Historisch
  • Omslag Tirade nr. 63
    Nr. 63, 1962
  • Omslag Tirade nr. 355
    Nr. 355, 1994
  • Omslag Tirade nr. 314
    Nr. 314, 1988
  • Omslag Tirade nr. 482
    Nr. 482, 2020
  • Omslag Tirade nr. 407
    Nr. 407, 2005
  • Omslag Tirade nr. 45
    Nr. 45, 1960
  • Omslag Tirade nr. 354
    Nr. 354, 1994
  • Omslag Tirade nr. 7
    Nr. 7, 1957
  • Omslag Tirade nr. 491
    Nr. 491, 2023
  • Omslag Tirade nr. 158
    Nr. 158, 1970
  • Omslag Tirade nr. 103
    Nr. 103, 1965
  • Omslag Tirade nr. 387
    Nr. 387, 2000
  • Omslag Tirade nr. 286
    Nr. 286, 1983
  • Omslag Tirade nr. 370
    Nr. 370, 1997
  • Omslag Tirade nr. 77
    Nr. 77, 1963
  • Omslag Tirade nr. 373
    Nr. 373, 1998
  • Omslag Tirade nr. 316
    Nr. 316, 1988
  • Omslag Tirade nr. 142
    Nr. 142, 1968
  • Omslag Tirade nr. 99
    Nr. 99, 1965
  • Omslag Tirade nr. 288
    Nr. 288, 1983
  • Omslag Tirade nr. 124
    Nr. 124, 1967
  • Omslag Tirade nr. 180
    Nr. 180, 1972
  • Omslag Tirade nr. 463
    Nr. 463, 2016
  • Omslag Tirade nr. 422
    Nr. 422, 2008
  • Omslag Tirade nr. 175
    Nr. 175, 1972

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Zwichten de varensmannen

    Zwichten de varensmannen

    Gezwicht ben ik, wist je dat wij varensmannen, de taal van de molenaars verstaan? Het is dan wel een andere taal, een landtaal maar de molenaars leven nu eenmaal ook van de wind. Met veel wind reven ze net als wij maar het minderen van de zeilen heet bij hen zwichten. Wat ik qua taal...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    DE MENS ALS BIOPIC 8 Jorge Zorreguieta

    Aan het eind van de film Der Untergang (2004) spreekt in de bunker onder de Rijkskanselarij Adolf Hitler zijn generaals toe. De Russen zijn al in Berlijn en Hitler perst er nog een paar bevelen uit. Hij houdt zijn handen op de rug en wij zien iets wat de generaals níet kunnen zien: de handen...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Kortsluiting

    Kortsluiting

    Vanochtend bracht ik Ada (8) naar school; het was nauwelijks licht en de hemel hing laag, gesloten. Mijn dochter fietst nu elke dag zelf, gaat bijna nooit meer op het zitje op mijn stang. Dat is een vorm van winst, maar ook een groot verlies. Ik laat haar voor me uit rijden omdat een jongen...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Aska Hayakawa
    Aska Hayakawa

    Aska Hayakawa groeide op als third-culture kid in Leiden. Haar verhalen gaan over eenzaamheid in het kapitalisme en de hedendaagse zoektocht naar geluk. Deze zomer studeert ze af van de studie Writing for Performance aan de HKU met het avondvullend toneelstuk Pièce de Résistance! en een scriptieonderzoek naar werkbare kwetsbaarheid. Eerder schreef ze theaterteksten voor Cecilia Moisio Company, Club Guy & Roni, Maas Theater en Dans en Bosfest. Haar kortverhalen werden gepubliceerd bij DIG, De Gids, Tirade Blog en De Revisor. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman bij Uitgeverij Pluim.

    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Julien Ignacio
    Julien Ignacio

    De Nederlands-Arubaanse schrijver Julien Ignacio (1969) studeerde af als literatuurwetenschapper. Hij publiceerde theaterteksten, blogs en korte verhalen. In 2008 ontving hij de El Hizjraliteratuurprijs voor zijn toneelstuk Hotel Atlantis. Hij was redacteur van literair tijdschrift Tirade en is bestuurslid van de Werkgroep Caraïbische Letteren. In 2018 verscheen zijn debuutroman Kus (nominatie Bronzen Uil). Met collega-schrijvers Michiel van Kempen en Raoul de Jong stelde hij Dat wij zongen samen, een bloemlezing Caraïbische literatuur die in 2022 uitkwam bij uitgeverij Das Mag. In september 2023 verscheen zijn tweede roman Goudjakhals, een kralenketting van historische en futuristische migrantenverhalen, die zich afspelen in onder meer Amsterdam en Aruba, Beiroet en Lesbos.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.