash: The International Short-Short Story Magazine. De vorm van geluid, zijn debuutroman, werd uitgegeven door Van Oorschot, en is wereldwijd de eerste roman over tinnitus (en muziek en geluiden) die door een mainstreamuitgeverij is uitgegeven. Gregor werkt momenteel aan zijn tweede roman, waarvoor hij een beurs ontving van het Nederlands Letterenfonds. In april 2021 zal hij Nederland vertegenwoordigen bij het European First Novel Festival in Boedapest (uitgesteld vanwege Covid). Hij is vader van drie kinderen en kookt en tennist graag in zijn vrije tijd.

  • Foto van Aska Hayakawa
    Aska Hayakawa

    Aska Hayakawa groeide op als third-culture kid in Leiden. Haar verhalen gaan over eenzaamheid in het kapitalisme en de hedendaagse zoektocht naar geluk. Deze zomer studeert ze af van de studie Writing for Performance aan de HKU met het avondvullend toneelstuk Pièce de Résistance! en een scriptieonderzoek naar werkbare kwetsbaarheid. Eerder schreef ze theaterteksten voor Cecilia Moisio Company, Club Guy & Roni, Maas Theater en Dans en Bosfest. Haar kortverhalen werden gepubliceerd bij DIG, De Gids, Tirade Blog en De Revisor. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman bij Uitgeverij Pluim.

    (portret: Lin Woldendorp)