Historisch
  • Omslag Tirade nr. 378
    Nr. 378, 1999
  • Omslag Tirade nr. 191
    Nr. 191, 1973
  • Omslag Tirade nr. 355
    Nr. 355, 1994
  • Omslag Tirade nr. 121
    Nr. 121, 1967
  • Omslag Tirade nr. 67
    Nr. 67, 1962
  • Omslag Tirade nr. 294
    Nr. 294, 1984
  • Omslag Tirade nr. 387
    Nr. 387, 2000
  • Omslag Tirade nr. 403
    Nr. 403, 2004
  • Omslag Tirade nr. 465
    Nr. 465, 2016
  • Omslag Tirade nr. 45
    Nr. 45, 1960
  • Omslag Tirade nr. 42
    Nr. 42, 1960
  • Omslag Tirade nr. 382
    Nr. 382, 1999
  • Omslag Tirade nr. 430
    Nr. 430, 2009
  • Omslag Tirade nr. 160
    Nr. 160, 1970
  • Omslag Tirade nr. 205
    Nr. 205, 1975
  • Omslag Tirade nr. 309
    Nr. 309, 1987
  • Omslag Tirade nr. 118
    Nr. 118, 1966
  • Omslag Tirade nr. 373
    Nr. 373, 1998
  • Omslag Tirade nr. 268
    Nr. 268, 1981
  • Omslag Tirade nr. 174
    Nr. 174, 1972
  • Omslag Tirade nr. 109
    Nr. 109, 1966
  • Omslag Tirade nr. 92
    Nr. 92, 1964
  • Omslag Tirade nr. 481
    Nr. 481, 2020
  • Omslag Tirade nr. 312
    Nr. 312, 1987
  • Omslag Tirade nr. 178
    Nr. 178, 1972

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Nog niet voorbij te zijn

    Nog niet voorbij te zijn

    We waren vroeg opgestaan, Ada (8) en ik. Vandaag zou ze gaan logeren op de Parade in Utrecht. Ada’s nichtje woont daar in een pipowagen op de personeelscamping. Als Ada op bezoek gaat dan krijgen de kinderen passen met Paradekind erop en mogen ze eindeloos in de zweefmolen, onbeperkt dierenpannenkoeken, snoep van de snoepmeisjes en...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Een levend werken

    Een levend werken

    Een psycholoog bij wie ik liep vroeg eens hoeveel uur ik per week werkte. Ik had in die tijd een bedrijfje naast mijn schrijverschap, kluste ook nog bij als kok. ‘Een uur of vijfendertig,’ zei ik, en begon te vertellen waar mijn werkweek uit bestond. Toen ik klaar was met mijn opsomming vroeg ze hoeveel...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Terug

    Terug

    Na drie dagen rijden kwamen we aan in Cilento, waar de hitte middagslaapjes afdwong in ons huisje op de steile heuvel aan zee. Er waren geen buitenlandse toeristen in San Marco di Castellabate. Hoewel mijn Italiaans beter was, stonden de jongens die een kiosk aan de kade beheerden er steeds op Engels met me te...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Sybren Sybesma
    Sybren Sybesma

    Sybren Sybesma (2001) werd in Leiden geboren. Na de middelbare school deed hij een jaar vooropleiding klassiek piano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarna studeerde hij Biomedische Wetenschappen in Leiden.  Hij volgde een cursus korte verhalenschrijven aan de Schrijversvakschool in Amsterdam bij Nico Dros. Bij de Mare kerstverhalenwedstrijd won hij twee keer de derde prijs. Ander werk verscheen op De optimistOp ruwe planken en in het Friese literaire tijdschrift Ensafh. Hij zit in de redactie van Babel en studeert in Amsterdam. Hij speelt nog veel piano.

  • Foto van Julien Ignacio
    Julien Ignacio

    De Nederlands-Arubaanse schrijver Julien Ignacio (1969) studeerde af als literatuurwetenschapper. Hij publiceerde theaterteksten, blogs en korte verhalen. In 2008 ontving hij de El Hizjraliteratuurprijs voor zijn toneelstuk Hotel Atlantis. Hij was redacteur van literair tijdschrift Tirade en is bestuurslid van de Werkgroep Caraïbische Letteren. In 2018 verscheen zijn debuutroman Kus (nominatie Bronzen Uil). Met collega-schrijvers Michiel van Kempen en Raoul de Jong stelde hij Dat wij zongen samen, een bloemlezing Caraïbische literatuur die in 2022 uitkwam bij uitgeverij Das Mag. In september 2023 verscheen zijn tweede roman Goudjakhals, een kralenketting van historische en futuristische migrantenverhalen, die zich afspelen in onder meer Amsterdam en Aruba, Beiroet en Lesbos.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.