Historisch
  • Omslag Tirade nr. 311
    Nr. 311, 1987
  • Omslag Tirade nr. 204
    Nr. 204, 1975
  • Omslag Tirade nr. 448
    Nr. 448, 2013
  • Omslag Tirade nr. 347
    Nr. 347, 1993
  • Omslag Tirade nr. 202
    Nr. 202, 1975
  • Omslag Tirade nr. 5
    Nr. 5, 1957
  • Omslag Tirade nr. 57
    Nr. 57, 1961
  • Omslag Tirade nr. 403
    Nr. 403, 2004
  • Omslag Tirade nr. 82
    Nr. 82, 1963
  • Omslag Tirade nr. 478
    Nr. 478, 2020
  • Omslag Tirade nr. 3
    Nr. 3, 1957
  • Omslag Tirade nr. 419
    Nr. 419, 2007
  • Omslag Tirade nr. 373
    Nr. 373, 1998
  • Omslag Tirade nr. 482
    Nr. 482, 2020
  • Omslag Tirade nr. 399
    Nr. 399, 2003
  • Omslag Tirade nr. 131
    Nr. 131, 1967
  • Omslag Tirade nr. 385
    Nr. 385, 2000
  • Omslag Tirade nr. 85
    Nr. 85, 1964
  • Omslag Tirade nr. 302
    Nr. 302, 1986
  • Omslag Tirade nr. 337
    Nr. 337, 1991
  • Omslag Tirade nr. 351
    Nr. 351, 1994
  • Omslag Tirade nr. 386
    Nr. 386, 2000
  • Omslag Tirade nr. 270
    Nr. 270, 1981
  • Omslag Tirade nr. 326
    Nr. 326, 1990
  • Omslag Tirade nr. 365
    Nr. 365, 1996

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Een levend werken

    Een levend werken

    Een psycholoog bij wie ik liep vroeg eens hoeveel uur ik per week werkte. Ik had in die tijd een bedrijfje naast mijn schrijverschap, kluste ook nog bij als kok. ‘Een uur of vijfendertig,’ zei ik, en begon te vertellen waar mijn werkweek uit bestond. Toen ik klaar was met mijn opsomming vroeg ze hoeveel...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Terug

    Terug

    Na drie dagen rijden kwamen we aan in Cilento, waar de hitte middagslaapjes afdwong in ons huisje op de steile heuvel aan zee. Er waren geen buitenlandse toeristen in San Marco di Castellabate. Hoewel mijn Italiaans beter was, stonden de jongens die een kiosk aan de kade beheerden er steeds op Engels met me te...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 5 Ayaan Hirsi Ali

    DE MENS ALS BIOPIC 5 Ayaan Hirsi Ali

    Laat ik met een citaat beginnen: ‘Ik hoop vurig dat naast de scheiding van kerk en staat de scheiding van emotie en ratio beter wordt geaccepteerd. Ik voel me in de publieke sfeer, in de politiek, niet geroepen om uiting te geven aan mijn gevoelens.’ Ayaan Hirsi Ali sprak deze woorden op 31 augustus 2006...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Aska Hayakawa
    Aska Hayakawa

    Aska Hayakawa groeide op als third-culture kid in Leiden. Haar verhalen gaan over eenzaamheid in het kapitalisme en de hedendaagse zoektocht naar geluk. Deze zomer studeert ze af van de studie Writing for Performance aan de HKU met het avondvullend toneelstuk Pièce de Résistance! en een scriptieonderzoek naar werkbare kwetsbaarheid. Eerder schreef ze theaterteksten voor Cecilia Moisio Company, Club Guy & Roni, Maas Theater en Dans en Bosfest. Haar kortverhalen werden gepubliceerd bij DIG, De Gids, Tirade Blog en De Revisor. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman bij Uitgeverij Pluim.

    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Jos Versteegen
    Jos Versteegen

    Jos Versteegen (1956) schreef zeven dichtbundels, waarin hij zich vooral liet inspireren door zijn familie en zijn jeugd in Limburg. Voor zijn debuutbundel werd hij genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs. Zijn meest recente bundel is Woon ik hier, met herinneringen van oude mensen. In 2016 publiceerde hij zijn vertaling van de Duitse gedichten die Hans Keilson in 1944 in de onderduik schreef voor een geliefde: Sonnetten voor Hanna. Jos Versteegen werkt sinds begin 2017 aan de biografie van Hans Keilson.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.