Tirade 436

Nr. 436, 2010
Historisch
  • Omslag Tirade nr. 370
    Nr. 370, 1997
  • Omslag Tirade nr. 287
    Nr. 287, 1983
  • Omslag Tirade nr. 75
    Nr. 75, 1963
  • Omslag Tirade nr. 389
    Nr. 389, 2001
  • Omslag Tirade nr. 135
    Nr. 135, 1968
  • Omslag Tirade nr. 378
    Nr. 378, 1999
  • Omslag Tirade nr. 456
    Nr. 456, 2014
  • Omslag Tirade nr. 58
    Nr. 58, 1961
  • Omslag Tirade nr. 61
    Nr. 61, 1962
  • Omslag Tirade nr. 325
    Nr. 325, 1989
  • Omslag Tirade nr. 160
    Nr. 160, 1970
  • Omslag Tirade nr. 117
    Nr. 117, 1966
  • Omslag Tirade nr. 141
    Nr. 141, 1968
  • Omslag Tirade nr. 309
    Nr. 309, 1987
  • Omslag Tirade nr. 66
    Nr. 66, 1962
  • Omslag Tirade nr. 447
    Nr. 447, 2013
  • Omslag Tirade nr. 67
    Nr. 67, 1962
  • Omslag Tirade nr. 174
    Nr. 174, 1972
  • Omslag Tirade nr. 269
    Nr. 269, 1981
  • Omslag Tirade nr. 336
    Nr. 336, 1991
  • Omslag Tirade nr. 103
    Nr. 103, 1965
  • Omslag Tirade nr. 106
    Nr. 106, 1965
  • Omslag Tirade nr. 72
    Nr. 72, 1962
  • Omslag Tirade nr. 289
    Nr. 289, 1983
  • Omslag Tirade nr. 184
    Nr. 184, 1973

Lees de Tirade Blog

  • Afbeelding bij Vooruitkijken / De dood

    Vooruitkijken / De dood

    Met vriendin Y spreek ik meestal af in het soort koffiezaak waar ik op eigen houtje niet kom. Ik ben klaar met specialty coffee; dat mag wel eens gezegd worden – die zure Ethiopische bonen waardeer ik niet, de honderden opties qua herkomst, branding, melk. Al het gelul. De recente verheerlijking van opgietkoffie stoort me...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Het Grote Voordat

    Het Grote Voordat

    Ik ben altijd een minuut of vijf te vroeg op afspraken; als ik mijn best doe om te laat te komen dan ben ik exact op tijd. Dit heeft allemaal te maken met het Voordat. De omvang van zo’n Voordat is verbonden aan hoe alledaags de afspraak is, hoezeer ik er tegenop zie en hoe...
    Lees verder
  • Afbeelding bij Nog niet voorbij te zijn

    Nog niet voorbij te zijn

    We waren vroeg opgestaan, Ada (8) en ik. Vandaag zou ze gaan logeren op de Parade in Utrecht. Ada’s nichtje woont daar in een pipowagen op de personeelscamping. Als Ada op bezoek gaat dan krijgen de kinderen passen met Paradekind erop en mogen ze eindeloos in de zweefmolen, onbeperkt dierenpannenkoeken, snoep van de snoepmeisjes en...
    Lees verder
Tirade bloggers
  • Foto van Gregor Verwijmeren
    Gregor Verwijmeren

    Gregor Verwijmeren studeerde Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht en gitaar aan het conservatorium in dezelfde stad. Hij publiceerde fictie in onder meer De Gids en Flash: The International Short-Short Story Magazine. De vorm van geluid, zijn debuutroman, werd uitgegeven door Van Oorschot, en is wereldwijd de eerste roman over tinnitus (en muziek en geluiden) die door een mainstreamuitgeverij is uitgegeven. Gregor werkt momenteel aan zijn tweede roman, waarvoor hij een beurs ontving van het Nederlands Letterenfonds. In april 2021 zal hij Nederland vertegenwoordigen bij het European First Novel Festival in Boedapest (uitgesteld vanwege Covid). Hij is vader van drie kinderen en kookt en tennist graag in zijn vrije tijd.

  • Foto van Aska Hayakawa
    Aska Hayakawa

    Aska Hayakawa groeide op als third-culture kid in Leiden. Haar verhalen gaan over eenzaamheid in het kapitalisme en de hedendaagse zoektocht naar geluk. Deze zomer studeert ze af van de studie Writing for Performance aan de HKU met het avondvullend toneelstuk Pièce de Résistance! en een scriptieonderzoek naar werkbare kwetsbaarheid. Eerder schreef ze theaterteksten voor Cecilia Moisio Company, Club Guy & Roni, Maas Theater en Dans en Bosfest. Haar kortverhalen werden gepubliceerd bij DIG, De Gids, Tirade Blog en De Revisor. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman bij Uitgeverij Pluim.

    (portret: Lin Woldendorp)

  • Foto van Anna op de Weegh
    Anna op de Weegh

    Anna op de Weegh schrijft experimenteel theater over honger, onhoudbare transformatie en de (her)ontdekking van een lichaam. Haar teksten zijn vlezig, tactiel en poëtisch. In de afgelopen vier jaar werkte ze o.a. als dramaturg, liep ze stage bij Theater Utrecht als regieassistent voor de voorstelling Panic Room en zette ze samen met Maggie Thedinga het tweekoppige collectief Disgusted & Horny op.