Historisch
  • Omslag Tirade nr. 416
    Nr. 416, 2006
  • Omslag Tirade nr. 450
    Nr. 450, 2013
  • Omslag Tirade nr. 469
    Nr. 469, 2017
  • Omslag Tirade nr. 182
    Nr. 182, 1972
  • Omslag Tirade nr. 457
    Nr. 457, 2015
  • Omslag Tirade nr. 191
    Nr. 191, 1973
  • Omslag Tirade nr. 55
    Nr. 55, 1961
  • Omslag Tirade nr. 366
    Nr. 366, 1996
  • Omslag Tirade nr. 138
    Nr. 138, 1968
  • Omslag Tirade nr. 80
    Nr. 80, 1963
  • Omslag Tirade nr. 408
    Nr. 408, 2005
  • Omslag Tirade nr. 413
    Nr. 413, 2006
  • Omslag Tirade nr. 209
    Nr. 209, 1975
  • Omslag Tirade nr. 374
    Nr. 374, 1998
  • Omslag Tirade nr. 115
    Nr. 115, 1966
  • Omslag Tirade nr. 43
    Nr. 43, 1960
  • Omslag Tirade nr. 377
    Nr. 377, 1998
  • Omslag Tirade nr. 47
    Nr. 47, 1960
  • Omslag Tirade nr. 411
    Nr. 411, 2005
  • Omslag Tirade nr. 265
    Nr. 265, 1981
  • Omslag Tirade nr. 290
    Nr. 290, 1984
  • Omslag Tirade nr. 52
    Nr. 52, 1961
  • Omslag Tirade nr. 480
    Nr. 480, 2020
  • Omslag Tirade nr. 189
    Nr. 189, 1973
  • Omslag Tirade nr. 292
    Nr. 292, 1984

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Een levend werken

    Een levend werken

    Een psycholoog bij wie ik liep vroeg eens hoeveel uur ik per week werkte. Ik had in die tijd een bedrijfje naast mijn schrijverschap, kluste ook nog bij als kok. ‘Een uur of vijfendertig,’ zei ik, en begon te vertellen waar mijn werkweek uit bestond. Toen ik klaar was met mijn opsomming vroeg ze hoeveel...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Terug

    Terug

    Na drie dagen rijden kwamen we aan in Cilento, waar de hitte middagslaapjes afdwong in ons huisje op de steile heuvel aan zee. Er waren geen buitenlandse toeristen in San Marco di Castellabate. Hoewel mijn Italiaans beter was, stonden de jongens die een kiosk aan de kade beheerden er steeds op Engels met me te...
    Lees verder
  • Afbeelding bij DE MENS ALS BIOPIC 5 Ayaan Hirsi Ali

    DE MENS ALS BIOPIC 5 Ayaan Hirsi Ali

    Laat ik met een citaat beginnen: ‘Ik hoop vurig dat naast de scheiding van kerk en staat de scheiding van emotie en ratio beter wordt geaccepteerd. Ik voel me in de publieke sfeer, in de politiek, niet geroepen om uiting te geven aan mijn gevoelens.’ Ayaan Hirsi Ali sprak deze woorden op 31 augustus 2006...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Gregor Verwijmeren
    Gregor Verwijmeren

    Gregor Verwijmeren studeerde Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht en gitaar aan het conservatorium in dezelfde stad. Hij publiceerde fictie in onder meer De Gids en Flash: The International Short-Short Story Magazine. De vorm van geluid, zijn debuutroman, werd uitgegeven door Van Oorschot, en is wereldwijd de eerste roman over tinnitus (en muziek en geluiden) die door een mainstreamuitgeverij is uitgegeven. Gregor werkt momenteel aan zijn tweede roman, waarvoor hij een beurs ontving van het Nederlands Letterenfonds. In april 2021 zal hij Nederland vertegenwoordigen bij het European First Novel Festival in Boedapest (uitgesteld vanwege Covid). Hij is vader van drie kinderen en kookt en tennist graag in zijn vrije tijd.

  • Foto van Sybren Sybesma
    Sybren Sybesma

    Sybren Sybesma (2001) werd in Leiden geboren. Na de middelbare school deed hij een jaar vooropleiding klassiek piano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarna studeerde hij Biomedische Wetenschappen in Leiden.  Hij volgde een cursus korte verhalenschrijven aan de Schrijversvakschool in Amsterdam bij Nico Dros. Bij de Mare kerstverhalenwedstrijd won hij twee keer de derde prijs. Ander werk verscheen op De optimistOp ruwe planken en in het Friese literaire tijdschrift Ensafh. Hij zit in de redactie van Babel en studeert in Amsterdam. Hij speelt nog veel piano.

  • Foto van Gigi Müjde
    Gigi Müjde

    Gigi Müjde studeert in augustus 2025 af van de schrijfopleiding met een gemoderniseerde bewerking van het Middelnederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen, namelijk: Meryem van Mokum. Door de lens van een oud Nederlands stuk, reflecteert die op de hedendaagse Nederlandse samenleving. In diens schrijven, speelt Gigi met taal, gebaar en referenties – om de lezer een eigen(aardige) wereld in te lokken vol verwarring en plezier. Die schrijft ook graag in samenwerking, vooral met Robin Alberts volgens hun eigen versie van de flarf-techniek, waarin er een tekst heen en weer wordt verstuurd en om en om wordt herschreven tot het onherkenbaar vol zit met liefde voor taal. Gigi schrijft alleen vanuit liefde, anders telt het niet.